Автомобилната индустрия на ЕС е изправена пред криза

Разходите на производителите в ЕС са около 30% по-високи от тези в Китай заради по-скъпата енергия, работна ръка и суровини. Китайските компании имат технологични предимства при батериите, софтуера и др. елементи от създаването на модерните електромобили. Не на последно място – Китай субсидира собствената си индустрия, докато през 2025 г.

ЕС може да започне да налага глоби на своите компании, които не отговарят на новите цели за съкращаване на CO2 емисиите. Според оценки на бизнеса – наказателните такси може да стигнат до 15 млрд. евро, ако не бъдат спазени лимитите за средно ниво емисии от новопродадени автомобили. Амбицията на ЕС е да забрани производството на нови коли с двигател с вътрешно горене през 2035 г. Но по пътя към нулевите емисии рискува да загуби лидерската си позиция в една от най-важните индустрии със десетки хиляди работни места.

Компанията Audi обяви през септември, че обмисля дали да закрие завода си край Брюксел, където се сглобява луксозния електрически SUV Q8. Причината е, че разходите за производство растат, докато търсенето спада. Над 3000 са директно засегнатите работници, а няколкостотин подизпълнители също рискуват да останат без поръчки. Това би бил първият случай в 87-годишната история на бранда, при който се говори за затваряне на производствена база.

Всичко това беше тема на дълъг дебат в Европейския парламент във вторник, когато еврокомисарят Валдис Домбровскис беше призован да предложи мерки за справяне със ситуацията. Идеите му варират от финансиране на технологичния преход в заводите, разширяване на инфраструктурата за зареждане на електромобили и схеми за насърчаване на постепенната смяна на автопарка, до академии за развитие на квалифицирани работници в „зеленото“ производство на коли.

ЕК иска Европа да остане глобален лидер в автомобилната индустрия, но не се отказва от досегашните си цели – край на двигателите с вътрешно горене през 2034.

Критики към тази линия дойдоха от всички партии в десния спектър. Решението остава да се вземе от следващата Европейска комисия, която ще трябва да разработи мерки за догонване на конкуренцията.