Праспредседателство: Онези, които ни учеха на демокрация и свобода на словото, защо не си четат пресата

Ако си мислите, че сред основните принципи и постулати на ЕС и неговите договори за присъединяване е свободата на словото и борбата с корупцията се лъжете …

Не че липсват, но еврочиновниците са счели, че проблемите свързани с тях са решени демократично в предприсъединителния период …

Да, ама не!

Ето кратка словесна илюстрация …

ДОГОВОР ЗА ПРИСЪЕДИНЯВАНЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И РУМЪНИЯ КЪМ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

В сила от 01.01.2007 г.

ПРИЛОЖЕНИЕ I

Списък на конвенциите и протоколите, по които България и Румъния стават страни при присъединяването (по член 3, параграф 3 на Протокола)

6. Конвенция от 26 май 1997 г., приета на основание член К.3, параграф 2, в) от Договора за Европейския съюз, за борбата с корупцията, в която участват длъжностни лица на Европейските общности или длъжностни лица на държавите – членки на Европейския съюз (ОВ С 195, 25.6.1997 г., стр. 2)

Да припомним какво е записано там:

Член 2

Пасивна корупция

1. По смисъла на настоящата конвенция пасивна корупция е умишленото действие на служител, което пряко или чрез посредник иска или получава облаги от какъвто и да е вид за себе си или за трета страна, или което приема обещание за такава облага, за да извърши или да не извърши действие по служба, или да наруши служебните си задължения при осъществяване на функциите си.

2. Всяка държава-членка предприема необходимите мерки, за да гарантира, че поведението, посочено в параграф 1 се счита за престъпление.

Член 3

Активна корупция

1. По смисъла на настоящата конвенция, активна корупция е умишленото действие на всяко лице, което обещава или дава, пряко или чрез посредник, облага от какъвто и да е вид на служител, за себе си или за трета страна, за да извърши или да не извърши действие по служба, или да наруши служебните си задължения при осъществяване на функциите си.

2. Всяка държава-членка предприема необходимите мерки, за да гарантира, че поведение, посочено в параграф 1 се счита за престъпление.

Член 4

Приравняване

1. Всяка държава-членка предприема необходимите мерки, за да гарантира, че в нейното наказателно право описанията на посочените в членове 2 и 3 престъпления, извършени от или срещу нейни министри, избрани членове на камарите на парламента, членове на най-висшите съдилища или членове на сметната палата при изпълнение на техните функции ще се прилагат съответно в случаите, когато такива престъпления са извършени от или срещу членове на Комисията на Европейските общности, Европейския парламент, Съдът и Сметната палата на Европейските общности в изпълнение на техните задължения.


2. Когато държава-членка е приела специално законодателство за случаите на действие или бездействие, за които отговарят министри от правителството по силата на тяхното особено политическо положение в тази държава-членка, параграф 1 може да не се прилага по отношение на това законодателство, ако държавата-членка гарантира, че наказателно-правните разпоредби, приети в изпълнение на член 2 и член 3 се отнасят също и за чле- новете на Комисията на Европейските общности

3. Параграфи 1 и 2 не засягат действието на прилаганите от държавите-членки разпоредби по отношение на наказателното производство и определянето на компетентния съд.

4. По отношение на оттеглянето на имунитета настоящата конвенция се прилага в пълно съответствие със съответните разпоредби от Договора за създаване на Европейските общности, Про- токола за привилегиите и имунитетите на Европейските общности, Устава на Съда и текстовете, приети за целите на тяхното прилагане.

Член 5

Наказания

1. Всяка държава-членка предприема мерките, които са необходими, за да гарантира, че посоченото в член 2 и член 3 поведение, както и съучастието в него и подбудителството към такова поведение се наказва с налагане на ефективни, пропорционални и възпиращи наказания, включително, поне за сериозните случаи, наказания свързани с лишаване от свобода, които могат да са основание за екстрадиция.

2. Параграф 1 не засяга упражняването на дисциплинарни право- мощия от компетентните органи по отношение на длъжностни лица на държавите-членки или длъжностни лица на Общността. При определянето на наказанието, което следва да бъде наложено, националните съдилища могат, в съответствие с принципите на тяхното вътрешно законодателство, да вземат под внимание всяко дисциплинарно наказание, което вече е наложено на същото лице за същото поведение.

Член 6

Наказателна отговорност на ръководителите на предприятия

Всяка държава-членка предприема необходимите мерки, които позволяват да бъдат подвеждани под наказателна отговорност ръководители на предприятия или други лица, които имат право да вземат решения или да упражняват контрол върху дадено предприятие, в съответствие с определените в националното законодателство принципи в случаи на корупция по член 3 на лица под тяхно управление, които са действали от името на предприятието.

Член 7

Компетентност

1. Всяка държава-членка предприема необходимите мерки за установяване на нейната компетентност по отношение на устано- вените от нея престъпления в съответствие със задълженията, про- изтичащи от членове 2, 3 и 4, когато:

 

а) престъплението е извършено изцяло или отчасти на нейна територия;

б) извършителят е неин гражданин или служител;

в) престъплението е извършено срещу някое от лицата по член 1 или срещу член на някоя от посочените в член 4, параграф 1 институции на Европейската общност, който е същевременно неин гражданин;

г) извършителят е длъжностно лице на Общността, което работи за институция или орган на Европейската общност, създадени в съответствие с Договорите за Европейските общности, със седалище в съответната държава-членка.

Въпросът  е, защо тези наши учители по демокрация не четат своята преса и авторитети и защо имат половинчати мерки ?!

Ето извадки от последната година и месеци преди европреЦедателството на корумпирана от властниците си България :

Да си припомним изказването на Даниел Кадик от фондация „Фридрих Науман“ от май 2017 г. пред Дойче Веле :

„Нека бъдем честни: ако през последните години е искал да промени нещо, Борисов можеше да го направи. С него на премиерския пост не можем да очакваме истински напредък …

снимка : Дойче веле

Няма как да кажа какво мисли ЕС. Но мога да кажа какво би трябвало да мисли ЕС и най-вече Европейската народна партия (ЕНП), в която членува партията на Борисов ГЕРБ. ЕНП би трябвало да се запита дали този български кабинет е правителство, с което може да се работи – особено в контекста на предстоящото българско председателство на ЕС, което започва на 1 януари 2018. 

Стабилност по отношение на ценностите, на икономическото развитие, на развитието на обществото – такава няма и няма да има. Впрочем, стабилността може да бъде и нещо много лошо. През последните десет години България стабилно отказваше да проведе рефоми в правосъдието, в борбата срещу организираната престъпност или пък в антикорупционната битка. И ако това е стабилност, пак трябва да кажа: Честито, България…

Индикаторите за развитие съвсем ясно показват, че Румъния е много по-напреднала от България. Това не си го измислям аз, вижда се ясно от докладите на ЕК – например по отношение на борбата срещу корупцията. През последните години Букурещ положи много усилия в тази насока. За разлика от София. Румъния изпреварва България и в икономически план. 

Сравнявайки двете страни, трябва да подчертая, че политиката в Румъния е много по-политическа, там интересите са партийни. А политиката в България сякаш се направлява от различни интереси, от интересите на отделни групи. Тоест, Румъния е партийна демокрация. А България върви по-скоро в посока „превзета държава“ (от англ. captured state) – нещо, което беше установено и от българския Институт за пазарна икономика.

Борисов е част от всичко това. Хората, които вкара в кабинета, са негови доверени лица. А и в новото правителство отново имаме тясна връзка между Борисов и Пеевски. Нека бъдем честни: ако през последните години е имал интерес да промени нещо, да подобри нещо, Борисов можеше да го направи. Защото през повечето време от 2007 насам, когато България стана член на ЕС, именно той беше правителствен ръководител.

Борисов не успя да реализира съществени реформи. Точно обратното дори: при последното си управление той саботира съдебната реформа. Така че с Борисов на премиерския пост не можем да очакваме истински реформи. По-скоро можем да очакваме циментиране на статуквото, но не и истински напредък“ –dw.com

„Гардиън“: Най-корумпираната страна в ЕС поема председателския жезъл

„Ще засвири музика, фойерверки ще гърмят и в полунощ на 1 януари България, най-бедната и най-корумпирана страна в ЕС, ще поеме председателския жезъл… В България се регистрират най-високите нива на усещане за корупция, сочат данни на „Прозрачност без граници“. „Никой не преследва политическата корупция, няма бивши правителствени служители в затвора. Достигнали сме нива на корупцията, което описваме като пленена държава“, казва Огнян Шентов от Центъра за изследване на демокрацията… „Имаше период, когато в малките страни страхът от Брюксел беше много силен. Сега обаче, ако имаш фискална стабилност и съдействаш за големите решения, няма да имаш проблем“, коментира пред „Гардиън“ източник от близкия кръг на премиера Бойко Борисов. Експерти също посочват, че след Брекзит и сблъсъка на Евросъюза с Полша, за Брюксел вече не е толкова важно дали покриваш стриктно критериите, колкото дали искаш да си част от общия проект. Представител на ЕК подчертава, че Механизмът за сътрудничество и проверка няма да бъде премахван до момента, в който България и Румъния не покажат трайни резултати при постигане на върховенството на закона.

„Ди Цайт“: С дупките ще се справят, но с корупцията – не

„Бъдещите ресорни председатели на ЕС не искат да оставят нищо на случайността. 3000 охранителни камери гледат към почти всеки ъгъл на столицата София. Дупките по основните пътни артерии към летището са премахнати. Каруците би трябвало да изчезнат от градския пейзаж. Даже НДК, дълго време изглеждал като занемарен бункер, е модернизиран навреме за 22.5 млн. евро. Този голям проект не само показва желанието на правителството да развива страната, но и е илюстрация на най-големия проблем на България – корупцията. Прокуратурата разследва бившия директор на НДК по подозрение за злоупотреба с публични средства…11 години след влизането в ЕС България все още е на дъното на всички социални класации и даже растежът и ниската безработица не спират масовата емиграция. 

„Дер Щандарт“: Без собствена позиция
„След цели 11 години наблюдение и проверка, откакто членува в ЕС, България така и не успява да изпълни европейските стандарти за независимост на съдебната система и за борба срещу корупцията и организираната престъпност. През повече от половината от този период управлява сегашният премиер Бойко Борисов, чиято партия принадлежи към Европейската народна партия (ЕНП). Той е много удобен за германската канцлерка, а оттук – и за Европейската комисия, обяснява Христо Иванов, който навремето беше министър на правосъдието от квотата на Реформаторския блок. Борисов, якият и отворен българин, не нарушава правилата и на пръв поглед няма собствено мнение. А това особено се цени във времената на Брекзит, Виктор Орбан и Ярослав Качински. „Когато в Брюксел се обсъжда определена тема и германците имат ясна позиция, тогава ние гласуваме с германците. А иначе – както препоръча Комисията. Няма собствена българска позиция“, казва Иванов.

„Франс прес“: Най-тежкият нарушител на свободата на словото в ЕС

България, която се готви да председателства ЕС, е най-тежкият нарушител на свободата на словото. От влизането си в ЕС насам страната се е сринала в класациите за свобода на словото от споделеното с Франция 35-о място през 2006 г. до 109-о от 180 възможни през 2017 г. Някои наблюдатели казват, че парадоксално има взаимовръзка между това влошаване и желанието на България да промени имиджа си на най-бедната и най-корумпирана страна от общността. Според „Репортери без граници“ медийната индустрия е задушена от корупция и задкулисни връзки между медийни собственици, политици и олигарси.

„Журнал дю диманш”: Корупцията в България е ендемична

Трябва да се признае, че тази малка страна 10 години след приемането си в ЕС не е отбелязала напредък. През ноември Европейската комисия подчерта в последния си доклад, че нищо не се е променило от януари 2017 г.

„Борбата срещу корупцията е областта, в която има най-малък напредък през последното десетилетие. При това – въпреки съществуването на Механизма за сътрудничество и проверка“.

През 2016 г. в друг доклад на Центъра за изследване на демокрацията се казваше, че всеки пети възрастен се е сблъсквал с корупция – плащайки или получавайки рушвет.

В навечерието на Новата година има само една шепа хора, която протестира пред правителството. Доста по-малко отколкото в съседна Румъния. Снегът, който покрива Витоша, приспива сетивата и разума. Между другото, според едно скорошно проучване на „Отворено общество“ това, което най-много безпокои българите, е корупцията – тя се нарежда на четвърто място след бедността, безработицата и лошото управление.

По-малко от 15% от българите вярват в институциите.

Корупцията е навсякъде. Искаш рушвет – заповядай. За детската градина, за доктора, за полицая или в по-голям мащаб – за да се спечели договор, финансиран от ЕС. Столицата не показва нищо от това и предлага на гостите само една луксозна витрина и приветливи усмивки. Трябва да посетите обаче североизточните квартали (така е в оригинала, вероятно става дума за южните квартали), за да срещнете тази повсеместна корупция, която не може да се види с просто око.

10 семейства си разделят богатствата на страната. Някои от тях са си построили чудесни къщи, които се охраняват от бодигардове и камери. Да живееш в „Бояна“ или „Драгалевци“ означава „Аз съм богат“ или „Аз съм корумпиран“.

Според „Репортери без граница“ България се срина от 35 място през 2006, което заема с Франция по онова време, на 109 място по свобода на словото от 180 държави през 2017 г. Това е най-лошото място в класацията на страна членка на ЕС.

ДАТСКИЯТ JYLLANDS-POSTEN: КОРУПЦИЯТА Е ЗАДУШИЛА БЪЛГАРИЯ

Последните десет години в ЕС бе България, която стана член през 2007. И не е случайност, че докладът излиза точно сега. На 1 януари страната поема председателството на СЕ и следващите шест месеца министрите на страната ще представляват Европа в Съвета на министрите, по време на всички преговори в ЕК и ЕП, както и ще подготвят и провеждат всички срещи на министри.

Политически и посредством медиите на българското правителство ще бъде упражнен натиск във връзка с борбата срещу корупцията. Видим ли български министър на среща, ще ползваме възможността да зададем въпрос, казва Kati Piri.

Въпреки че страната е членка на ЕС от десет години, проблемът с корупцията е огромен както по границите, така и по всички етажи на властта, разказва Kofod, датски депутат, който се занимава с международните мрежи за пране на пари и данъчни измами и има поглед върху корупцията в страната.

По време на председателството ще поставим във фокус защитата на разкриващите служебни тайни, казва Kofod.

В безброй доклади и мнения корупцията на всички етажи в страната е описана като обществен проблем номер едно.

Според индекса на Transparancy International България е най-корумпираната страна в Европейския съюз. Дания е на върха на таблицата, а на дъното ѝ са страни като Румъния, Италия, Гърция… България е най-най-последна. Така е от 2012 г.

Ако питаме самите българи, нещата не изглеждат по-добре. В изследване на Евробарометър, по заява на Европейската комисия, от началото на декември 71% от запитаните българи отговориха, че подкупите са практика в полицията и на границата. Това е страната с най-ниско обществено доверие в целия ЕС. Миналата седмица опозиционната партия в парламента обсъди вот на недоверие за правителството на Бойко Борисов заради корупционните практики в редиците на коалиционните партньори.

От страна на ЕС комисията проследи десет години доклади за напредъка в съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност. Борбата с корупцията е тази област, където не се случва нищо. 

Като нормален човек и гражданин на Европейския съюз се питам господата еврочиновници като Юнкер и компания не четат ли вестници, не получават ли сигнали и защо тогава няма ответна реакция ?!

Нима по време на европреЦедателството и след него те пряко или косвено няма да избелят и изчистят биографията на бивши агенти на комунистическите служби като ДС, няма с прегръдките и целувките и показните снимки да легализират в ЕС една завладяна държавица в период на еднолична и еднопартийна диктатура, за която свободната европейска преса пише пряко, че е корумпирана и то и с европейските пари по обществени поръчки и еврофондове ????

Нима това искат чиновниците от ЕС, на които и бедният български народец им плаща десетките хиляди евро за месечни заплати, за да пазят и развиват демокрацията ?

Бих искал в прав текст г-н Юнкер да каже има ли проблем със зрението и слуха, а защо не и морала по такива важни и принципни въпроси за бъдещето на ЕС.

карикатура : Христо Комарницки

Свободен автор – Философът