Защо бургазлии плащаме едни от най-скъпите горива в страната

Неконкурентната позиция и поведение на Лукойл дългосрочно увеличават цените на горивата в България, намаляват разполагаемия доход на гражданите, и потискат конкурентноспособността на фирмите.  Отсъствието на конкурентно предлагане е огромен недостатък на българската икономика, вероятно отсъпващ само на проблемите на България в налагането на ред и законнност пише Хенрик Сьоренсен

Нищо ново за Бургас и бургазлии, които плащат едни от най-скъпите горива в България и то след като рафинерията на „Лукойл“е в Бургас …

Най – късото транспортно разстояние до бензиностанциите, но най-високи цени и вчера и днес и утре ?!

В Стара Загора редовно цените на дребно са с 10-16 стотинки на литър по-ниски от тези в Бургас.

В Казанлък цените са от 1.89 лв. до 1.99 лв. за литър при 2.08 лв. за литър бензин А95 и то на всички вериги бензиностанции …

Всички вериги бензиностанции в Бургас са с неконкурентни цени на дребно, а може би и на едро, защото се снабдяват с горива от „братския“ „Лукойл“ … И то в града, където дишаме боклуците от разните им производства …

Дори в Русия нещата са много по-различни като цени и като търговска практика …

Със син цвят са цените на горивата в България, а със зелено са тези в Русия … Видна е разликата от почти лев по-скъпи горива в България …

Ето защо откъса от анализа на Хенрик Сьоренсен не е изненада …

„Лукойл неколкократно е бил обвиняван в злоупотреби в ЕС. През 2014 румънското държавно обвинение обвини местното поделение на Лукойл в злоупотреби и пране на пари, като внесе в съда иск срещу компанията за 1.8 милиарда Евро. Лукойл засега успя да спре производството, но не беше оневинен и разследването продължава. В България, след години на ценови аномалии, националната анти-монополна комисия откри признаци на пазарна манипулация и неконкурентно поведение на шест търговци на горива, от които Лукойл има далеч най-голям дял.  В този случай, законът ограничава възможната санкция до 10% от годишния оборот, т.е. за Лукойл това би означавало глоба до около 300 милиона Евро. Съществуват обаче обосновани предположения за по-сериозни нарушения, които в случай, че бъдат разледвани могат да предизвикат искове надхвърлящи тези в Румъния, и съпоставими със стойността на предприятията на Лукойл в България.

Специално в горивния сектор, ние наблюдаваме напълно вертикално интегриран монопол, собственост на Лукойл.   Неговата дейност се разпростира върху всички местни мощности за внос и преработка на суров нефт, както  и за складиране, транспорт и износ на нефтопродукти. Основното нефтено пристанище на Лукойл недалеч от рафинерията му в Бургас е на практика екстериториална зона където няма представители на българските власти, включително и митнически служители. Освен това, Лукойл има пълен монопол на зареждането с горива на морски и речни кораби, както и на самолети в националните летища. Естествено, Лукойл е главният (а всъщност и единственият, макар и чрез посредници) доставчик на горива за всички основни национални институции и служби, включително полицията и армията.

 

Голямата част от държавния резерв от горива, предназначени за използване при кризи и война също се складира в съоръжения на Лукойл. Що се отнася до вноса на горива, Лукойл удобно държи ръка и на този кран.  Българските закони изискват всички стоки, облагани с акциз, включително горивата, да се внасят само чрез акцизни складове, т.е. специално лицензирани за това.

Всесилната позиция на компанията беше дори призната от съда в решение, документиращо критичната зависимост на държавните институции и инфраструктура от монопола на Лукойл. Парадоксално, съдът използва тази зависимост като аргумент за да не позволи на държавата, въпреки установени данъчни нарушения, да отнеме лиценза на Лукойл.

Не е учудващо, че Лукойл и ръководителите му в България имат разполагат с огромно политическо влияние. (Явно това влияние дава и основания за по-високи цени на горивата в България, в часност и в Бургас -б.ред.)

България е под влиянието на “геополитическите” лостове, който по определение действа не само срещу икономическите й интереси, но и срещу самата и независимост на страната.  Българското правителство би трябвало да разгледа дейността на Лукойл не изолирано, а в контекста на цялостната енергийна свръх-зависимост, включително, но не само енергийна, от Русия.“

Лукойл напуска? Какво следва от това за България

Бургас като Бургас … Дишаме боклуците и плащаме прескъпи цени на „братушките“ …

А можеше и да е различно, ако шефовете на рафинерията попрочитаха  по нещо …

Свободен автор – Философът

снимки: Авантаж и фейсбук