Румяна Ченалова: Липсата на виновни в „Апартаментгейт” е подигравка с обществото

Резултатите от проверката на КП КОНПИ по отношение на „Апартаментгейт” са безцеремонно нагъл отговор към обществото за фрапиращите нарушения на политици, министри и други фигури от управляващия елит. Този отговор ни показва, че „отгоре” се решава какво ще се случи и че ние гражданите нищо не значим. Това заяви в интервю за Фрогнюз бившият съдия Румяна Ченалова.

Г-жо Ченалова, вярвате ли на резултатите от проверката на КПКОНПИ?  С тях какво искат да ни кажат управляващите?

 

Резултатите от проверката на КП КОНПИ по отношение на „Апартаментгейт” са безцеремонно нагъл отговор към обществото за фрапиращите нарушения на политици, министри и други фигури от управляващия елит. Този отговор ни показва, че те решават какво ще се случи и че ние гражданите нищо не значим. Всеки наш сигнал за нередност от управляващите ще бъде пренебрегван. Особено фрапиращо е обстоятелството, че единствено и само по отношение на председателя на ВКС Лозан Панов са намерени нарушения, поради които преписката се изпраща на съответния компетентен орган. Това е умишлен, целенасочен, ясен отговор на властимащите, а той гласи: „Ние решаваме какво да правим” – вариант на „ Няма кой да ме накаже!“. Неслучайно КПКОНПИ се избира от Народното събрание, неслучайно проверяващи са част от хората, които са замесени в „Апартаментгейт” – това са зам.-председател, председател и пр. Неслучайно е, че няма никаква публичност по отношение на тези проверки. Запознати сме с детайли от пресата, от журналистически разследвания и получаваме отговор, който дори не е мотивиран. Очевидно е за всеки българин, че има нарушения.

 

Както знаем КПКОНПИ се самосезира по казуса  през март 2019 год., като обяви на сайта си на 22.03.2019 г. , че „ В хода на проверката ще бъдат изследвани всички данни и обстоятелства, публикувани в медиите, включително пазарните цени на визираните имоти, произхода на средствата за покупката им, както и търговия с влияние и конфликт на интереси при приемането на законодателни промени от страна на Народното събрание. Ще бъде проверена и дейността на фирмата продавач „Артекс инженеринг“ АД, както и нейното евентуално участие в обществени поръчки.“

Тази закана очевидно не беше изпълнена.От публикуваните решения е видно, че Комисията се е съсредоточила върху понятието „частен интерес“, което, очаквано тълкува превратно.

 

По см. на чл. 2 от отменения ЗПУКИ конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията или задълженията му по служба.

 

Частен е всеки интерес, който води до облага от материален или нематериален характер за лице, заемащо публична длъжност, или за свързани с него лица, включително всяко поето задължение.

 

Облага е всеки доход впари или в имущество, включително придобиване на дялове или акции, както и предоставяне, прехвърляне или отказ от права, получаване на привилегия или почести,получаване на стоки или услуги безплатно или на цени, по-ниски от пазарните, помощ, глас, подкрепа или влияние, предимство, получаване на или обещание за работа, длъжност, дар, награда или обещание за избягване на загуба, отговорност, санкция или друго неблагоприятно събитие.

 

Мотивите на КПКОНПИ са умопомрачителни. В решенията, касаещи проверките на Цветанов и Цачева Комисията приема, че  липсва изискването за частен интерес, тъй като не били свързани със строителя. И пак в същите мотиви е посочено, че  двамата са гласували промени в закон, от който фирма „Артекс“ се е облагодетелствала, като е подновила разрешението   за строеж на небостъргача „Златен век“, както и че непосредствено преди сделката Цветанов е бил запознат и препратил преписка на Столична община, касаеща данни за нарушения на фирмата, от която купува имота си.Това тълкуване на разпоредбата на чл.2 от отм. ЗКПУКИ е елементарно,  несъобразено с волята и смисъла на закона и вкл. с практиката на ВАС, в чиито решения  частният интерес е дефиниран като  юридически факт, който формира икономически зависимости.В случая  в решенията са описани действия на публичните личности  –  гласуване на промяна на закон, чрез която се облагодетелствува продавача по сделките.Тези действия са извършени при упражняване на правомощията им. Получената облага – придобиване на недвижим имот на значително по – ниски цени от пазарните за района безусловно представлява частен интерес, който влияе на добросъвестното изпълнение на задълженията.Изводът на КПКОНПИ, че лицата не се познавали е повърхностен. Тези лица са продавачи и купувачи, договорили нереални цени. Известни са били действията на граждани и публикациите в медиите относно нарушенията и проблемите на строителя, от когото са придобили жилища публични личности, депутати, министри и други. Известни са били жалби и сигнали до Столична община.

 

В решенията липсват данни относно част от  параметрите  на проверката, които КПКОНПИ декларира през март 2019 год. и каквато закона задължава да бъде извършена – пазарните цени на визираните имоти, произхода на средствата за покупката им, анализа на пазарните цени за района, всички сделки за покупко-продажба, осъществени от търговското дружество за периода 2017 – 2019 г. информация от компетентните органи и за всички получени разрешения за строителство, издадени на дружеството за този период.

 

В този ред на мисли не може да се подмине и парадоксалното узаконяване на  незаконното строителство, осъществено на терасата на имота, придобит от самия председател на Комисията. Узаконяване без документация и след взето решение за събаряне!

 

Да не говорим, че самите нотариални актове, които са официални документи, говорят за закупуване на смешно ниски цени на жилища. Това задължава КПКОНПИ да извърши пълна проверка на действителното положение – да се назначат експертизи, да се види каква е цената на квадратен метър, да се видят документите с невярно съдържание… Трябва да се проверят доходите на заподозрените лица, техните разходи. Знаем, че когато КПКОНПИ поиска, прави проверките както трябва. Ето например по отношение на Цветан Василев сме запознати с исковата молба към него и семейството му. Те са проверявани години назад.

 

В случая с „Апартаментгейт” проверките се извършиха много бързо. Няма как наистина да се съберат необходимите доказателства и да се проверят участващите в скандала лица за толкова кратко време. Всички проверки завършиха по едно и също време. Няколко от решенията са подписани от трима души, двама от които са Антон Славчев и Пламен Георгиев. Как за толкова кратък срок успяха да обсъдят всички доказателства, да изискат цялата документация, да изпратят за становища на страните събраните материали?!

 

Как ще коментирате факта, че Антон Славчев и Пламен Георгиев са в групата, която подлежи на проверка, а вместо това те са проверяващи?

 

Това го няма в нито една правова държава. Тези лица трябваше да си направят отвод. Проверките трябва да се възложат на външни експерти, тогава можем да говорим за обективност. Не може тези, които са виновни, да проверяват себе си и другите виновни.  Това, което направи КП КОНПИ, беше подигравка, обида и демонстрация към гражданите. По см. на чл.6 т.19 от Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество  председателят, зам.-председателят и членовете на КПКОНПИ са висши публични личности.Съгласно Чл. 63 от закона когато лице, заемащо висша публична длъжност, има частен интерес, то е длъжно да си направи самоотвод от изпълнението на конкретно правомощие или задължение по служба, като уведоми органа по избора или назначаването. Органът по избора или назначаването е длъжен да направи отвод на лице, заемащо висша публична длъжност, ако разполага с данни за негов частен интерес във връзка с конкретно правомощие или задължение по служба / чл.64/. Мисля си, че висшите публични личности по т.19 не са чели тази част от закона, който регламентира  тяхната дейност.

 

По същия начин навярно ще се подходи и към прокурор Гешев, за който има данни, че е в близки отношения с бизнесмена Александър Ваклин. 

 

Абсолютно. Гражданите нищо не можем да направим – не сме страни в производствата, не можем да обжалваме, да изискваме. Освен натиск от българското общество чрез съответните движения, НПО-та, нищо не може да се направи по законов път. Затова управляващите са толкова самонадеяни и силни. Може, разбира се, да се заведат искове на базата на взети решения, да се твърди нарушаване на права, да се стигне до съда в Страсбург… Това са обаче дълги пътища, които отново ще минат през нашата съдебна система, която до голяма степен също е пропита от смъртоносния вирус на корупцията.

 

Мнозина правят паралел между днешната действителност с времето на комунизма. Виждате ли прилика?

 

Сега положението е много по-тежко. Ако тогава е имало политически елит и той е имал привилегии, сега невидими сили ни управляват. Техните ръце са достигнали до всички нива на обществения живот – и по отношение на държавното управление, бизнеса, съдебната система , здравеопазването, и по отношение на образованието, което вече е много страшно… Срещу тази невидима сила няма как да противостоим. Единственият път е законът, само че той се прилага от съдебната система, която също е контролирана.

Интервю на Даниела Николова -frognews.bg