Доставчикът на компресори от САЩ заобикаля през ЕС санкциите срещу проекта
Написано от https://bivol.bg/
https://bivol.bg/?s=%D0%94%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B8%D0%BA%D1%8A%D1%82+%D0%BD%D0%B0+%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%81%D0%BE%D1%80%D0%B8+%D0%BE%D1%82+%D0%A1%D0%90%D0%A9+%D0%B7%D0%B0%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%8F+%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7+%D0%95%D0%A1+%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D1%86%D0%B8%D0%B8%D1%82%D0%B5+%D1%81%D1%80%D0%B5%D1%89%D1%83+%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B0+.
Николай Марченко
И на площадката за изграждане на компресорната станция „Расово“ за нуждите на „Турски поток 2“ има строителна техника, закупена по европейски проекти, установи проверката на БОЕЦ, „Булфото“ и „Биволъ“. Същевременно строителните компании, които са подизпълнители на „Главболгарстрой“ (ГБС) на този обект, са сред рекордьорите в страната по усвоени средства при изпълнението на държавни поръчки за стотици милиони левове в различни съдружия с „Джи Пи Груп“. Самата „Булгартрансгаз“ пък вписа проекта „Турски поток 2“ в своя Десетгодишен план като „Балкански поток“ и „Разширение на газопреносната мрежа“ в рамките на „Газов хъб Балкан“, като сред подизпълнителите на проекта не споменава ключовата дъщерна компания на „Газпром“ в Сърбия – IDC. Докато санкциите не са влезли в сила, американска компания доставя турбините за компресорната станция през белгийското си дъщерно дружество. Иначе поради забавянията още към март 2020 г. стойността на проекта с ДДС се оскъпява до 3,32 млрд. лв. или около 1,7 млрд. евро.
Руското издание на сп. Forbes от години издава класацията “Кралете на държавните поръчки”, в която челните места заемат близките познати на Владимир Путин и редовни подизпълнители на “Газпром”. Та време е и за подобни класации в България, където рекордьорите в държавните поръчки и инфраструктурни европроекти днес докарват техниката си на “Турски поток” като подизпълнители на “Булгартрансгаз” и дъщерните дружества на “Газпром”.
Затова не е учудващо, че стойността на българския участък на газопровода „Турски поток 2“ още по данните за март 2020 г. е скочила до рекордните официални данни – 3,32 млрд. лв. с ДДС.
„Прогнозните инвестиционни разходи на проекта според БТГ „възлизат на 2 767 115 441 лева (два милиарда седемстотин шестдесет и седем милиона сто и петнадесет хиляди четиристотин четиридесет и един лева), без ДДС“.
Това пише в документа на БТГ от март 2020 г., озаглавен „Десетегодишен план за развитие на мрежите на „Булгартрансгаз“ ЕАД за периода 2020 – 2029 г.“. Това означава, че стойността на проекта вече надхвърля споменатите 3 млрд. лв. и е 3,32 млрд. лв. или 1,695 млн. евро. А след като от март върлува пандемията и има информация за злополуки на площадката, за поне 15 украинци, заразени по строежите и за една автомобилна катастрофа с трима загинали, стойността на проекта като нищо е достигнала по-големи числа.
Както писа наскоро в. „Капитал“, БТГ е разплатила предсрочно към тази есен поне 517 млн. евро към саудитската компания Arkad, която играе формалната роля на изпълнител на проекта. Откъде са средствата у БТГ, при положение че БЕХ и дъщерните държавни енергийни дружества от години са в тежка финансова ситуация, остава да се гадае.
Фирми с държавни поръчки за стотици милиони
БОЕЦ и БулФото снимаха на площадката в Расово техника на българска компания “Нова строй Тийм” ЕООД, чийто собственик и управител е Калоян Люсиен Теодосиев. Техниката е закупена по европейски проект, чийто номер е сниман от БОЕЦ. Техниката е на стойност 2,126 млн. лв.
Теодосиев също е собственик на “Енергогруп” и на известната в строителния бранш „Интерпром“ ЕООД. “Интерпром” е усвоила поне 270,4 млн. лв. по регистрираните 49 държавни поръчки, с което вече е влязла в класациите като един от рекордьорите в строителния сектор. Защо обаче компанията е кандидатствала за евросредства, след като свързаните дружества имат достатъчно пари за инвестиции?
„Капитал“ през 2016 г. пише, че „Интерпром“ има „шеметен възход“ в усвояването на държавни поръчки. А името на Теодосиев според медията „се чу покрай драмите с ЦСКА през 2012 г.“ и „беше сочен като един от кандидат-спонсорите на фалиралия клуб“.
Според изданието строителната му фирма се изкачва от 25-о на 12-о място, приходите й се удвояват, а печалбата скача от 920 000 лв. на 12 млн. лв. Компанията спечели водни поръчки в Пирдоп, Кърджалийско, Панагюрище, Душанци и др. В края на 2015 г. “Интерпром” получава от правителството и концесия за добив на полезни метали в Сандански.
През 2018 г. „Капитал“ пак обръща внимание на „Интерпром“, която временно спира търга за 4-годишна поддръжка на уличната мрежа в София за 140 млн. лв. Тогава пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) “Интерпром” протестира срещу едно от разясненията на възложителя – Столичната община, свързано с изискването за наличие или наем на асфалтова база.
Вестник „Банкеръ“ пък споменава „Интерпром“ като един от рекордьорите в държавните поръчки във ВиК сектора. Интегрираният воден проект на Пирдоп през 2012 носи на ДЗЗД с участие на дружеството с 32 386 136 лв. За ВиК мрежата в Костинброд в консорциум със скандално-известната „Джи Пи Груп“ си разделят още 8,4 млн. лв. Проектът за пречиствателната станция за отпадни води на Костинброд пък се изгражда срещу 10,2 млн. лв., а в град Кнежа станция за очистване на мръсните вод носи нови 8 млн. лв. Водният цикъл на Панагюрище на „Интерпром“ и „Джи Пи Груп“ е за още 12,8 млн. лв.
„Ако продължим да разплитаме връзките между компаниите, които въртят милионите във ВиК сектора, ще видим, че оборотната „Интерпром“ на Калоян Теодосиев, освен с „Райкомерс“, често си партнира и с друг голям играч в бранша – „Понсстройинженеринг“. Бургаското дружество е собственост на строителния предприемач Милко Милков, който до края на 2012-а стоеше и зад известния „Понс холдинг“. Един от проектите, по който фирмите на Теодосиев и Милков работят заедно, е реконструкцията на водоснабдителната и канализационната мрежа на Кричим. Той е за близо 24 млн. лв“, писа преди години „Банкеръ“.
Регионалните медии „Пиринско“ и „Четвърта власт“ пък споменават, че инвеститорът Калоян Теодосиев е бил „спрян по съдебен път от кметовете на Логодаж – Пламен Червенков, на Селище – Благой Панайотов, и на Зелен дол – Ангел Младенов, да прави кариера до благоевградското с. Логодаж“. Затова е решил да прехвърли дейността си към община Бобов дол, където е задействал процедура за получаване на концесия за добив на трошен камък.
Сложно е за вярване, че само през 2008 г. дружеството е със запорирани сметки от по-малко от 100 000 лв. Съгласно определението от 02.09.2008 г. съдът в Шумен „допуска обезпечение на бъдещ иск предявим от “Илан” ООД срещу “Интерпром” ЕООД, представлявано от управителя Калоян Люсиен Теодосиев за сумата от 96 106.25 лв., представляваща стойността на СРМ по Приложение за обект “Ремонт покрив на КЗ, ЗРУ , и склад в подстанция Шумен 1”.
Компанията „Люник“ ЕООД, чиито тежкотоварни камиони също обслужват строежа в с.Расово, има над 6 млн. лв. държавни поръчки предимно от Агенция „Митници“ и община Драгоман, където се базира. Фирмата обявява в сайта си, че нейните „дългогодишни партньори“ са такива компании като „Енергогруп“ и „Каро трейдинг“, активно задействани по площадките на „Турски поток 2“ в България.
Сред техните партньори са също „Джи Пи Груп“, станала известна благодарение на поредицата на „Биволъ“ #GPGate. A също така „ПСТ Холдинг“ АД, „Инженеринг Груп 04“ АД, „Понсстрой Инженеринг“ ЕАД, „Енергоремонт Строй“ ЕООД и „Инжстрой“. Още една компания, работници, с чиито екипи са заснети от «Булфото», е „Стримона строй“ ЕООД. Компанията разполага засега само с една регистрирана държавна поръчка за 200 000 лв.
През 2012 г. ФК „ЦСКА София“ на сайта си публикува списъка на „белите инвеститори“, проявили желание да бъдат спонсори на отбора. Интересното съвпадение е, че повечето от тях са партньори на „Джи Пи Груп“, а и днес почти всички те са задействани по площадките на „Турски поток 2“.: споменатата от „Биволъ“ компания “Каро Трейдинг”, “Интерпром“, “Понс Холдинг” и др.
Американски компании срещу повелите на Доналд Тръмп?
Още на 3 октомври 2019 г. държавният концерн „Булгартрансгаз“ ЕАД към Българския енергиен холдинг (БЕХ) с принципал Министерството на енергетиката (МЕ) подписа договор с консорциума ДЗЗД „Ферощал Балкангаз“ за изграждането на две компресорни станции (КС) „Расово“ и „Нова Провадия“ за„Турски поток 2“. БТГ твърди, че е била „проведена открита процедура по ЗОП“.
В обединението влизат „Ферощал индустрианлаген“ ГмбХ – Германия, а също така „Главболгарстрой“ АД и „Главболгарстрой интернешънал“ АД. Двете компресорни станции – КС „Нова Провадия“ в землището на с. Ветрино, област Варна и КС „Расово“, в района на с. Расово, община Медковец, област Монтана. КС „Нова Провадия“ в с. Ветрино, обл. Варна е оборудвана с четири газотурбокомпресорни агрегата с мощност от по 10 MW всеки.
За КС „Расово“в с. Расово, област Монтана идеята е да се оборудва с три газотурбокомпресорни агрегата с мощност от по 12 MW всеки. Поръчката на стойност 350 млн. лв. включва „инвестиционно проектиране, доставка на необходимите материали и оборудване, изграждане и въвеждане в експлоатация на компресорни станции“.
Декларирани подизпълнители са: „Солар Търбайнс Юръп С.А.“ – Белгия , “Турбо Машина България” ЕООД и “Химкомплект Инженеринг” АД.
Руски компании, които произвеждат газови турбини за компресорни станции са санкционирани от ЕС и САЩ след анексирането от Кремъл на полуостров Крим още през 2017 г., както тогава писа в. “Коммерсантъ”. Но въпреки риска от нови санкции от страна на Държавния департамент на САЩ, БТГ няма проблем с изпълнението на договора си с европейския клон на компания Solar Turbines (Сан Диего, Калифорния, САЩ). Американската компания твърди, че е дъщерно дружество на Caterpillar, с чиято техника също е пълно на обектите на “Турски поток 2”.
“Участието на международни компании гарантира реализацията на проекта за разширение на газопреноната инфраструктура да се реализира в заложените срокове”, заяви тогава изпълнителният директор на “Булгартрансгаз” ЕАД Владимир Малинов.
“С днешното подписване се доближаваме до изпълнението на актуализираната Енергийна стратегия на Република България”, подчерта пък министърът на енергетиката Теменужка Петкова.
Иначе след известни забавяния, „Солар Търбайнс Юръп С.А.“ вече е доставила в с. Расово три компресора за Компресорната станция „Расово“ за нуждите на Турски поток 2. Три контейнера с американски знамена по покрива са заснети с дрон (вижте видеото горе) от Агенция БулФото при съвместна акция с Гражданско движение „БОЕЦ“ в с.Расово тази седмица.
Фирмата „Турбо Машина България“ ЕООД е подпизпълнител по КС “Расово” като има едни и същи собственици с фирмата „Брайт Инженеринг ООД“ – Варна, която през 2007, 2010, 2012 и 2016 г. е подизпълнител на двата ТЕЦА-а, собственост на компании от САЩ: „Ей и Ес – 3С Марица изток I” ЕООД и „КонтурГлобал Марица Изток 3“ АД.
„Турбо Машина“ е подизпълнител и на държавната ТЕЦ „Марица Изток 2“ за 669 хил. лв. А пък свързаната с нея „Брайт Инженеринг“ има 52 усвоени държавни поръчки за над 34 млн. лв. Проекти, които е реализирала през годините са както на „Булгартрансгаз“, така и на „Лукойл България“. „Лукойл Румъния“, ТЕЦ Варна на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган, държавната ТЕЦ „Марица изток 2“ и др.
Както БОЕЦ и „Биволъ“ установиха, на линейната част на газопровода край с. Макреш (Област Монтана) на строежа има строителна техника, закупена по европейски проекти. Става дума за тежката техника на американската Caterpillar, брандирана от официалния дистрибутор за Гърция и България Eltrak Group (вижте: „Спонсор на ЦСКА, ДПС и ВМРО маскира с техника Турски поток“).
Според Информационната система за управление и наблюдение на евродрествата в България (ИСУН) “Елтрак България” е доставчик по европроект на фирмата “Верда 008” OOД, чиято техника американско производство може да се види по строежите на газопровода.
Балкански поток в стратегията на „Булгартрансгаз“
Стр. 57 с раздела 5.1.3.на Десетгодишния план на БТГ за развитие е посветена на „Турски поток“, който се споменава като „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз” ЕАД в участъка от българо-турската до българо-сръбската граница“.
С реализацията му щяло да се постигне: „сигурност на доставките на природен газ за България; сигурност на доставките на природен газ за съседните балкански страни и региона; откриване на допълнителни висококвалифицирани работни места“.
БТГ обяснява необходимостта на проекта на „Газпром“ с Решение № 847 от 22.11.2018 г. на Министерски съвет и с Решение от 28.11.2018 г. на Народното събрание относно приетото „Изменение и допълнение на Енергийната стратегия на Република България до 2020 г. за надеждна, ефективна и по–чиста енергетика”.
„За да изпълни своите ангажименти, залегнали в актуализацията на енергийната стратегия, съгласно решенията на двете институции, „Булгартрансгаз” ЕАД е предприел необходимите действия за реализацията на проекта за разширение на газопреносната мрежа на Дружеството в участъка от българо–турската граница до българо-сръбската граница. Проектът e част от концепцията за газов хъб Балкан, чиято цел е утвърждаване ролята на Република България, като водещ търговски разпределителен център в региона и Европейския съюз като цяло“.
Проектът „Балкански поток“ е „приоритет на българското правителство и на „Булгартрансгаз““. С неговата реализацията се цели „повишаване сигурността на доставките на природен газ от различни източници, засилване на конкуренцията и прозрачността на пазара с природен газ, което от своя страна да окаже позитивен ефект върху потребителите на природен газ“.
Като „ключов проект за пазарната интеграция“ „Балкански поток“ щял да „допринесе за гарантиране на доставките на природен газ за страната и за региона, като същевременно ще допринесе за създаването реални условия за диверсификация на източниците и маршрутите и възможност за пренос на допълнителни количества природен газ за и през България“.
През месец април 2019 г. „Булгартрансгаз“ ЕАД определи за изпълнител на обществената поръчка участника Обединение „Консорциум Аркад“, включващ “Аркад Енджиниъринг енд Констракшън” (Саудитска Арабия) и”Аркад” С.П.А. (Милано, Италия), с когото сключи договор на 18.09.2019 г. През есента на 2020 г. контролът върху дружествата е минал в ръцете на компании с краен собственик ОАО „Газпром“ (Руска Федерация), стана ясно от публикувания от Стефан Гамизов документ на английски и арабски.
За компанията IDC – Infrastructure Development and Construction (Белград, Сърбия), която наред с Arkad изгражда тръбата, руският новинарски сайт EA Daily писа още през 2019 г., че според базата данни Sbis.ru, през верига от юридически лица тип ООД и АД „крайният й собственик е „Газпром“, който отдавна е под санкциите на САЩ и ЕС.
Беларуският държавен концерн ОАО „Белтрубопроводстрой“ (вижте материала и видеата към него: “Лукашенко строи Турски поток в България с европари”) е дългогодишен подизпълнител на „Газпром“ и е изключен от Литовската държавна агенция за сигурност от проекта за газов интерконектор „Полша – Литва“ заради потенциалните си връзки с беларуски и руски специални служби.
Също на обекта работи ДЗЗД “Газово развитие и разширение в България – ГРРБ“ с участие на Консорцио Варна 1 („Бонатти С.П.А“ и „Макс Щрайхер С.П.А“). Относно италианската Bonatti установихме (вижте „Заподозряна във връзки с Коза Ностра фирма иска да строи Турски поток“) в партньорство с Investigative Reporting Project Italy (IRPI), че е свързана със сицилианската ОПГ Коза Ностра и е подизпълнител на територията на Италия и Гърция на подкрепените от САЩ и ЕС проекти за Трансадриатически и Трансанадолски газопроводи.