ГЕРОЙ ОТ #ДЖИПИГЕЙТ В ИНХАУС СХЕМАТА С “АВТОМАГИСТРАЛИ” АД

Написано от Атанас Чобанов, Биволъ

https://bivol.bg/inhouse-gpgate-kotov.html

Познатият от разследването #ДжиПиГейт Райчо Котов е собственик на “Автомагистрали Хемус” АД. Това е фирмата, която строи незаконно част от магистралата, получила e 95 милиона аванс, но не е платила на работниците си, а ги изкара на протест с претенции срещу служебното правителство. Общата сума на договорите за пътно строителство възложени на тази фирма по непрозрачната инхаус процедура доближава 1 млрд. лв.

Адв. Райчо Бойков Котов е бил дългогодишен служител на свързваната с Валентин Златев “Джи Пи Груп”, а също така и служител на “Лиан Консулт Сървисиз”. Това е една от консултантските фирми, които Биволъ засече в разследването за манипулирани търгове и надути сметки по проекти за стотици милиони, спечелени от “Джи Пи Груп” и присъдружни фирми.

#ДжиПиГейт е схема на три консултантски фирми за манипулиране на обществени поръчки, включително с европейски пари, чрез внедряване на “независими” експерти в комисиите по ЗОП, класиращи кандидатите да усвояват европейски пари по проекти.

Райчо Котов е ключов експерт-юрист в редица проекти, финансирани по ОПОС (виж тук). в скритото счетоводство на консултантите, публикувано от Биволъ, той фигурира като “Райчо” до големи числа за  редовни комисионни от групата.

Негова съпруга е инж. Анита Димитрова Котова (с моминско име Драганова) е геодезист. Тя също се явява в редица проекти като “независим” експерт по ЗОП.

От документите, публикувани от Биволъ и от разследването на взаимовръзките стана известно, че голям брой уж независими експерти изобщо не са независими, а са на заплата в консултантските фирми, които се помещават в една сграда с “Джи Пи Груп” и подготвят документацията по проектите, които фирмата печели.

От #ДжиПиГейт към #ИнхаусГейт

След като Биволъ освети тези манипулаци на търговете през 2018 г., българската прокуратура образува дело, което после потъна в небитието, но със случая се зае също ОЛАФ. По информация на Биволъ следствените действия не са прекратени основно заради натиск от Брюксел.

Друг ефект от разкритията за манипулациите на търговете е новата “инхаус” схема, лансирана от правителството на Борисов през 2019 г. Чрез нея то се освободи от досадната публичност на Закона за обществените поръчки. Пари от бюджета потекoха директно към държавни фирми като “Автомагистрали” АД и “Монтажи” АД, а те на свой ред започнаха да “разпределят  порциите” на тъмно към обръчи от фирми. Една от тези фирми със значителен дял от  порциите за строителство на АМ “Хемус” е частната “Автомагистрали Хемус” АД.

Акционериатът в това дружество отвежда към зората на прехода и приватизацията на ски базата “Алеко Щастливеца” от  швейцарската фирма “Кристиания Имобилен Унд Бетайлингунгс”.  Неясната собственост не пречи на фирмата да печели обществени поръчки за милиони през годините.

Райчо Котов се появява в “Автомагистрали Хемус” АД през септември 2019 г. и веднага се обявява за действителен собственик чрез създадената месец по-рано от него фирма “Рота Билд” ЕООД. Три месеца по-късно дружеството получава заем 3 милиона лева от БАКБ – банката на бившата половинка в живота на Бойко Борисов Цветелина Бориславова. Обезпечение по договора е самото търговско предприятие. То очевидно е имало гарантирана от високо място готовност да бъде включено в инхаус схемите, както и става впоследствие.

Одит на Сметната палата цитиран от Медияпул установи, че фирмата на Райчо Котов е предпочетена за строежа на АМ “Хемус” и е получила договори за над 600 млн. лв. до края на 2020 г. Според презентация на Министерството на финансите тази сума е набъбнала до изборите през април т.г. на 960 млн. лв.

За да се справи с мащабното строителство, “Автомагистрали Хемус” АД наема близо 100 души служители – от 20 към началото на 2020 г., те стават 127 в началото на 2021. Въпреки този бум е твърде съмнително, че фирмата има капацитет да се справи с възложените дейности, за които както стана ясно няма дори валидни разрешителни за строеж.