Вече се произвежда екологично синтетично гориво

Холандската компания КЛМ извърши първия демонстрационен пътнически полет, в който самолетът беше зареден със смес от конвенционално авиационно гориво и синтетично реактивно гориво. Полетът бе от летище Амстердам до Мадрид.

Синтетичното гориво се разглежда като екологично неутрално гориво, тъй като не влияе върху баланса на въглеродния диоксид в атмосферата по време на горенето. (Предполага се, че използването на синтетични горива значително ще намали емисиите на въглероден диоксид и други вещества, които провокират глобалните климатични промени.

По време на демонстрационния полет на Боинг 737-800 делът на синтетичното реактивно гориво в горивната е бил сравнително малък – 500 литра синтетично гориво са били напълнени в резервоарите на самолета. Горивото е произведено от „Шел”.

Според обясненията на производителите на синтетичното гориво по време на производствения процес се улавя въглероден диоксид от атмосферата. И когато това синтетично гориво изгори, CO2 се изхвърля обратно в атмосферата, но важното е, че това изхвърляне е по-малко от количеството, което е уловено при производството на продукта. Ето защо балансът е неутрален.

Най-големият проблем е цената на това гориво, което сега се предлага на пазара в 20-литрови туби, всяка от които е на цена от 50 000 паунда. Но компаниите производители смятат, че ще могат да намалят разходите до такава степен, че зареждането с такива горива да струва практически същото като бензина и дизела днес.

Синтетичните горива се произвеждат с помощта на възобновяема енергия (вятърна, слънчева) и ефективни индустриални процеси (улавяне на въглерод, електролиза, термични реакции) и не трябва да се бъркат с биогорива или горива, произведени от отпадъци.

Производството на синтетични горива е многоетапен процес. При първата стъпка процесът на електролиза пропуска електрически ток през водата, за да я разгради на съставните й молекули – водород и кислород. В идеалния случай електролизата се захранва от ВЕИ, като вятър или слънчева енергия.

Във втората стъпка молекулите на водорода се комбинират с въглероден диоксид, за да се създаде синтетична субстанция в течна форма. След това синтетичното гориво може да бъде рафинирано и използвано като бензин, дизел, мазут, авиационно гориво, течен природен газ или керосин.

Предполага се, че извлечено от отпадъци от готварско масло, растения и животински мазнини синтетично гориво SAF (Sustainable aviation fuel) може да намали в бъдеще до 80% от емисиите от авиацията в атмосферата.