В стремежа си Бургас бързо да придобие вид на съвременен европейски град, общинската администрация на обезлюдяващия областен град взе през годините куп нецелесъобразни решения, които вместо да обслужват обществеността, гражданите и бизнеса, създадоха редица недоразумения и поводи за скандали. Докато цялата държава се дели на „леви“, „десни“, „либерали“, „центристи“ и какви ли още не на етническа и верска основа, в Бургас хората се делят и на „каращи велосипед“ и „пешеходци“. Конфронтацията между двете групи е изкуствено създадена от Община Бургас, а причината за нея вероятно се дължат на липсата на достатъчен административен капациет, недалновидност и огромно старание при усвояването на публични средства за контури от жълта боя, представени за „велоалеи“.
Безспорно е, че велоалеи в градската среда трябва да има, но само когато са поставени на правилното място, за да не създават предпоставки, застрашаващи директно здравето и живота на хората.
Една от най-скандалните велоаели в Бургас, а такива има много, е разположена на пешеходната зона в Морската градина – любимо място на майки с деца и колички; пенсионери, радващи се на морето и морския бриз; на разхождащи се за ръка влюбени двойки и на всички гости и граждани на черноморския град.
Точно на това място, без никаква логична обосновка, се пръкна велоалея. Нейнята поява не веднъж е била повод за разгорещени свади между пешеходци и велосипедисти, сблъсъци и наранявания. За да бъдат избегнати занапред подобни неприятни казуси, общинският съветник на Бургас и председател на Комисията по туризъм Живко Табаков проведе онлайн анкета на страницата си във Фейсбук – да има или да няма велоалея на това място. Преобладаващата част от гласувалите споделиха мнение, че това е пешеходна зона и не е удачно от там да минават засилени велосипеди. Впоследствие от Община Бургас прехвърлиха „топката“ на фирмата-изпълнител – че те по грешка разчертали велоалея точно там.
Повече от ясно за всички е, че не само тази, а и много други велоалеи в Бургас не са на мястото си, но все отнякъде трябва да се започне. С тази цел Живко Табаков и група общински съветници внесоха докладна-записка в местния парламент, за да обслужат обществения интерес и желание, да предотвратят бъдещи злощастни инциденти заради проблемната велоалея в Морската градина и веднъж завинаги тя да бъде премахната.
Ето какво предлагат те като решения на Общински съвет – Бургас:
ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ГР. БУРГАС
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
ОТ
ГРУПА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ
ОТНОСНО: Премахване на хоризонтална маркировка, обозначаваща зона за велосипедисти, по Крайбрежната алея в Морската градина на гр. Бургас, поставяне на коректни табели, указващи алеите за споделеност със знак Г16, както и тези само за пешеходци на необходимите места в Морската градина на гр. Бургас, обследване на възможност за алтернативен маршрут на велосипедистите – създаване на „Алея за здравето”, в рамките на Морската градина на гр. Бургас.
УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Велоалеята, минаваща покрай крайбрежието бе направена през 2011 г. като част от мащабните действия на общинска администрация за популяризиране на алтернативния транспорт в града. Само няколко месеца по-късно обаче разположението на велоалеята стана повод за колизии между пешеходци и велосипедисти. През 2014 година Община Бургас направи опит да тушира напрежението, като излезе със становище, че велоалеята е „плод на чиновническа грешка и ще бъде оставена да избледнее с времето”. Непосредствено след това бяха осъществени редица срещи със заинтересованите страни (граждани, велосипедисти и специалисти), от които освен идеи и добри пожелания, не произтекоха никакви реални действия. Към днешна дата вината за несполучливата велоалея вече е прехвърлена на маркиращата машина и всичко е оставено отново в ръцете на компетентното становище на общинската комисия по „Безопасност на движението” и мнението на бургазлии.
Доколко ефективна е работата на комисията по „Безопасност на движението” към Община Бургас в тази посока е трудно да бъде оценено, но фактът, че неофициално анкетно проучване сред бургазлии показва наличието на проблем, говори за пропуски и липса на стратегическо решение. Резултатите от сондираните мнения ясно показват следното – никога никой няма да бъде напълно удовлетворен и винаги ще има разнопосочни мнения. Въпреки това, масово се счита, че велоалеята на Крайбрежната алея трябва да бъде заличена, като на колоездачите бъде предоставен алтернативен маршрут. Не са малко и позициите, които поставят пешеходци и колоездачи в равностойно положение, тоест алеята да бъде споделено пространство, без да се дава приоритет на каращите велосипеди.
Обследвайки знаците, поставени в началото на по-големите алеи в Морската градина – впечатление прави тяхната некоректност. На места, където има разчертани велоалеи, е поставен знак Г15 „ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН ПЪТ САМО ЗА ПЕШЕХОДЦИ”. Знак Г14 „ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН ПЪТ САМО ЗА ВЕЛОСИПЕДИСТИ” изобщо не съществува на територията на Морската градина, а в същото време наличието на знак Г16 „ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН ПЪТ САМО ЗА ПЕШЕХОДЦИ И ВЕЛОСИПЕДИСТИ” обезсмисля полагането на жълта боя, тъй неговото значение е, че пешеходци и велосипедисти си поделят въпросното трасе. Така възниква резонният въпрос – трябва ли изобщо да има начертани велоалеи в Морската градина?
Важно е да се подчертае, че натрупаното напрежение между велосипедисти и пешеходци в Морската градина се корени в създадените предпоставки за конфликтност. Всяка инфраструктура е резултат от планиране и проектиране, което преминава през етапи на одобрение. Крайното решение следва да е един път законосъобразно и втори път безопасно. Според специалисти една част от велоалеите в Бургас са по-скоро пречещи и създаващи конфликт, отколкото улесняващи придвижването. Като причина за това положение се посочват тесните пространства, върху които са маркирани велоалеите. Така сблъсъкът с пешеходец е почти неизбежен, което пък на свой ред компрометира цялостната идея за вело инфраструктура в града.
Колко на брой са инцидентите по Крайбрежната велоалея с участието на пешеходци и велосипедисти за времето от 2011 г. до настоящата 2018 г. е трудно да бъде „облечено” в цифри, но със сигурност не са малко, особено през летния сезон. Самите велосипедисти предпочитат да не ползват въпросната алея с ясното съзнание, че струпването на пешеходци е прекалено голямо, а пререканията между едните и другите са повече от често срещано явление. Във времето е оставено „отворено” желанието на колоездачите да бъде обособена „Алея на здравето”, където колоездене и друг вид спортове да се упражняват, без това да пречи или застрашава живота и здравето на пешеходците. Тази идея, до голяма степен, би решила съществуващия проблем.
С оглед на амбицията на Община Бургас да развива и популяризира алтернативни и екологични начини за транспорт в унисон с идеята за нова градска култура на придвижване, е редно същата да предостави и безпроблемно „съжителство” на велосипедисти и пешеходци, удовлетворяващо нуждите и желанията на двете страни.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 21, ал. 1 и т. 23 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, предлагам Общински съвет Бургас да вземе следните:
РЕШЕНИЯ:
- Общински съвет – Бургас възлага на общинска администрация да предприеме действия по премахване на хоризонталната маркировка, обозначаваща зона за велосипедисти, по Крайбрежната алея в Морската градина на гр. Бургас в частта от Моста до паркинга на плаж „Север”;
- Общински съвет – Бургас възлага на общинска администрация поставянето на коректни табели, указващи алеите за споделеност със знак Г16, както и тези само за пешеходци на необходимите места в Морската градина на гр. Бургас;
- Общински съвет – Бургас възлага на общинска администрация обследването на възможност за алтернативен маршрут на велосипедистите или обособяването на т.нар. „Алея за здравето” в рамките на Морската градина на град Бургас.
С уважение,
Живко Табаков
Тодор Ангелов
Константин Бачийски