В проучването, публикувано на 7 май 2024 г. в Environmental Science & Technology, е анализиран въздухът в салона на 101 автомобила в 30 държави между 2015 и 2022 г. Изследователите установяват, че 99% от автомобилите съдържат забавител на горенето, наречен TCIPP, който в момента се изследва от Националната токсикологична програма на САЩ като потенциален канцероген. Освен това в повечето автомобили е имало и още два забавителя на горенето, считани за канцерогенни: TDCIPP и TCEP.
Източникът на канцерогенните съединения във въздуха в купето е пяната на седалките, твърдят изследователите. В пяната на седалките се добавят забавители на горенето, за да се отговори на изискванията, определени от Федералния стандарт за безопасност на моторните превозни средства 302 на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата, които са приети през 70-те години на миналия век и не са актуализирани.
Според проучването нивата на токсичните забавители на горенето са по-високи и през лятото, тъй като топлината увеличава отделянето на химикали от материалите в автомобилите.
„Като се има предвид, че средностатистическият шофьор прекарва около един час в колата всеки ден, това е значителен проблем за общественото здраве”, заявява в съобщението Ребека Хоен, водещ изследовател и учен по токсикология в университета „Дюк”. „Това е особено тревожно за шофьорите, които пътуват по-дълго, както и за децата пътници, които дишат повече въздух на килограм от възрастните.”
Лидия Яхл, автор на проучването и старши научен сътрудник в Института за зелена научна политика, заяви, че хората могат да намалят излагането си на токсичните забавители на горенето, като отварят прозорците на автомобилите си и паркират на сянка или в гаражи. „Но това, което наистина е необходимо, е да се намали количеството на забавителите на горенето, които се добавят в автомобилите”, казва тя. „Пътуването до работа не бива да е свързано с риск от рак, а децата не бива да вдишват химикали, които могат да навредят на мозъците им по пътя към училище.”