ДАНС, НАП И НСС ТЪРСЯТ В “АВТОМАГИСТРАЛИ” НЕВЕДОМИТЕ ПЪТИЩА КЪМ ЧЕКМЕДЖЕТО НА БОРИСОВ

https://bivol.bg/%d0%b4%d0%b0%d0%bd%d1%81-%d0%bd%d0%b0%d0%bf-%d0%b8-%d0%…

Вижте в “Биволъ” сигнала до прокурор за опасните светещи знаци за коли на дружеството срещу 230 хил. лв. ГЕРБ: Стоян Беличев не е наш член, а Петя Аврамова се въздържа от коментар

Написано от Николай Марченко, Биволъ

 

В сградата на държавната компания “Автомагистрали” ЕАД (АМ) усилено работят служители на ДАНС, НАП и Национална следствена служба (НСС), които изискват документацията за всички сключени без и с държавни поръчки договори от последните години. За това информира “Биволъ” новоназначеният председател на Съвета на директорите на АМ Десислава Христова. Тя даде пример със съмнителния договор от 2019 г. за доставка на електронните сигнални табла или т.нар. “светещи знаци” за специализираните автомобили на АМ, който на 13 юли е изпратен до Софийския градски прокурор Илиана Кирилова. Договорът е на стойност 230 хил. лв. без ДДС, става ясно от тристраничната жалба на АМ до топ прокурорката на София. Според Христова подозрението е, че тези табла са “все едно китайски” и не отговарят на изискванията и стандартите на ЕС. “Биволъ” изпрати писмено запитване до централата на Граждани за европейско развитие на България (ГЕРБ) на името на Стоян Беличев, ексминистъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и бившия й заместник Николай Нанков. Пресаташето на ГЕРБ Никола Николов заяви пред “Биволъ”, че Стоян Беличев не е член на партията, бил е назначен от МРРБ, затова нямало какво да коментират. Въпреки това изпращат писмена позиция, според която ексминистърката Аврамова предпочита да се въздържи от коментар заради прокурорската проверка. 

Бойко Борисов и Николай Нанков

След като са минали проверките на Сметната палата, Агенцията за държавна финансова инспекция – АДФИ (към Министерството на финансите), “Вътрешен одит” (на Министерството на регионалното развитие и благоустройството) в “Автомагистрали” ЕАД, в момента вървят още по-сериозни.

В началото на тази седмица в сградата на “Автомагистрали” на бул. “Цар Борис III” са влезли едновременно Държавната агенция “Национална сигурност” (ДАНС)Националната агенция за приходите (НАП) и Националната следствена служба (НСС). 

“Проверките не спират, изискват всички документи” 

“Текат всевъзможни проверки – в момента при нас са и ДАНС, и НАП и НСС и искат всякакви документи и обяснения”, информира “Биволъ” назначената наскоро председателка на съвета на директорите Десислава Христова.  По думите й ДАНС проверяват абсолютна цялостна дейност на предприятието за периода назад и най-вече се интересуват от държавните поръчки без проведени конкурси.

“Всичко свързано не само с инхаус процедурите, но всички неща, искат всякакви документи, всякакви обяснения, правят си една цялостна проверка на дейността на дружеството, каквото са поискали всичко сме им дали, няма как да откажем да им давам обяснения и документи”.

По думите й този вторник дансаджиите “са си дошли на собствен ход” – самосезирали са се след разкритията от последните седмици. “Дойдоха, казаха не само инхауса, а всяко нещо, което е свързано с дейността на компанията, питаха ни имате ли някакви впечатления на този етап и каквото трябваше, съдействаме”.

Медията ни пита топмениджърката дали проверките на екипа й и на специалните служби са се натъкнали на някакви доказателства на предположенията й в интервю за “Биволъ”, за че “Автомагистрали” е била “гара-разпределителна към чекмеджето на бившия премиер Бойко Борисов”.

“Няма как някой да вземе да ти каже, няма как да има транзакции в документите, тези неща се случват по други пътища неведоми, въпрос е на разследване, в самите договори има драстични неща”.

Десислава Христова на протеста пред Съдебната палата (Снимка: Светломир Стоянов за “Биволъ”)

Тя даде пример с това, че е пълно с договори от страна на “Автомагистрали” със строителните компании, от страна на компаниите – с подизпълнители за т.нар. “наем на работници”.

“Работникът не е вещ и не може да има договори за това все едно е килограм картофи – няма такова нещо като наем на живи хора”

Според Христова е нормално да наемеш техника, офис, а не живи хора, с които според законодателството трябва да се сключват трудови договори.

“Прави впечатление, че в самите договори не се знае защо наемаха техниката заедно с обслужващия персонал”. 

Според нея всички проверяващи са наясно, че скандалните процедури по инхаус са заради това, че дружеството няма капацитета да работи по проектите само.

Шефката на “Автомагистрали е на мнение, че “твърде вероятно да става дума за злоупотреби и лошо управление”.

“Става дума за зле похарчени средства, много от закупените устройства и техника не работят, няма за тях (резервни) части”. 

Според нея случката със спалнята (“стая за спешна медицинска помощ”) на бившия зам.-директор Георги Готев и други обявени залоупотреби са само началото: “Предстои да излязат още много неща”.

Опасни знаци, неприложими на пътя

Жалбата до ръководителката на Софийска градска прокуратура (СГП) е подписана от Ръководителя Отдел “Процедури, обществени поръчки и контрол на договорите” в “Автомагистрали” Николай Магриотов Едрев.

Според жалбата, с която “Биволъ” разполага (вижте документа долу), на 9 юли 2021 г. в дружеството е постъпил доклад “за текущото състояние на пътни знаци (VMS), монтирани на специализираните превозни средства, както и складирани в базите собственост на “АМ” ЕАД”.

#АПИГейт в развитие   ДАНС, НАП и НСС търсят в “Автомагистрали” неведомите пътища към чекмеджето на Борисов

#АПИГейт в развитие   ДАНС, НАП и НСС търсят в “Автомагистрали” неведомите пътища към чекмеджето на Борисов

#АПИГейт в развитие   ДАНС, НАП и НСС търсят в “Автомагистрали” неведомите пътища към чекмеджето на Борисов

Снимки от приложенията към сигнала до СГП (Източник: "Автомагистрали" ЕАД)

“В доклада се натъкнах на смущаващи данни за следното: електронните табла нямат надлежна “СЕ” маркировка, от която да е видно, че отговарят на европейският норматив БДС EN12966″. 

Експертът пояснява, че “всеки продукт, продаден на територията на ЕС е длъжен да притежава съответната “СЕ” маркировка”, която трябвало да “показва, че даден продукт е бил подложен на оценка от производителя и отговаря на изискванията на ЕС за безопасност, здраве и опазване на околната среда”.

“Друг непокрит показател на тази група електронни табла е липсата на дневен и нощен режим на работа, което създава предпоставки за възникване на ПТП, поради възможността от заслепяване на водачите в тъмната част от денонощието или недобрата четимост на таблото през светлата част от денонощието”. 

Според отговорния началник отдел всичко това означава, че тези табла “не могат да се класифицират като електронни пътни знаци, което автоматично ги прави неприложими в обхвата на пътя, защото могат да бъдат опасни”: “Както за служителите на “АМ” ЕАД, така и за останалите участници в движението”.

Авторът на жалбата пояснява, че се е запознал с редица документи за държавната поръчка, при която са закупени опасните за служителите и водачите електронни пътни знаци на “Автомагистрали”.

Тук е интересна хронологията на “държавната поръчка” в стил ГЕРБ. На 1 октомври 2019 г. е подписана заповедта на тогавашния изпълнителен директор Стоян Беличев за назначаване на комисия, в която влизат зам.-изпълнителният директор Георги Котев в качеството му на председател, както и на Малинка Делева и Александър Топкаров.

Целта на комисията била “да разгледа и оцени вече получени оферти от възложено проучване на отдел “Доставки” за доставка на светещи табла, указващи посока за отбиване на движението и предупредителен знак, които да се оказват на специализирани автомобили на АМ ЕАД”. А вече на 2 октомври 2019 г. Комисията “изготвя протокол, с който класира кандидат, с обосновка за икономически най-изгодна оферта, тоест на най-ниската цена”.

Шефката на борда на АМ Десислава Христова обясни пред “Биволъ”, че за дружеството е важно да отговаря на стандартите за пътна безопасност на ЕС.

“Затова сме възложили тази проверка на тези електронни сигнални знаци”.

Те се инсталирали по служебните автомобили, с цел избягване на ПТП-та при мъгла и намалена видимост, а и върху снегорините на дружеството през зимата.

Впечатлението на Десислава Христова е, че констатациите на експертите на АМ са  за “евентуално извършено престъпление”.  Според нея подозрението е, че знаците са евтини, защото може да са произведени в Китайската Народна Република (КНР) или в други трети страни извън ЕС, без да отговарят на стандартите на Общността.

Затова според Христова сигналът е входиран в СГП веднага, щом са установени нарушенията след доклада на независими експерти, оценили закупената сигнализация от страна на “Автомагистрали”.

Тя също така обясни, че споменатият в разследването на “Биволъ” от 2019 г. АПИГейт предприемач “Иван” е единственият в България производител на сертифицираните по всички стандарти на ЕС светещи знаци.

Но след скандала договорът с него е развален и сключен с неназовано дружество:

“Приложили сме договора с фирмата, доклада за т.нар. митичен Иван, това ли е най-важното?.

Десислава Христова обясни, че в приложенията към сигнала има и данни за фирмата, с която Стоян Беличев и компания сключват договора за по-евтините вносни знаци. Но юристите на АМ ЕАД не разрешават да се разгласява тази информация.

“Но не можем да предоставим данни коя е фирмата, защото върви проверка на прокуратурата, прокурорите предстоит да разследват, дали сме им всичко на тях”. 

Пътната шефка освен това е на мнение, че основните нарушители са бившите членове на съвета на директорите, а не фирмите и подизпълнителите: “Не е луд, който яде баницата, а който му я дава”.

Беличев не бил член на ГЕРБ

 

На базата на полученото от “Биволъ” писмо на “Автомагистрали” ЕАД до софийския градски прокурор, медията ни изпрати официално запитване до пресслужбата на ПП ГЕРБ.

“На вниманието на: г-н Никола Николов, г-жа Севделина Арнаудова 

Уважаеми г-н Борисов, 

Уважаеми г-н Митов, 

Уважаема г-жа Аврамова,

Уважаеми г-н Нанков, 

Уважаеми г-н Беличев, 

на 13 юли 2021 г. от страна на новия Съвет на директорите на “Автомагистрали” ЕАД е сигнализирана прокуратурата по повод Договор Nr. Д-375/04.10.2019 на стойност 230 580 лв. за доставка на електронни знаци / табла за специализираните автомобили на дружеството. 

В тази връзка от името на Сайта за разследваща журналистика “Биволъ” питаме следното: 

– Имате ли информация по какъв начин комисията в състав на високопоставени служители на “Автомагистрали” ЕАД (Георги Котев, Малинка Делева, Александър Топкаров) е стигнала до избор на съответната фирма доставчик?

– Отговарят ли съответните знаци на нуждите на “Автомагистрали” ЕАД и на стандартите на ЕС (европейския норматив БДС EN12966) и притежават ли надлежната “СЕ” маркировка?

– Каква е официалната позиция на ГЕРБ и г-н Беличев по повод официалното съобщение на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството г-жа Виолета Комитова, че г-н Беличев участвал в “четирими фирми”, което можело да се окаже пречка за връщането му на работа в “Автомагистрали” ЕАД? 

– Каква е официалната позиция на ГЕРБ по повод разкритията на служебния екип на МРРБ и “Автомагистрали” ЕАД по повод евентуалните нарушения в дружеството, а именно сключените договори по процедурата “ин хаус” и наличието на т.нар. “стая за спешна медицинска помощ”, ключ към която се държал от зам.-директор на дружеството?” 

Свързахме се по телефона с пресаташето на ГЕРБ Никола Николов, за да го уведомим за поставените по електронна поща въпроси към “строителните експерти” на партията.

“Това какво отношение има към партия ГЕРБ?”,

поинтересува се пиарът на доскорошния министър-председател Бойко Борисов.

Обяснихме му, че сигналите са адресирани включително до видните членове на ГЕРБ – Петя Аврамова и Николай Нанков, които в качеството си на тогавашни шефове на МРРБ би трябвало да са информирани за дейността на “Автомагистрали”.

“Партията не се е занимавала със строеж на магистрали или подписване на договори, това е правено от институция”

“Още повече, че сега тези институции имат нови принципали и най-вероятно те могат да дадат някаква информация”, обяснява Николов.

“Те разполагат с цялата власт, с цялата информация, с цялата документация”.

“Господин Беличев не е член на ГЕРБ, този човек е назначен от МРРБ, не от ГЕРБ”, повтаряше още Николов.

“Това ли е моралът на служебния кабинет на Румен Радев?” 

Петя Аврамова продължава да мълчи за “Автомагистрали” ЕАД (Снимка: Светломир Стоянов за “Биволъ”)

В края на работния ден постъпи отговорът на ГЕРБ, като бившата министърка Петя Аврамова предава, че “се въздържа да коментира” докато не приключи проверката на Прокуратурата. Също така се атакува президенттът Румен Радев и служебният кабинет на Стефан Янев.

“До сайта за разследваща журналистика “Бивол”

Уважаеми журналисти,

Зададените от вас въпроси не са от компетенциите на политическа партия, за да е нужна партийна позиция по тях.

Като бивш регионален министър и принципал на “Автомагистрали” ЕАД, г-жа Петя Аврамова информира, че до приключване на прокурорскатата проверка относно работата на дружеството, ще се въздържи от коментар.

Нееднократно е изразявана позиция, че се правят некоректни внушения за закононарушения при възлагането “ин хаус”. Процедурата е изцяло в съответствие със Закона за обществените поръчки. Такава позиция беше заявена от г-жа Аврамова и на заседанията на Временната комисия по проверка за установяване на злоупотреби и нарушения при разходването на средства от МС, министерствата, държавните органи, държавни предприятия и дружества с повече от 50 на сто държавно участие през последните 10 години в 45-ото Народно събрание.

Държавните дружества имат оперативна самостоятелност и ПП ГЕРБ не е оказвала вмешателство в работата им.

Г-н Беличев не е член на ПП ГЕРБ. Така че не можем да ви съдействаме да препратим към него въпросите ви. При желание от ваша страна, бихте могли да ги отправите директно към г-н Беличев.

Стоян Беличев е бивш съдуржник с Гинка Върбакова (Снимка: Биволъ)

Видно от медийни публикации, скандалът АПИгейт, който сайтът “Бивол” разкри, доведе до раздялата между г-жа Десислава Христова и “Автомагистрали” ЕАД. А сега, след връщането й на поста от служебното правителство, всички участници в скандала са с работа в държавното дружество.

Като политическа партия ние можем само да зададем политически въпрос –

това ли е прокламираният нов морал на служебния кабинет на Румен Радев?

А всичко останало оставяме на професионализма на медиите”