Съдът на ЕС отмени една от най-критикуваните мерки в Пакта за Мобилност, удрящи по конкурентоспособността на част от автотранспортните компании в Евросъюза, вкл. и българските. Става дума за задължението, въведено с прословутия „Пакет Макрон“, международните шофьори да се връщат вкъщи на всеки 8 седмици.
Това принудително домуване не е особен проблем, ако тирът вози стоки примерно между Франция и Белгия или между Испания и Италия, но за нашите камиони, които пътуват до Западна и Северна Европа, е загуба на време и на рентабилност. И напълно противоречи с една от прокламираните цели на пакта – грижа за шофьорите и гарантиране на нормални условия за работа и почивка.
На 23 октомври 2020 г. Литва, България, Румъния, Кипър, Унгария, Малта и Полша подадоха искове за отмяна на Пакета за мобилност пред Съда на Европейския съюз. Четири години по-късно, с днешното си решение Съдът на ЕС е уважил техните аргументи, но само в частта за връщането на превозните средства на 8 седмици в държавата по издаване на транспортния лиценз. Не са уважени обаче възраженията на седемте страни срещу забраната шофьорите да спят в камионите по време на задължителните почивки, срещу удължаване на срока за монтиране на втopo пoĸoлeниe интeлигeнтни тaxoгpaфи и срещу ограниченията за каботажите.
Европейското законодателство следва да позволи адаптирането на автомобилния тежкотоварен транспорт към целите за екологична устойчивост. Отмяната на непропорционалната разпоредба за връщането на превозното средство е стъпка в правилната посока, която ще намали броя на празните курсове, съответно нивото на вредни СО 2 емисии.
България ще продължи да работи в посока подобряване условията на труд на водачите, както и осигуряване на недискриминационни и пропорционални правила за предоставяне на товарни транспортни услуги в ЕС.