Колко ще изгуби държавата от концесията на летище София

Още през март 2017 г. бе ясно, че държавният интерес при концесионната процедура за летище София не е гарантиран.

Спретната процедура ще доведе до повишаване на летищните такси и до отлив на трафик, защото концесионерът сам ще определя основното перо в приходите си – летищните такси … Това ще повлияе и на туристическият бранш, който тъкмо започна да усеща ползите от увеличения международен пътнически и товарен трафик, от групите туристи и т.н.

Близък до реалността вариант предвижда печалба до 9 милиарда лева за следващите 35 години. а може и повече. Тази печалба ще отиде при концесионера на летището, а държавата ще получи подаяние от около милиард лева, разсрочено при това.

Летищните такси, т.е. и самолетните билети неминуемо ще поскъпнат и вариантът далавера подобна на оная със „Софийска вода, в която концесионерът купува от яз. Искър кубика по 2 стотинки и го продава на абонатите по 2.20 лв. ще бъде вероятна реалност …

През 2018 г. третото правителство на Бойко Борисов взима решение за рестарт на концесията на летище София.

В офертите на кандидатите 45% тежест има техническото предложение, а финансовото едва-55%. Първоначалното концесионно плащане от 550 млн. лв. без ДДС щяло влезе в бюджета. А постъпленията за държавата за срока на концесията се очаквало да надхвърлят 1 млрд. лева и то за 35 години напред при  6,9 млн. пътници на година досега ?!

И какво очакваме ? Годишните концесионни възнаграждения (към българската хазна) да бъдат не по-малко от 15 млн. евро без ДДС на година или 10% от всички приходи от дейността на ленището. До 10 години трябва да има изграден нов терминал, както и нова писта.

През ноември миналата година герберските депутати решиха приходите от първоначалното концесионно възнаграждение по договора за концесия на летище София, което към момента е  публична държавна собственост,  да не постъпват в Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система (известен като Сребърен фонд). И защо ?!

За да се пръснат очакваните 550 млн. евро за харчове на Борисов 3 за проекти изпълнявани от фирми-храненици и хранещи олигархията …

А очакваните от българското правителство приходи за целия период от близо 4 млрд. евро са просто мираж на фона на недодяланата концесия и агресивната конкуренция на най-голямото летище на света в Истанбул, което ще обслужва до 200 млн. пътници годишно с повече от 100 авиокомпании и полети до над 300 дестинации по целия свят.

Поредната концесия от която ще губим милиарди съставена по рецепта на Еднокнижника и хранените Му люде …

Свободен автор – Философът