ПРАВИТЕЛСТВОТО НА “ПРОМЯНАТА” КЛИЕНТЕЛИСТКИ ХАРИЗА ПРИСТАНИЩАТА НА ИЗПРОВОДЯК

Министър Николай Събев си е избрал директор на „Пристанищна инфраструктура“ през февруари, за да му уреди „победа“ в конкурса през юни

Правителството на “Промяната” клиентелистки хариза пристанищата на изпроводяк

Досегашният министър на транспорта и съобщенията Николай Събев бетонира властта на ПП „Продължаваме промяната“ в държавните пристанища в последния момент – чрез назначаване на партийни “парашутисти” и разследвани от ДАНС функционери. Последните назначения на изпълнителен директор и членове на Съвета на директорите на Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура”, красноречиво говорят за грубо погазване на правилата и изискванията на Закона за публичните предприятия във връзка с назначението на ръководни кадри и то в едно от най-бюджетните държавни структури. ДППИ разпределя за развитие и строеж на пристанищна инфраструктура и съоръжения милиарди левове бюджетни средства. Освен това тази структура отговаря за стратегическото развитие на българските пристанища. Като пример само може да се посочи продължаващото с години удълбаване на акваторията на Варненското езеро, където до момента са потънали стотици милиони левове на българските данъкоплатци. С удълбаването обаче пристанището на Ахмед Доган на ТЕЦ “Варна” се превръща в единствената алтернатива на постепенно закриващото дейността си държавно пристанище “Варна Изток”. 

Както единствен разкри „Биволъ“, от лятото на 2021 г. насам Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) бе управлявано от верния партиен кадър и кандидат за общински съветник на ПП „Средна европейска класа“ (СЕК) Добромир Янев (виж тук). СЕК на депутата от Бургас Константин Бачийски бе дългогодишен коалиционен партньор на ГЕРБ по време на правителството Борисов 3 (виж тук), а след това бе избрана за мандатоносител на управляващата ПП „Продължаваме промяната“ (ПППП) от Кирил Петков и Асен Василев. Клиентелистките назначения на СЕК започнаха още миналата година, като за основна цел бе избрано именно най-бюджетното държавно предприятие ДППИ. Поставянето на Добромир Янев за изпълнителен директор, бе в противоречие на Закона за публичните предприятия (ЗПП) и неговия Правилник. Скандалното назначение бе раззледвано от екипа на Биволъ и от ДАНС, като в процеса му стана известно, че кадърът на Бачийски тайно се договаря с турска банка, на която да предаде цялото обслужване на ДППИ, заобикаляйки законовите процедури за равнопоставен и справедлив конкурс. Подобна търговия със служебно положение и национални интереси би трябвало да се разследва по общ ред от Прокуратурата на Република България (ПРБ), но Янев се размина само с уволнение от поста. Институцията на Иван Гешев обичайно пропусна информацията за основание да разследва корупция по висшите етажи на властта, която и да било тя.

През юни 2022 г. на конкурса за нов генерален директор на ДППИ печели отново верен партиен кадър на СЕК – общинският съветник от Бургас Георги СъбевЗа височайшето определение именно той да оглави ДППИ в Бургас се знае още 3-4 месеца преди официалния конкурс, защото през февруари Събев вози на лодката си транспортния министър, докато областният управител и кметът с официалните лица са принудени търпеливо да ги чакат над 1,5 ч. в Конгресния център на Морската гара. Още тогава в морските среди започва да се говори, че постът е договорен и обещан именно на протежето на Бачийски.

Другият спечелил конкурса за зам.-председател на УС на ДППИ пък е Петър Сеферов, бивш изпълнителен директор на “Пристанище Варна” ЕАД, назначен по времето на ГЕРБ. Заради скандалната реорганизация на пристанището, превръщането на най-големия “Терминал – Изток” в развлекателна и увеселителна зона, за сметка на ликвидацията на основната му дейност за товаро-разтоварно обслужване на кораби. Сеферов е ръководителят, който на практика измести пристанищната дейност от традиционните източни терминали на Варна в западната част и така направи порта на Ахмед Доган ключов за държавата, а корабните места на класическото варненско пристанище бяха отдадени за заведения и атракции на частни фирми. Добре информирани източници от региона твърдят, че фирмите са свързани с известния бивш силов бос на СИК – Младен Михалев (Маджо). Според източниците на „Биволъ“ Сеферов е разследван от ДАНС по сигнали за злоупотреби в Пристанище „Варна“.

Министърът на транспорта Николай Събев отказа да отговори на „Биволъ“ по същество, изреждайки формално датите за назначение след конкурса и без да предостави дори номерата на съответните, поискани от екипа ни заповеди и решения.

„ДАНС не ни се отчита кого разследва“,

коментира за „Биволъ“ пресаташето на министъра Асен Григоров.

Добромир Янев (снимка: архив)

ДППИ – като “партийна фирма”

Както писа  „Биволъ“, между август 2021 г. и февруари 2022 г. ДППИ е оглавявано от финансиста от Бургас Добромир Янев, който не разполага с опит в сектора. Същият обаче беше брат на Пламен Янев, който е един от приближените до лидера на СЕК и депутат от ПППП – Константин Бачийски. Янев е уволнен на 1 февруари 2022 г., след като медията ни започна своето разследване и освети обстоятелствата на неговото назначение и  начина задкулисно да преговаря с турска банка. След над една година временни директори „до провеждането на конкурса“, през юни 2022 г. такъв най-накрая е определен и проведен още същия месец.

Без да бъде оповестен официално решението за резултата от конкурса обаче, директно е назначен нов изпълнителен директор.  Назначението е безпрецедентно, тъй като е направено абсолютно задкулисно, а самият конкурс е конпрометиран. Условията, на които трябва да отговаря кандидатът също са променени за пръв път,  като до участие са допуснати хора, без нужния ценз и опит в сферата на дейността на ДППИ. В крайна сметка без оповестени резултати, Николай Събев назначава постоянно ръководство. Новият изпълнителен директор на атрактивното бюджетно предприятие отново е послушен партиен кадър на мандатоносителя на ПП – СЕК и на нейния шеф – Константин Бачийски.

Това става ясно от заповедите на министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев, с които „Биволъ“ се сдоби въпреки отказа на МТС да ни ги предостави. Стратегическото значение на държавните пристанища в период на война очевидно е довело до задкулисна война кой ще поеме контрола върху морския транспорт у нас. Конкурсът е бил много оспорван, като властта, опозицията и др. кръгове са се опитвали да наложат свои хора.

Войната за пристанищата

Сред кандидатите са временните членове на борда, от времето на Борисов и служебните кабинети на Стефан Янев до провеждането на конкурса. Председателка на УС на ДППИАнна Михнева-Натова е взела участие в конкурса наред с Ивайло Иванов, член на УС и бивш шеф на ДППИ – Бургас.

Поне двама от кандидатите са от Варна и са бивши генерални директори на ДППИ с амбиции да се върнат начело. При това са работили на тази длъжност един след друг. Петър Сеферов вече е бил гендиректор на ДППИ по време на кабинета „Станишев“ между 2005 и 2009 г., а последно е напуснал поста на изпълнителен директор на “Пристанище Варна” ЕАД, което е заемал и по времето на Орешарски. Очевидно постът в ДППИ се оказва доста по-важен за него. Сеферов е известен като кадър, гравитиращ около бившата червена номенклатура и е син на бившия депутат от БСП и червен кмет на Провадия – Иво Сеферов.

Евгений Москов пък е оглавявал ДППИ по време на първите години на кабинета „Борисов“ (2009 – 2010), когато ресорните министри са Александър Цветков и наследилият го Ивайло Московски. Кариерата на Москов започва през 1984 г., когато става помощник-капитан в „Параходство Български морски флот“. 

„Капитан Георги Събев е човекът, за когото предварително се говори в морските среди, че

Достатъчно ли е да впишеш предизвестения победител като последен в списъците? (Скрийншот: Биволъ)

най-вероятно ще е новият директор, заради връзката му с депутата Константин Бачийски от ПП“,

В негова полза е и обстоятелството, че това е различен конкурс, който се провежда за шеф на ДППИ, предишните са имали условие, че кандидатите трябва да притежават пет години управленчески стаж в сферата на дейността на предприятието, т.е. мениджмънт, който се основава на предишен опит.

„Това е и причината те да не доведат до избор на генерален директор. Новият министър сега поставя ново условие в конкурса на кандидати –

да имат пет години управленчески общ стаж, а не профилиран“,

На практика кандидатът за изпълнителен директор, може да е бил и управител на магазин “Плод-зеленчук”. Подобна промяна, т.е. занижаване на критериите противоречи грубо на принципите на Закона, категорични са юристи, според които предпоставката за отваряне на корупционни назначения, са вече налице. Това означава, че качеството на управлението на пристанищата няма как да се подобри, след като всеки с опит в някакво управление може да поеме стратегическото държавно предприятие.

 

Zapoved Ministar Mihneva

Разходиш с лодка министър, оглавиш предприятие

През февруари 2022 г. в Бургас пристига транспортният министър Николай Събев, който е и принципал на ДППИ. Тогава капитанът далечно плаване се представи като „главен организатор на неговата визита“. На общата снимка министърът и Събев са с лидера на СЕК – Константин Бачийски, депутат в НС от квотата на ПППП.

Тогава в Бургас се случва скандал – от личния си мейл Георги Събев изпраща програмата на министъра, което предизвиква хаос сред всички официални лица, поканени за участие в кръгла маса на тема за синята икономика.

Но с това гафовете не приключват. Областният управител Стойко Танков и кметът на Бургас Димитър Николов със заместниците, депутати, експерти, концесионери на пристанища и ръководители на държавни институции чакат министъра в Конгресния център на Морската гара.

По това време министърът поре вълните в бургаската акватория на кораба на кап. Георги Събев. Двамата пристигат след близо два часа и

обясняват, че са се забавили, защото били „открили уникален Южнобългарски морски образователен център“.

Две седмици по-късно стартира процедурата за избор на генерален директор на стратегическото държавно предприятие със стотици милиони бюджет.

Какво са си говорили на кораба кап. Събев и министър Събев – никой не знае. Но през май 2022 г. местното издание „Флагман“ пише, че

почти всички в морския бранш са убедени, че бургаският съветник от СЕК ще оглави държавното предприятие.

„Като виждам как се случват нещата тук, какво се случва и реших, че ще има доста по-прозрачен метод на работа на самото предприятие.

Знам как ще работя, ако спечеля.

Първото ще бъде прозрачност и допитване до абсолютно всички заинтересовани. Сега наблюдаваме, че много неща се разминават“, увери тогава пред Флагман кап. Георги Събев.

Честито на (ПП) ечелившите

Победителите обаче включват както работилите по време на Тройната коалиция и ГЕРБ. Ключовите длъжности на председател на УС и на генерален директор акумулира в своите ръце ПППП.

На 27 юни 2022 г. министърът подписва заповедта за освобождаване от поста на председател на УС на ДППИ на Анна Стоянова Михнева-Натова, заемала длъжността от 1 февруари 2022 г. Със същата заповед, на нейно място, като председател на УС, а същевременно и генерален директор и представител на държавата се назначава Георги Събев за срок от 5 години. Той е завършил ППМГ „Акад. Никола Обрешков“, а след това и ВВМУ „Н.Й.Вапцаров“, има 25-годишен стаж в морето като капитан далечно плаване. От 21 декември 2021 г. Събев е и председател на групата на СЕК (мандатоносител на ПППП) в Общински съвет – Бургас.

На 1 юли 2022 г. следва заповедта на министъра, с която се освобождава Ивайло Стоянов Иванов, като вместо него за член на УС на ДППИ се назначава Петър Сеферов, който в сайта на предприятието е обявен като зам.-председател на УС. Оказа се, че според сайта Maritime.bg, от 2005 г. до 2009 г.

Сеферов вече е бил генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“ по време на кабинета Сергей Станишев

и на Тройната коалиция. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията тогава е Петър Мутафчийски от БСП – Пловдив. Преди да оглави ДППИ, Сеферов е ръководил пристанище „Варна-Изток“ и е бил изпълнителен директор на Пристанище Балчик.

 

Zapoved Ministar Seferov

По информация на „Биволъ“, Сеферов е разследван от ДАНС в качеството си на изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАДкакъвто пост беше заемал доскоро от 2 април 2015 г. насам. През 2015 г. го назначава министърът на ГЕРБ – Ивайло Московски, но служебните министри на Стефан Янев – Георги Тодоров и Христо Алексиев не го сменят.

На 5 юли 2022 г. със заповед на министъра като член на УС се освобождава Георги Илиев Димитров. Вместо него се назначава Димитър Николов СимеоновДимитър Симеонов е капитан далечно плаване (к.п.д.) и доскорошен директор на варненската компания „Петромар“. Той бе в борда и на още 7 компании, включително такива от групата на „Петромар“. Не е ясно дали варненският предприемач е успял да излезе от всичките бордове в толкова кратък срок, понеже в Търговския регистър и частните регистри още стои името му като член на ръководството на съответните компании.

„Компрометирано провеждане на конкурса“

Единственият документ в сайта на транспортното ведомство е списъка на допуснатите за участие в конкурса, който “Биволъ” публикува в началото на материала. Затова не е учудващо, че на 28 юни 2022 г. Анна Михнева-Натова, участвала в конкурса, изпраща официално запитване по случая съгласно Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) до министъра в оставка Николай Събев.  

В заявлението, с което „Биволъ“ разполага (вижте скрийншота), освободената и. д. шефка на ДППИ пише, че е налице „липсата на официално оповестена на страницата на Министерство на транспорта и съобщенията информация за резултатите от проведения конкурс за избор на генерален директор на предприятието”.

А също така заявлението й за предоставяне на документация за резултатите е и поради евентуалното нагласяване на процедурата:

“във връзка с публикации в медиите, компроментиращи честното и безпристрастно провеждане на конкурса, предизвестявайки неговия изход”.

Заявлението на Анна Михнева-Матова (Скрийншот: Биволъ)

„Биволъ“ се свърза с директора Дирекция „Връзки с обществеността и протокол“ на МТС – Асен Григоров по случая с назначението.

Пресаташето на министър Николай Събев увери медията ни, че конкурсът се е провеждал „абсолютно прозрачно“, понеже от транспортното ведомство информирали гражданите със съответните прессъобщения.

„Конскурсите доста публично ги бяхме обявили като изисквания, критерии, изисквания за длъжността и други подобни“, твърди Григоров.

„Ако погледнете назад като прессъобщения, ще видите доста подробни неща“.

Григоров обаче както и Министерството на транспорта отказват също да предоставят поисканите официално от Биволъ реквизити на решенията на комисията за резултатите от проведените конкурси. За пръв път на сайта на министерството, не са публикувани класациите, нито класирането от конкурсите, както е задължително, преди да има заповед за назначение. Всъщност самата Заповед за назначение се основава именно на резултатите от проведените конкурси, които пък са задължителни за да се озбере подходящ управляващ, според изискванията на ЗПП. Както вече сме писали този Закон е въведен в България, според специални изисквания на ЕК, за да се пресече клиентелизмът и корупцията в сферата на публичните дружества. Нещо, което очевидно никак не се нрави на правителството, обявило се за “нулева корупция” и “пълна прозрачност”. Нито едно от двете обещания не са спазени в процедурите по имплантиране на политически кадри в едно от най-важните и отговорни предприятия, каквото е ДППИ.

„Е, не са решения, но искам да кажа, че ние ги бяхме обявили достатъчно публично,

за да се явят достатъчно на брой кандидати и да има администрацията на министерството добър избор да се спре на най-доброто“, отговаря пиарът Григоров на забележката, че прессъобщенията не са документи.

Биволъ не получи нито реквизити, нито валидни решения с министерски подпис на резултати от конкурсите. Такива не са получили и самите участници.

Най-скандалното е, че буквално броени часове след събеседването участникът Георги Събев от Бургас е подал молба пред фирмата в която участва да бъде освободен като управител, с оглед предстоящото му назначение на държавна длъжност! Молбата му е пусната цели 10 дни преди издаването на самата заповед на еднофамилния министър на транспорта! С една дума, докато всички останали са чакали някакви резултати от проведените конкурси, единият от участниците вече е БИЛ СИГУРЕН в предстоящото си назначение за изпълнителен директор. И то точно този участник, заради когото са били снижени критериите в конкурса и който няма абсолютно никакъв опит в управление на пристанищна инфраструктура. Но пък от друга страна е партийна номенклатура на партията мандатоносител на ПП. Драстична е последователността на партийния интерес на СЕК и лично на Бачийски точно към ДППИ. Зад натиска това ключово държавно предприятие, което харчи всяка година стотици милиони лева държавни пари и раздава обществени поръчки също за стотици милиони на свой ред на подизпълнители, прозира една порочна и гнила практика на коруптивна злоупотреба с властта, погазвайки закони и правила на обективност и откритост. 

Молба на бъдещия Директор на ДППИ да бъде освободен от участие в търговско дружество (заради което беше уволнен предшественикът му Янев). Молбата е пусната цели 10 дни преди Заповедта за наначение и ПРЕДИ да бъдат оповестени резултатите от проведения конкурс за длъжността.

Относно въпрос за назначаването на Петър Сеферов за член на УС, отговорът на МТ беше:

„При нас няма такава информация. Това си е въпрос към ДАНС дали го разследват. Те не ни уведомяват нас кого разследват и защо го разследват“,

Въпросът гласеше как ще коментират информацията, че ДАНС и МВР са разследвали дейността на “Пристанище Варна” и на директора му Петър Сеферов през последните години, което е и било повод той да напусне ръководния си пост там.

Министър Събев: Отговарят на изискванията в обявата

Отляво надясно: Константин Бачийски – председател на СЕК, мандатоносител на ПП; ексминистърът на транспорта и съобщенията – Николай Събев; Георги Събев – общински съветник от СЕК и впоследствие сложен за изп.-директор на ДППИ.

На какво основание и с какъв професионален опит в сектора е назначен за генерален директор на ДППИ г-н Георги Събев?

Георги Събев е избран и назначен за генерален директор на Държавно предприятие  „Пристанищна инфраструктура“ след проведен конкурс, в съответствие с разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от  Закона за публичните предприятия, чл. 115н, т. 1, чл. 115о, т. 2 и т. 3 и чл. 115п, ал. 1 и ал. 2 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България ичл. 37, ал. 4 и чл.  48, ал. 4 от Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия.

Георги Събев отговаря на изискванията, заложени в обявата за  конкурса за възлагане на управлението на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, гр. София (за избор на генерален директор).

Конкурсът, включително изискванията към кандидатите беше публично оповестен на официалната интернет страница

на Министерството на транспорта и съобщенията. Заповедта на министъра на транспорта и съобщенията за избирането и назначаването на Георги Събев е обявена като акт в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ и е публично достъпна.

От 21 декември 2021 г. Георги Събев е бил председател на групата на ЕК в Общински съвет – Бургас (скрийншот: Биволъ)

На какво основание е назначен г-н Петър Сеферов за зам.-предс. на УС на ДППИ?

Петър Сеферов е избран и назначен за член на управителния съвет на ДП „ПИ“ след проведен конкурс, в съответствие с разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от  Закона за публичните предприятия, чл. 115н, т. 1, чл. 115о, т. 2 и чл. 115п, ал. 1 и ал. 2 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България и чл. 37, ал. 4 и чл.  48, ал. 4 от Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия. Конкурсът, включително изискванията към кандидатите беше публично оповестен на официалната интернет страница на Министерството на транспорта и съобщенията. Заповедта на министъра на транспорта и съобщенията за избирането и назначаването на Петър Сеферов е обявена като акт в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ и е публично достъпна.

Министърът на транспорта и съобщенията няма правомощие за определянето на заместник-председател на управителния съвет.

Това е правомощие на управителния съвет на предприятието съгласно чл. 14, т. 1 от Правилник за устройството, функциите и дейността на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“. Управителният съвет е упражнил своето правомощие и е избрал  Петър Сеферов за заместник-председател на управителния съвет на предприятието.

С какви мотиви е освободен г-н Петър Сеферов от предишната си ръководна длъжност в “Пристанище Варна”? 

Петър Сеферов (Снимка: Facebook / Maritime.bg)

Петър Сеферов е участвал в обявените от Министерство на транспорта и съобщенията конкурси за избор на членове на Съвета на директорите на „Пристанище Варна“ ЕАД, за избор член на Управителния съвет на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ и за избор на генерален директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“. В конкурса за избор на член на Управителния съвет на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ той е класиран на първо място и с него е сключен договор за възлагане на управлението на предприятието.

Това е причината за освобождаването на Петър Сеферов като член на Съвета на директорите на „Пристанище Варна“ ЕАД.

Какъв е актуалният статус на разследването на ДАНС относно евентуалните нарушения в дейността на г-н Сеферов в “Пристанище Варна”?

Не разполагаме с информация ДАНС да разследва Петър Сеферов за дейността му в „Пристанище Варна“

Отговори обаче по съществото на отправените от “Биволъ” въпроси за обществена информация относно проведените конкурси, начина на оценяване на кандидатите, тяхното класиране и обявяването на протоколите от комисиите и решенията на министъра – нямаше! 

Огромните обществени очаквания, че правителството на “Продължаваме промяната” ще прекрати задкулисните  и тясно-партийни “парашутистки” назначения, както гръмко прокламира Кирил Петков, се оказаха най-меко казано без покритие.

“Биволъ” продължава да разследва и ще предостави на общественото внимание други случаи на брутален партиен клиентелизъм, който е залегнал дълбоко в генетиката на корупционния модел на българската обществено-политическа система в продължение на десетилетия и подриват всякакви усилия за реално развитие на страната върху основата на истинска компетентност в обществен и национален интерес.

По темата работи: Николай Марченко, “Биволъ”