Изключително много зачестиха блокиранията и забраните на политически активни лица да ползват своите профили – често с изключително неясни или съмнителни причини, зад които изглежда да се крие политическа цензура.
По този повод ви представяме фрагменти на коментара на една от последните потърпевши – видеоблогърката Татяна Кристи, последван от материал на Bloomberg за това как фейсбук подкрепя политическите режими на власт.
Как фейсбук стана адвокат на Дявола
(или зловещата страна на социалната мрежа)
В последните месеци сме свидетели на безпрецедентно блокиране на фейсбук профили на граждански активисти – критици на властта в България.
Профили на личности с хиляди последователи биват закривани без достъп до тях, без обяснения, без възможност за комуникация и обратна връзка с фейсбук благодарение на непрозрачната политика на самата социална мрежа, напомняща на таен средновековен орден по този въпрос.
В българското медийно пространство се носят противоречиви репортажи и слухове за това как стават блокиранията и какво трябва да се направи, за да се премахнат.
Фейсбук се превърна в удобна бухалка на властта в държави с недемократично управление, погазващи правата на личността и свободата на словото. Единственото досега свободно поле на фейсбук за обмяна на идеи, неконтролирано от зависимите медии в България, се оказа податливо на правителствен шантаж и на нечистоплътни бизнес практики.
Относно блокиранията ето резултатите от моето разследване: Независимо от безбройните конспиративни теории основният виновник за блокирането не са троловете, а администрацията на фейсбук, която има договори с всяка държава, в която оперира. Според тези договори компанията „Фейсбук“ може да бъде помолена от дадено правителство да наложи ценцура, на когото то посочи, и „Фейсбук“ без никакви скрупули може услужливо да изпълни молбата на тези чужди правителства. Както в моя случай.
Истината е, че ако правителството на България реши, че вие сте му „враг”, съдбата ви във фейсбук ще е недрага, защото мрежата активно участва в потъпкване на свободата на словото заедно с ретроградните правителства, с които има договор. Много преди фейсбук да ми изтрие профила в края на миналия месец на база на пост отпреди една година, в който споменавам думата „гей” в хомофобски цитат на Магда Ташева – тогава народен представител от „Атака“, аз започнах самостоятелно разследване на това как оперира фейсбук и причините, по които блокира. Успях да изчета много от безбройните им „стандарти” и да се уверя, че в прилагането им няма абсолютно никаква обективност и яснота. Повече яснота ще се намери в мъглявината Андромеда, отколкото в критериите за блокиране на фейсбук, което е добре дошло за всяка нечистоплътна измет с власт. Единственото ясно нещо в тези така наречени стандарти е, че те често се използват като бухалка срещу свободата на словото в недемократични държави. България не е единствената, но е единствената страна в Европейския съюз, където подобно блокиране съществува на такава скала.
Това, на което ставаме свидетели, е тоталитарна разправа с опоненти на властта – търсещи последно убежище от цензурата във фейсбук, и вместо да бъдат подпомагани от платформата, те биват анихилирани от социалната мрежа! Това, което се случва с фейсбук, рано или късно сериозно ще нарани тази платформа. Фейсбук отдавна е обвинявана за това, че колаборира с недемократични правителства: най-скандалното посегателство на фейсбук върху свободата на афилиация – едно от изконните човешки права – беше, когато в Русия мрежата блокира страницата на протест в защита на дисидента Алексей Навални. Това тя направи по молба на правителството на Владимир Путин през 2014 г. под предлог – „неразрешен протест”. Организаторите на протеста говориха тогава гневно пред американските медии, че фейсбук администраторите не са си направили труда да се обосноват или да контактуват с организаторите на протеста. Фейсбук от своя страна тогава каза, че компанията често получава молби от различни правителства да блокира съдържание и че има правила, по които го прави.
Очевидно е, че основателят на компанията Марк Зукърбърг няма проблем с ограниченията на свободата на словото за сметка на бизнеса в определен географски регион. Фейсбук иска необятният пазар на Китай и няма нищо против да прави отстъпки по отношение на свободата на словото там. Фейсбук дори предложи на китайското правителство да направи продукт за цензуриране на забранени теми в Китай. Под предтекст за „позволяване на дебат” Зукърбърг казва: It’s better for Facebook to be a part of enabling conversation, even if it’s not yet the full conversation („По-добре е фейсбук да помогне на разговора, дори когато това не е пълният разговор”).
За съжаление компромисите със свободата на словото за сметка на бизнес интереси не могат да се скрият зад вископарно празнословие с хуманитарни претенции. И ако компромиси със свободата на словото се правят в страни от Третия свят, в недемократични държави, на какво основание се цензурират критици на властта в страна от Европейския съюз? На какво основание това се прави в България? Това са все въпроси, на които смятам скоро да получа отговор.
Как политическият отдел на facebook позволява тъмния век на дигиталната пропаганда – автори: Lauren Etter, Vernon Silver и Sarah Frier
В опит да избегне атаките, на които бе подложена Facebook Inc. за ролята си в политическата пропаганда, Марк Зукърбърг контрира, че мисията му е над партийните пристрастия. „Надяваме се да дадем глас на всички хора, да създадем платформа за всички идеи“, написа Зукърбърг през септември, след като президентът Доналд Тръмп обвини Facebook в пристрастие.
Социалната мрежа на Зукърбърг е политически агностичен инструмент за своите 2 милиарда потребители, казва той. Но facebook, както се оказва, не е просто наблюдател в глобалната политика. Това, което той не каза, е, че компанията му активно работи с политически партии и лидери, включително тези, които използват платформата, за да смажат опозицията – понякога с помощта на „армии от тролове“, която разпространява дезинформация и екстремистки идеологии.
Инициативата се води от малко познатия екип на facebook, който се занимава със световното управление и политика и е неутрален дотолкова, доколкото приема да работи с почти всеки, който търси или е на път да си подсигури власт. Екипът се води от Кати Харбат във Вашингтон, бивш дигитален стратег за републиканците, която е работила по президентската кампания на бившия кмет на Ню Йорк Руди Джулиани през 2008. Откакто facebook наема Харбат три години по-късно, нейния екип обикаля света и помага на политическите си клиенти да използват мощните дигитали инструменти на компанията.
В някои от най-големите демокрации на света – от Индия и Бразилия до Германия и Великобритания, екипът се превръща де факто в работник по кампания. А щом кандидатът бъде избран, компанията в някои случаи тренира правителствени служители или осигурява техническа помощ за предавания на живо и официални държавни събития.
Много преди facebook да бъде принудена да обясни ролята си в намесата в изборите на САЩ – която бе представена от изпълнителните директори като пасивна схема, която включва руски реклами – директната и все по-нарастваща роля на компанията като проводник на политически кампании предизвиква загриженост във вътрешността на медийния гигант.
„Не е в работата на facebook, по мое мнение, да бъде толкова близо до която и да е изборна кампания“, казва Елизабет Линдер, която започва и движи политическите екипи на facebook в Европа, Близкия изток и Африка до 2016 г. Линдер първоначално се вълнува за потенциала на компанията да бъде „изключително полезна за световните лидери – но също така и за гражданите на света“. Тя казва, че е решила да напусне компанията отчасти защото това, което тя вижда като все по-силен акцент над изграждането на избори и кампании, я е карало да се чувства все по-зле.
В САЩ екипът вкарва свои служители в кампанията на Тръмп. Екипът на Хилари Клинтън отказва подобва оферта. В Индия компанията помага за развиването на силно онлайн присъствие на премиера Нарендра Моди, който в момента има повече facebook последователи от който и да било световен лидер. Във Филипините тренира кампанията на Родриго Дутерте в ефективно използване на платформата – същият, който насърчава извънсъдебните убийства. А в Германия facebook е помагал на антиимигрантската „Алтернатива за Германия“ да спечели първите си места в Бундестага, разказва персонал от кампанията.
Според всички доказателства facebook е бил неизменен инструмент в гражданската активност с кандидати, които е излъчил до избрани политици от кмет до премиер. Всички те са използвали платформата, за да комуникират директно с избирателите, а масови групи като Black Lives Matter разчитат на платформата, за да се организират. Компанията казва, че предлага същите инструменти и услуги на всички кандидати и правителства без значение тяхната политическа принадлежност, дори на граждански групи, които имат по-слабо влияние. Facebook твърди, че предлага съвети относно оптималното използване на прийомите на платформата, а не стратегически стратегии за това какво да се каже.
“Гордеем се, че работим с хиляди политици по цял свят, които използват facebook като начин за директна комуникация с електората си, за контакт с гласоподавателите и за огласяване на проблеми, които са важни за общността”, заявява позицията си Харбат в имейл.
Тя казва, че компанията инвестира в изкуствен интелект и други начини, с които да следи използването на реч на омразата и заплахи. „Отнасяме се изключително сериозно към отговорността си да предотвратим злоупотребата с платформата ни”, казва тя. “Наясно сме, че винаги може и по-добре, и продължаваме да работим за подобрение.”
Властта и социалните медии клонят към една и съща точка още от създаването на facebook. Компанията работи, за да премахне по-малкия си конкурент, Twitter, от надпреварата за платформа, която светът избира и която предпочитат тъй наречените инфлуенсъри – независимо дали политици, крикет звезди или семейство Кардашиян. Техните постове на теория ще привличат повече потребители към facebook, като в резултат ще има повече трафик за рекламодателите и повече данни за това какво привлича потребителите.
Политиците, които са в надпревара за място, са доста апетитни рекламодатели. За онези, които харчат достатъчно, facebook предлага адаптирани услуги, които им помагат да създадат ефективни кампании по същия начин, по който биха процедирали например от „Кока-Кола“ при пускането на нов продукт.
Докато facebook отказа да даде точния брой на политическия си отдел, един от директорите каза, че той може да достигне до стотици по време на избори, привличайки хора от легалните отдели, отделите по информационна сигурност и политика.
На срещи с членове на предизборни щабове екипът на Харбат сяда около една маса с персонала от отдел продажби на реклами на фейсбук, който помага за осребряването на огромното внимание, което изборите и политиката привличат. Екипът обучава политици и лидери как да си направят интернет страница за предизиборната кампания и как да я заверят със синия знак за проверка, как най-добре да използват видеоклипове, за да ангажират зрителите, и как да насочват рекламите към важните групи от гласоподаватели.
След като тези кандидати бъдат избрани, връзката им с фейсбук може да помогне, като разшири влиянието на компанията в правителството по смислени за нея начини, например да бъде добре позиционирана, което да й позволи да се противопоставя на регулациите.
Най-малкото, което подобно директно подпомагане на кампании или на властта може да направи, е да създаде впечатление сред потребителите, че фейсбук взема страни. Усилията на фейсбук да подпомогне ефективно Шотландската национална партия за победата й през 2015 г. са описани като „успех“ на корпоративния уебсайт на компанията, където се изброяват бизнес казуси, но дори и тези, които предпочитат да останат в Обединеното кралство, биха могли да интерпретират това по друг начин. Виетнамските власти се похвалиха през април, че фейсбук ще изгради специален канал, за да даде приоритет на заявките за сваляне на съдържание, което е обидно за тях. Компанията обикновено насочва правителствени искания през отделен канал и сваля съдържание, ако то нарушава стандартите на общността. Ако то нарушава местните закони, няма да се вижда само в съответната държава.
„Те са прекалено много на ти с властта“, казва Марк Криспин Милър, професор по медии и култура в Университета – Ню Йорк.
Този проблем се задълбочава, когато демократичният мотор на фейсбук се използва по недемократичен начин. Ноемврийският доклад на „Фрийдъм хаус“, неправителствена отганизация, базирана в САЩ, която се застъпва за политически и човешки права, установи, че все повече държави „манипулират социалните медии, за да подкопаят демокрацията“. Един такъв аспект е „патриотичното тролене“ или използването на подкрепяни от правителствата тормоз и пропаганда с цел контрол върху това, което се пише, заглушаване на дисиденти и консолидиране на властта.
Вътре в компанията шефовете на фейсбук търсят начини, които да позволят да се прави разлика между тролене, тормоз и защитена политическа реч. Зукърбърг отдавна твърди, че компанията не иска да бъде цензор, но тя все пак тегли чертата в някои случаи, например забраната за ползване на фейсбук, наложена на гръцката ултранационалистическа партия „Златна зора“. Компанията често отстранява и най-екстремното съдържание, поствано от белите националисти в САЩ и от „Ислямска държава“, както и съдържание, което е в нарушение на „стандартите на общността“ относно речта на омразата и насилието, но само това, което успява да улови. Тя не може да идентифицира всяко подобно съдържание.
В ретроспекция, връзката между властта и данните във фейсбук изглежда е била неизбежна. През 2007 г. фейсбук отвори първия си офис във Вашингтон. На президентските избори през следващата година се появи първият в света „Фейсбук президент“ в лицето на Барак Обама, който с помощта на платформата успя да достигне до милиони избиратели в седмиците преди изборите. Броят на потребителите на фейсбук се повиши по време на бунтовете в Близкия изток, познати като Арабска пролет, през 2010 г. и 2011 г., показвайки мощната сила на платформата да оказва влияние върху демокрацията.
По времето, когато „Фейсбук“ назначава Харбат, бившата асистентка на Джулиани, да ръководи отдела й за глобална политика и правителства, изборите започват да се превръщат в основна социално-медийна атракция. В момента са на едно ниво със Суперкупата (финалът на сезона на американския футбол – бел. ред.) и олимпийските игри, събития, привличащи огромни приходи от популярни реклами и повишаващи броя на верните зрители.
Фейсбук започна да се включва в горещите изборни точки по света. Отиде в Аржентина през 2015 г., където сегашният президент Маурисио Макри излъчваше предизборни митинги на живо по фейсбук, а след като беше избран, обяви целия състав на правителството си на сайта заедно с подобаващи емотикони. Същата година националистическият президент на Полша, Анджей Дуда, стана един от първите световни лидери, които излъчваха на живо в социалната мрежа. Дори и в момента, в който Дуда ръководеше ограничаването свободата на пресата в страната си, корпоративният сайт на фейсбук твърдеше, че социалната мрежа е „неразделна част от изборния му успех“ и че неговата страница е „един от основните му канали за комуникация“.
Фейсбук се внедри в някои от най-противоречивите политически движения по света, като същевременно се противопоставяше на собствената си прозрачност.От 2011 г. тя иска от Федералната избирателна комисия на САЩ да я освободи като цяло от правилата за оповестяване на политически реклами, които биха помогнали да се избегне настоящата криза с руските разходи за реклама преди изборите през 2016 г., съобщи Блумбърг през октомври. След разследването на Конгреса на руското участие в изборите „Фейсбук“ обеща да бъде по-прозрачна относно тези, които купуват реклами, и заяви, че няма нищо против регулации.
Връзката на компанията с правителствата остава сложна. „Фейсбук“ е силно критикувана от Европейския съюз, включително за разпространението на ислямски екстремизъм в мрежата й. Компанията току-що публикува своя годишен доклад за прозрачността, обяснявайки, че ще предоставя данни за потребителите на правителства, ако искането им е законосъобразно, и ще се бори чрез съда, ако това не е така. Въпреки желанието на „Фейсбук“ да работи в Китай и флиртът на Зукърбърг с лидерите на страната, социалната мрежа все още не може да направи толкова голям компромис, колкото иска правителството на Китай, за да й разреши достъп.
Индия е вероятно най-важният пазар на Фейсбук, като наскоро надмина с малко САЩ. Броят на потребителите там нараства два пъти по-бързо, отколкото в САЩ. И това дори не включва 200-те милиона души в Индия, които използват услугата й за съобщения WhatsApp („Какво става?“), повече отколкото навсякъде другаде по света.
По време на изборите в Индия през 2014 г. „Фейсбук“ е работила в продължение на месеци с няколко предизборни щаба. Моди, който е от националистическата партия Бхаратия Яната, е разчитал в голяма степен на Фейсбук и WhatsApp за привличане на доброволци, които на свой ред разпространяват посланията му в социалните мрежи. Откакто е избран, последователите на Моди във фейсбук достигнаха 43 милиона, почти два пъти повече от тези на Тръмп.
В рамките на седмици след избора на Моди Зукърбърг и главният му оперативен директор Шерил Сандбърг посещават страната, тъй като там в момента се въвежда много важна безплатна интернет услуга, която правителството по-късно оряза. Харбат и нейният екип също са пътували до Индия, предлагайки поредица от семинари и сесии, чрез които са обучили повече от 6000 държавни служители.
С нарастването на влиянието на Моди в социалните медии последователите му все повече се обръщат към фейсбук и WhatsApp, за да упражняват тормоз и да провеждат кампании срещу политическите му противници. Индия се превърна в инкубатор на фалшиви новини тази година с една измислена история, която се разпространи чрез WhatsApp и доведе до две сбивания със седем смъртни случая. Страната се превръща и във все по-опасно място за опозиционни партии и журналисти. Няколко журналисти, критикуващи управляващата партия, бяха убити през изминалата година. Индуски екстремисти, които подкрепят партията на Моди, използват социалните мрежи, за да отправят смъртни заплахи срещу мюсюлманите или критиците на правителството.
В нощта на 5 септември хонда спира пред дома на Гаури Ланкеш в Бенгалуру. Тя е един от най-прочутите критици на Моди, което я прави мишена на патриотични тролове във фейсбук и в други социални мрежи. Докато индийската журналистка отключва вратата си, три куршума я уцелват в главата и гърдите и тя е убита. Няма арести.
Последната статия, която Ланкеш е написала за вестника й, е озаглавена „Във времето на фалшивите новини“. В нея тя изказва огромно съжаление от това как фалшивата информация и пропагандата в социалните мрежи тровят политическата среда.
източник : http://terminal3.bg/kak-fejsbuk-represira-oponentite-na-vlastta/