Две от причините за многото катастрофи с млади шофьори са родителите и това, че им се позволява да управляват много мощни автомобили, за които нямат подготовка. Това каза инж. Йонко Иванов – председател на Съюза на преподавателите по автомото подготовка и член на Европейската федерация на автоучилищата. 525 са загиналите при катастрофи през 2023 г., а около 9100 са тежките пътнотранспортни произшествия. До момента загиналите на пътя са около 320, а тежките ПТП са около 6300, посочи печалната статистика Иванов.
Организацията на движението, поддръжката на пътищата и контролът на движението трябва да работят в синхрон, а сега това не се случва. „Разговорът между институциите го няма, липсва комуникация. Има голяма доза демагогия в цялата тази масовост на интерпретация, че нещо би могло да се постигне на добра воля. Визия 2020 с намаляване с 50% на загиналите по пътищата в европейски аспект не се осъществи. Сега новата визия до 2050 г. да намалим броя на загиналите на нула също няма да стане“, смята Йонко Грозев.
Международни експертизи показват, че България е страната с най-лоши пътища и най-лоша организация на движението, посочи той. „Знаците не се виждат от клоните, а те са най-удобното място, от което се прави засадата от страна на полицаите с тези вече много на брой камери. Тези полицаи са разположени не да помагат на пътя – това е хранилката, с която през последните две години се платиха изборите. Абсолютна демагогия е, че няма събираемост на глобите“, коментира Иванов.
Средствата от глобите и санкциите трябва да влизат във Фонд „Пътна безопасност“ и да се върнат отново на пътя. „И ако има нормална дискусия между институциите, бихме могли с 30% да намалим ПТП за 10 години“, вярва председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. Според него трябва да бъде въведено продължаващо обучение, какъвто модел действа в Европа. То трябва да бъде поето от държавата – само по този начин ще се намали броят на ПТП и загиналите на пътя.
Възпитанието в семейството и в училището се отразява върху агресията на пътя, отбеляза Йонко Иванов. „При нас идват едни деца, с които трябва да бъдем и педагози, и психолози, за да можем да разчупим този лош модел. Ние им даваме най-доброто от шофирането в тази лоша инфраструктура, която имаме, и при тази лоша организация на движението. Липсата на диалог между институциите, които се занимават с темата „Пътна безопасност“, води до тези последствия. Аз не случайно казах, че за обучението през целия живот трябваше да се създаде нова система за обучение по пътна безопасност в училищата“, допълни той.