Студенти картографираха фалшивите новини за ЕС

Първи по рода си онлайн хакатон за картографиране на фалшиви новини за Европейския съюз в интернет пространството проведе екипът на Сдружение с нестопанска цел „Хоризонти” – Бургас. Събитието е част от инициативата „Информационната грамотност – сигурно оръжие против дезинформацията”, финансирана от Европейския съюз и фондация „Работилница за граждански инициативи” (ФРГИ).

Целта на хекатона бе да се идентифицират, анализират и визуализират фалшиви новини за Европейския съюз, разпространявани в Бургаски регион и страната. В него участваха 16 студенти от Бургаския свободен университет. Техен ментор бе доц. д-р Златина Димитрова, медиен експерт и преподавател в БСУ.

Студентите получиха задача да проучат източници на фалшиви новини на локално ниво, да проследят разпространението им в местни медии и социални мрежи, да анализират политическите, социалните, културните и езиковите специфики на дезинформацията.  Те използваха съвременни методи за верификация на данни и критически анализ, за да определят кои новини са фалшиви и как те влияят на общественото мнение.

Резултатите от инициативата показват, че фалшивите новини за Европейския съюз се разпространяват предимно чрез социални медии,  непроверени източници или дори без цитиране на източници. Най-често срещаните теми включват миграционни политики, екологични и икономически кризи, здравни теми, политически скандали, а през последната година и темата за приемането на еврото в страната. Студентите разработиха подробни карти, които визуализират разпространението на тези новини и обобщиха изводите: създаване на несигурност в населението, предизвикване на страх и паника, подклаждане на националистически настроения и  дискредитиране на ЕС и неговите регулации.

ОПИСАНИЕ НА КАРТОГРАФИРАНИ ФАЛШИВИ НОВИНИ

 

  • Вчера Румъния отказа да приеме еврото като парична единица

Дата: 31.03.2024

Източници: Facebook публикации от различни лични профили в групи като “На нож !!!” и “България подкрепя Русия и Владимир Путин”

Линк: https://www.facebook.com/share/p/1Xox2zrMn2/?mibextid=wwXIfr

  1. Цел на новината

Несигурност – създаване на несигурност в населението от приемането на еврото.

Предизвикване на негативна реакция – твърдението в новината е създадено, за да предизвика негативна реакция към еврото.

  1. Източници и разпространение

Социални мрежи – лични профили и групи във Facebook – по този начин новината достига до по-широка аудитория.

Спекулативно твърдение – липсват официални източници.

  1. Политически и социален контекст

Приемане на еврото – темата е актуална в страната и се използва за създаване на напрежение между големи групи хора.

  • Паника в цяла България: ЕС забрани домашния добитък! Тръгват отряди по къщите, а глобата е 10 бона!

Дата: 05.07.2023 г.

Източници: Blitz, Facebook

Линкове: Blitz

Тема: Забрана на домашния добитък от ЕС

  1. Цел на новината

Сензационализъм – в статията се твърди, че ЕС е забранил домашния добитък в България и че по домовете на хората ще бъдат изпращани отряди, за да налагат глоби от 10 000 лева. В публикацията използва сензационен език и преувеличения, за да предизвика страх и паника.

Дезинформация – ЕС не е забранил домашния добитък. Регулациите на ЕС се фокусират върху подобряване на хуманното отношение към животните и опазването на околната среда, а не върху пълната забрана на земеделието. Чрез статията се разпространяват неверни твърдения за политиката на ЕС.

  1. Източници и разпространение

Новината се разпрастранява чрез жълти новинарски сайтове и публикации във Фейсбук групи.

  1. Политически и социален контекст

Дискредитация – статията има за цел да дискредитира ЕС и неговите регулации, което може да доведе до недоверие към ЕС и неговите институции, вълнения и протести сред селското население, засилване на антиевропейските настроения.

Национализъм – статията подклажда националистически настроения, като внушава, че ЕС се намесва прекомерно в националните дела.

 

  • След 30 юни 2022 г.
  • Европейският съвет измени резолюция 2361 и вече не взразява срещу задължителната ваксинация.
  • От 1 юли 2022г. ЕС обяви законодателството за задължителните сертификати на ЕС за COVID 19, конто ви лишават от всякакви свободи, ако нямате QRcovid сертификат. Ако има мнозинство от страните членки, които подпишат законодателството, ще бъде въведена задължителна ваксинация!
  • В края на 2022/2023г. ще има цифрова валута.
  • ЕС ще наложи цифров ID на всеки гражданин на ЕС. (Нидерландците вече имат това и вече се позовават на версията за ЕС на уебсайта digld.nl).
  • Всички банкомати ще бъдат заменени с банкомати с QR код в близко бъдеще, Белгия вече ги инсталира и е в разгара си.
  • Ако тези машини за QR кодове се интегрират, парите в брой вече не могат да бъдат теглени от банки и или другаде.
  • ЕС цели да направи парите напълно безполезни в рамките на 1,5 години.
  • ЕС подготвя климатична квота за CO2 за всеки гражданин.
  • ЕС завинаги лишава всяко лице от неговата физическа цялост.

Дата: 26.05.2022

Източници: Инстаграм

Линк: https://www.instagram.com/kiroscalata?igsh=MThpZDZ4MXgxbHlw

  1. Цел на новината

Манипулиране – манипулиране на общественото мнение относно Ковид 19 и предстоящи политически решения.

Подкопаване на общественото доверие –  към политици, СЗО, Европейски съюз и да създаване на негативна настройка у населението.

  1. Източници и разпространение

Социални мрежи – новината се разпространява от Киро скалата – известен човек, който се ползва с голяма популярност в социалните мрежи.

Спекулативно твърдение – няма официални източници на информация.

  1. Политически и социален контекст

         Връзка с ЕС политиките – подкопаване на доверието към ЕС, всяване на страх.

         Връзка с теориите на коспирацията – създаване на напрежение в обществото и ожесточени дебати

 

  • Чешкият премиер: Няма да приемаме еврото за да уморим народа си от глад. Не ни бъркайте с България

Дата: 09.06. 2019

Източници: уеб сайтове

Линк: https://informiran.net/balgariya/cheshkiyat-premier-nyama-da-priemame-evroto-za-da-umorim-naroda-si-ot-glad-ne-ni-barkayte-s-balgariya

http://www.budnaera.com/201902f/106-10.html

  1. Цел на новината

            Манипулиране – манипулиране на общественото мнение относно еврото.

Подкопаване на общественото доверие –  към политици, Европейски съюз и създаване на негативна настройка у населението.

  1. Източници и разпространение

            Онлайн платформи – новината се разпространява в интернет през различни несигурни уебсайтове.

Спекулативно твърдение – няма официални източници на информация.

  1. Политически и социален контекст

            Връзка с ЕС политиките – подкопаване на доверието към ЕС и еврото, всяване на страх.

            Връзка с теориите на коспирацията – създаване на напрежение в обществото и дебати между големи групи хора.

 

  • Фалшива новина за дезинфекция на град Бургас с хеликоптер

Дата: Март 2020 г.

Източници: Социалните мрежи

Линкове: https://www.24chasa.bg/index.php/regionalni/article/8336384

  1. Цел на новината

Създаване на паника и дезинформация сред населението.

Възможност за злепоставяне на общинската власт.

Предизвикване на негативна реакция:

Страх и безпокойство срещу гражданите относно тяхното здраве.

Недоверие към официалните институции и източници на информация.

  1. Източници и разпространение

Новината  се появява и разпространява първоначално в социалните мрежи. Не е ясно кой  е създал и разпространил първоначално тази фалшива информация.

  1. Политически и социален контекст

Разпространението на новината съвпада с началото на пандемията от COVID-19 в България. В този период има много неясноти и страхове, свързани с вируса.

Връзка с ЕС и политиците – новината не е свързана пряко с ЕС и политиците. Възможно е обаче тя да е използвана за създаване на напрежение и недоверие към властта като цяло.

Важно е да се отбележи:

Община Бургас отреагира бързо и опроверга фалшивата новина.

Гражданите са призовани да се доверяват само на официални източници на информация. «От Община Бургас реагират незабавно, Кметът на Бургас ,алармира за съществуването на фалшив профил в социалната мрежа  Facebook, който използва неговото име и снимки. Той предупреждава гражданите да бъдат внимателни и да не се доверяват на информация, идваща от този профил.”                                               (poligraf.net)

 

  • Невиждана екологична катастрофа заплашва Бургас: хиляди мъртви риби и замърсяване на плажа

Дата: 15 март 2024 г.

Източници: https://www.flagman.bg

Първоначални източници: Анонимен „рибар”, „загрижен жител на град Бургас”, публикация в социалната мрежа с неясен произход.

Страх и несигурност – новината цели да създаде усещане за паника и страх сред жителите и гостите на град Бургас относно екологичното състояние на града и морето.

Предизвикване на негативна реакция – новината цели да предизвика гняв и възмущение сред обществото срещу местната власт, екологичните организации и туристическия бранш.

Линкове: Не се посочват конкретни  линкове към официални източници, за да неможе да бъде проверена информацията.

  1. Цел на новината

Дезинформация – създаване на паника и недоверие към институциите.

Политическа манипулация – злепоставяне на местната власт, предизвикване на обществено напрежение и протести.

  1. Източници и разпространение

Онлайн платформи и социални мрежи – Facebook групи, местни форуми, Twiter, Instagram.

Анонимни публикации и коментари – разпространение на новината чрез фалшиви профили и анонимни коментари.

Новината се основава на слухове и спекулации без да представя конкретни доказателства. Използва хиперболизирани твърдения за „хиляди мъртви риби” и «невиждано замърсяване”

  1. Политически и социален контекст

Предстоящи местни избори – новината може да бъде използвана за дискредитиране на настоящия кмет или общински съвет.

Чувствителност към екологичните проблеми – обществото е все по-заинтересовано от опазването на околната среда, което прави темата подходяща за манипулации.

Връзка с  ЕС и политиките – новината може да бъде използвана за критика на европейската екологична политика и твърдения за «налагане на чужди стандарти”.

 

  • Скандална задача за първи клас за рокличка на момченце взриви обществото

Дата: 12.08.2018 г.

Източници: blits.bg ; chernomore.bg

Линкове:  https://blitz.bg/obrazovanie/skandalna-zadacha-za-prvi-klas-za-roklichka-na-momchentse-vzrivi-obshchestvoto_news578620.html

https://www.chernomore.bg/a/10-bulgaria/129902-2-krachola-2-rakava-kolko-struva-roklyata-na-momchentseto

  1. Цел на новината

Страх или недоразумение – в тези новини се подчертават опасенията като натиск за промяна на учебните програми, представящи концепции за равенство  между половете и приемането на самоопределящи се от ранна възраст.

Предизвикване на негативна реакция – нагнетява напрежение и разделя българското общество, като същевременно се настройва обществото към българското образование.

  1. Източници и разпространение

Новината е разпространена чрез популярни източници и Facebook, за да привлече по-широка обществена реакция. С коментари по тази тема се включиха и много популярни личности, които се подведоха от фалшивата новина.

  1. Политически и социален контекст

Спекулативни твърдения – вероятна пропаганда, скрита зад защитата на християнски ценности, като по този начин е ясно, че някой има цел да спекулира и настройва обществото, включително и политици.

Истанбулската конвенция – чувствителна тема за българското общество, която засегна и други държави, както и християнски и нравствени идеологии.

    Връзка  с ЕС  и международната политика – разпространи се новината, че много други държави са приели Истанбулската конвенция, а паралелно с това и твърдението, че едва ли не ЕС налага това. По този начин се намалява доверието към институциите в ЕС, правят се внушения, които водят до политическо, социално и полово разделение.

 

  • Вандали нарязаха и откраднаха транспаранти на фирма за доставка на храна

Дата: 14.12.2024 г.

Източници: portalsilistra.eu, Фейсбук групата «ГРАЖДАНСКИ КОНТРОЛ СИЛИСТРА»

Линкове:

https://www.portal-silistra.eu/news/15046?fbclid=IwY2xjawIHWRtleHRuA2FlbQIxMQABHROFPT5w0S_7BWD1Qu0L_T3gVvMY7ZY3z7qxqB5ZRIDzGmU3L0ViGkFiew_aem_QY8X1wE1nrR1qD7SoTwrNg

https://www.facebook.com/groups/133657430722546

  1. Цел на новината

Страх и недоволство – с тази новина се подчертава, че местният бизнес в града е застрашен и това рефлектира върху граждани с местна продукция.

Предизвикване на негативна реакция – разделя силистренската общественост – едните искат „да защитят местните предприемачи», а другите желаят доставка на бърза храна, също от местни ресторантьори, т.е.  никой не е засегнат.

  1. Източници и разпространение

Новината е разпространена чрез социални новини от гр. Силистра във Facebook, за да привлече по-широка обществена реакция.

Спекулативни твърдения

Това е пропаганда, скрита зад  защита на местни предприемачи.  Всъщност фирмата за доставка на храна получава съгласие от местната власт да разпространи своя реклама на определено място в града, но така закриват рекламата на мебелен магазин. Така се разраства проблемът и общността в града се раздели да защитава едната позиция и другата позиция. Няма крадци, защото в последствие става ясно, че управителите на двете фирми са се саморазправили, като са накъсали транспарантите сами по между си.

  1. Политически и социален контекст

Местна власт – чувствителна тема за общество, защото винаги се задълбава линията за правомощията на даден кмет.

Връзка с политиката – това винаги разделя хората на симпатизанти и такива, които не харесват избора на съгражданите си. Новината е пореден повод да се подложат на съмение управленските качества на местните политици.

 

  • „Станислав Яневски – RIP

Разпространиха фалшива новина за актьор Виктор Крум, участвал хитовия филм „Хари Потър и огненият бокал“. Появи се негова снимка в различни платформи  с надпис RIP. Новината предизвика тревога, вълнение и лавина от коментари.

Дата: 26.01.2025 г.

Източници: Фейсбук страницата „Вехтошарник“

Линкове: https://shorturl.at/KzMuz

  1. Цел на новината – да привлече вниманието на аудиторията със сензационно заглавие, което да предизвика емоционална реакция и да има повече кликове , по-високи доходи от реклама.
  2. Източници и разпространение– Facebook и уебсайтове.
  3. Социален и политически контекст

Фалшивите новини предизвикват силни емоции, които карат хората да ги споделят по-бързо. Разпространението им може да има сериозни последици – увреждане на репутацията на засегнатите личности и манипулация.

За да се предпазим, е важно да бъдем внимателни към информацията, която отваряме онлайн. Да избягваме сензационни заглавия и да проверяваме дали написаното е потвърдено и от други надеждни източници. Да проверим мнения и коментари за сайта.

 

  • Умира ли животът след вятърните турбини?

Публикация във Фейсбук страницата на Сдружение “Човек-Природа-Живот” със снимка, на която се вижда парк с вятърни турбини, твърди, че турбините са причина в района да „няма живот – нито животни, нито хора, нито птици, нито растения“. Според автора на публикацията снимката е направена в Остфризланд, Германия. Само за часове постът е споделен стотици пъти само от тази страница. Това не отговаря на истината, снимката е с лошо качество и след направена проверка от национална телевизия се установи от къде е снимката – не от Германия, а от Нидерландия. Земята, върху която са поставени турбините, се обработва и е засята  с различна  култури. В близост до тях има град.

Дата: 11.02.2024 г.

Източници: Телеграм, Фейсбук страницата на Сдружение “Човек-Природа-Живот”

Линкове: https://bntnews.bg/vyatarni-turbini-111694tag.html

  1. Цел на новината

Пропаганда чрез фалшива новина, целяща да манипулира общественото мнение. Публикуваните снимки показват приоритетната кауза на сдружение “Човек-Природа-Живот” – недопускане на поставянето на вятърни перки на територията на България. Темата започва да става популярна след като предстои да бъде приет законопроект за изграждане на вятърни електроцентрали в Черно море.

Публикацията предизвиква много коментари и създава негативни обществени нагласи. В публикация на Телеграм се твърди, че “турбините са опасни- перките са изработени от канцерогенен материал, в корпуса има токсичен газ”. Дни по-късно – на 15.02.2023 г.,  се твърди, че ”турбините пръскат кемтрейлс, това влияе на електромагнитните полета на принципа на wifi мрежите. Всички тези неверни публикации целят да се засили отрицателното мнение на обществото, да се постави под въпрос тяхната ефективност и да доведат до недоверие и страх към вятърната енергия и възобновяемите източници на енергия.

  1. Източници и разпространение – в Телеграм от 6 септември 2023 г., в канала Adbroeree; страница на Сдружение “ Човек- Природа – Живот”.
  2. Социален и политически контекст – въпреки, че вятърните турбини се разглеждат като чист източник на енергия, срещат съпротива от страна на местни общности и сдружения. Вятърната енергия може да намали зависимостта от изкопаеми горива и външни доставчици на енергия- по-голяма енергийна независимост на страната ни. Това е политическо значимо.

 

 

  • Липсва ли темата за 3-ти март от учебника по Околен свят за втори клас на издателство «Просвета»?

Дата: 19.02.2024г.

Източници: Blitz.bg и TikTok

Линкове: https://blitz.bg/obrazovanie/nov-skandal-s-uchebnitsite-koy-izkhvrli-3-mart-ot-urotsite-za-2-klas_news1003090.html ;

https://vm.tiktok.com/ZNeEcexBs/

  1. Цел на новината

Изкривяване на информацията – в разпространеното видео, заснето от учебника, умишлено се показва страница, на която националният празник 3 март не фигурира, въпреки че в предишния урок има информация за него.

Манипулиране – видеото е направено с цел да се манипулира общественото мнение спрямо одобрението на учебници от МОН – тема, която стои на дневен ред в страната.

Социалните мрежи могат да се използват за манипулиране на общественото мнение, като се създават емоционални реакции и възмущение по теми, нашумели в държавата.

  1. Източници и разпространение

Онлайн платформи и социални мрежи – новината бързо се разпространява чрез социални мрежи, като ТикТок и Фейсбук.

Спекулативни твърдения – в новината целенасочено е ползвана определена страница от учебника, което подсказва, че новината най-вероятно е неточна.

  1. Политически и социален контекст

Връзка с политиката в страната – отношението на МОН към българската идентичност, самосъзнание и патриотизъм.

Криза в образованието – нашумяла тема и обществото, цели се създаване на напрежение и смут.

 

Текстът е създаден в рамките на инициатива Информационната грамотност – сигурно оръжие против дезинформацията” , финансирана от Европейския съюз и фондация „Работилница за граждански инициативи“ (ФРГИ). Изразените възгледи и мнения са единствено на автора(ите) и не отразяват непременно тези на Европейския съюз или на Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA) или на ИООС (или ФРГИ). Нито Европейският съюз, нито EACEA, нито ИООС (или ФРГИ) могат да бъдат държани отговорни за тях.