Бившият военен министър Велизар Шаламанов коментира инцидента с разбилия се самолет на авиобазата „Граф Игнатиево”. Причината за инцидента с разбилия се самолет ще кажат компетентните органи, коментира той и допълни: „Подготовката на пилотите ни обаче е недостатъчна поради липса на модерна техника и на летателни часове. Поради голи амбиции преди години загубихме пилот с МиГ-29. Синхрон между амбиции, ресурси, подготовка и по-малко показност вероятно ще намали риска от такива инциденти”, смята Шаламанов.
Инцидента коментира и друг бивш военен министър Николай Свинаров:„Трудно е да се каже, ние имаме подготвени пилоти, както и подготвени и изправни самолети. Но за да имат необходимите летателни часовe, пилотите трябва да имат повече самолети, с които да летят. Това е стар пропуск. Надявам се с американските ескадрили да го запълним. Към настоящия момент не можем да твърдим, че пилотите не са подготвени заради липсата на технически обем”, каза той.
„Рисковано е да се предприемат сложни маневри. Трябва да се проследят какви са били възможностите за недовършването им и кой го е допуснал. По принцип тези самолети са двуместни, защото са предвидени за обучение”, добави Свинаров.
„Преките виновници за организация и за действия се установяват на момента. Оттук нататък е много трудно да се каже причината. Това са стари самолети, но са в добро състояние, поддържани”, заяви той.
„Учебно-тренировъчен, а не военно-транспортен е моделът L-39 ZA, както съобщиха в началото медиите. Той е двуместен, в него обикновено летят инструктор и обучаем. През 1986 г. такъв е доставен за пръв път в България от бивша Чехословакия, тогава сме получили 40 броя. 28 са вече свалени от въоръжение, останали са 12. Но само 3 – 4 от тях летят в момента, тъй като липсват средства и желание за ремонт”, обясни авиационният журналист Димитър Ставрев пред национална телевизия. Според него проблемът е, че трябва да има по-добра организация във ВВС.
По думите му екипажът може да не е имал време да се катапултира. „Предполагам, че вътре в него са били инструктори. Въпросът е колко сериозна е била подготовката им през годината. ВВС трябва да представят справка за тези пилоти. Министерство на отбраната следва да бързо да изясни съдбата им. Разследването зависи от състоянието на останките на самолета. Ако има мащабен пожар и частите са силно деформирани, тези, които са с гумен или пластмасов произход, ще са напълно стопени и разследването се затруднява”, смята Ставрев.
Aero L-39 Albatros е реактивен тренировъчен самолет, проектиран и произведен от Aero Vodochody в Чешката република. В допълнение към извършването на основно и напреднало обучение на пилоти той е летял и на бойни мисии.
Проектиран е през 60-те години на миналия век като наследник на Aero L-29 Delfín – тренировъчен самолет с реактивен двигател. Извършва първия си полет на 4 ноември 1968 г. и става първият тренировъчен самолет в света, оборудван с реактивен двигател.
Масовото производство на L-39 Albatros продължава през 1971 г. Година по-късно той е официално признат от повечето страни от Варшавския договор като предпочитана от тях машина за тренировъчни полети. През 90-те години на миналия век той става популярен и сред операторите на граждански полети. До края на века повече от 2800 L-39 обслужват над 30 военновъздушни сили.
Производството на оригиналния L-39 приключва в средата на 90-те години, като поръчките намаляват значително след края на Студената война. През юли 2014 г. Aero Vodochody обяви пускането на пазара на L-39NG – подобрена и модернизирана версия на L-39. През 2023 г. производството на L-39NG е възобновено.