„Един учебник по един предмет в един клас е дълга, последователна и аргументирана битка на БСП и на ПГ на „БСП за България“. Преди да говоря по същество, ще изразя несъгласие с изказването преди мен, че учебникът трябвало да отговаря на разбирането на конкретното правителство и че честите смени на правителства щели да доведат до честа смяна на съдържанието на учебниците. Ако гледаме така на образованието – лоша работа. Ако си мислите, че всяко правителство според своята идеологическа ориентираност, трябва да сменя учебниците на децата – лоша работа. Това означава, че трябва да сменяме историята ли, да подменяме класиците ли? Има неща и българското образование е едно от тези неща, по които трябва да има надпартийно съгласие. Защото образованието – това е бъдещето, това са децата. И в зависимост от това как ги готвим за това бъдеще – такова бъдеще ще получим“.
Това заяви народният представител от „БСП за България“ Корнелия Нинова от парламентарната трибуна по време на дебата за предложението на социалистите за промяна в Закона за училищното и предучилищно образование“.
Корнелия Нинова даде три примера от учебник за “ клас по литература, на българско издателство. Първият пример е прекрасната поема на Пенчо Славейков „Неразделни“: „Първо либе, първа севда, не копней, недей се вайка, че каил за нас не стават моят татко, твойта майка. Верни думи, верна обич, има ли за тях развала. За сърцата що се любят и смъртта не е раздяла“. В учебника по литература този текст се преподава така: „Хиляди пъти й казах, че това момче е смотаняк и не е за нея. Ще ги разделя на всяка цена. Как не ги е срам, пък са още деца. Трябва да докладвам на директора.“ Така се учи „Неразделни“ на Пенчо Славейков“, посочи тя.
Следващ пример Нинова даде с друг ярък български класик – „По жътва“ на Елин Пелин: „Усилена жътва кипи по равното Софийско поле. Но ето, че дотича босоного хлапе и уплашено обади, че Пенка примряла от жега. Боже, пак жертва. Град да беше ударил, не би тъй убил сърцата.“ Как се учи това в “ клас, мислите? Ето така: „Най-често до злополука на работното място води притискане, премазване и смачкване от нещо. Втората причина за тежките травми е падане от височина. Следват поражения от електрически ток и затрупвания от земни маси.“ И отгоре стои заглавие “По жътва“, на Елин Пелин“.
„Последно, защото учебникът изобилства с такива примери – Иван Вазов, защото това много ме „впечатли“ и заболя -прекрасното му стихотворение за българския език, с който всички се гордеем и всички на 24 май отиваме навсякъде и говорим, че и ние сме дали нещо на света – буквите, езика: „Език свещен на моите деди, разбра ли някой колко хубост, мощ се крий в речта ти гъвкава, звънлива, от руйни тонове каква разкош, какъв размах и изразитост жива.“ На децата красотата и богатството на българския език се преподава в VII клас така: „Предимство № 1: Докато пътуват българите могат да обсъждат каквото си поискат, без другите да ги разберат и без те да се притесняват.“
Ето, това е несъмнено предимство на българския език“, цитира написаното в учебника Нинова и се обърна към народните представители:
„Харесва ли ви това? За всичко това в българските учебници, за подмяната на българската история, за унищожаването на българските класици, за обезродяването на българските деца плащаме 100 милиона лева годишно. От всеки българин, от всеки дом 100 милиона отиват в частни джобове, защото ние тук спорим дали държавата имала роля в образованието или всичко трябва да се аутсорства на частни фирми. Тези неща се пишат от частни екипи, одобряват се някъде в Министерство на образованието, плащат се 100 милиона и децата учат това“, посочи лидерът на социалистите в оставка и подчерта: „Резултатът – 40% от българските деца, излизащи от училище са функционално неграмотни. Заличаване на памет, на отношение към род и отечество, на ценности, на българска класика, на българска история, на отнемане самочувствието на българския народ.“
Лидерът на БСП в оставка бе категорична: „Абсолютно не приемам внушението, че обвиняваме учителите за това, което се случва. Проблемът не е в учителите. Проблемът е в тази зала и оттатък – в Министерски съвет. Защото в тази зала се коват законите и се създават моделите за управление на различни системи в България. Когато тук е казано, че може да има 10 учебника и учителите да могат да избират между тях, те изпълняват волята на законодателя и на МС, и на Министерството на образованието, които са създали този модел на образование“, посочи Нинова.
По думите й учителите не са виновни за това, че тук някой е измислил принципа „парите следват ученика“. Те просто го изпълняват. И водят по списък ученици, които не ходят на училище, за да могат да си спасят училището от закриване, да не си губят бройките, да не им пада финансирането, заради което да си закриват училищата.
„Ако има воля и желание държавата да стане център на образователна политика, да си постави за цел излизането на грамотни деца – има и решение. Когато няма желание – се намира оправдание. Когато има – се намира начин. Ние ви предлагаме един от тези начини. Ако той не ви харесва изцяло, подкрепете ни на първо четене и го подобрете между първо и второ.“