Течът от Мопанг – ПРЕСТЪПНО БЕЗХАБЕРИЕ!

Бунището наречено Черно море – част VI, август 2018 г.

По всички медии в началото на август се появи информация, че плажове по южното Черноморие са залети с мазут, а на 12 август сутринта Мишо Заимов, след лични наблюдения на потопения през 1921 г. в морето срещу Черноморец кораб Мопанг, уведоми всички институции че има голям разлив на мазут идващ от потопения кораб. Незабавно беше сформиран „оперативен щаб“ и бяха взети „неотложни мерки“ по ограничаването на теча, в което активно участие и реализация взе отново групата водолази от Созопол (доброволци), начело с Росен, Мишо Заимов и Владо Явашев…
Без да имам съмнения в наблюденията на Мишо, който беше на място, реших да проверя какво се вижда на сателитните снимки, за да изчисля големината на теча, посоката на движение и др. … и тук започнаха изненадите една след друга…

Използвах за анализ една специална  SAR сателитна снимка от 12 август 19:07 часа от спътника Sentinel 1, на която ясно се виждаше теча идващ от Мопанг, но освен това на нея ясно си личеше и една права следа в посока обратна на теченията и вятъра в този момент. Обикновено подобни прави следи и особено обратно на теченията говореха само за едно – кораб, който на ход изпразва боклуците след себе си… Реших че освен теча от Мопанг, някой също си е изхвърлил мазута наблизо…

 

Незабавно се заех да проследя кой кораб е извършил това и за целта проследих всички пристигащи  и заминаващи кораби от порт Бургас за този период. Имаше около 7-8 кораба с траектории минаващи през това място, но нито един със съвпадаща траектория…
Използвах отново изключително полезния в този случай софтуер VT Explorer.

Имаше един кораб с доста интересна траектория, която съвпадаше точно със следата оставена след Мопанг, на юго-изток…  Но преди Мопанг тракеторията на кораба не преминаваше в зоната на замърсяването – очевидно то не идваше от него. Корабът се казваше Azra S (IMO 8324646), и беше преминал през това място около 15 часа следобед – почти 4 часа преди сателита да направи снимката.

Реших, за да съм сигурен да проверя и всички траектории на всички влизали и излизали кораби през Босфора за последните няколко дни… Бяха стотици – но за няколко часа проверих всички. Нямаше нито един кораб, освен Azra S, със съвпадаща траектория.

Разбрах, че ще ми трябват повече данни – чух се отново с Мишо, на който изпратих снимките. Той се учуди на големината на замърсяването и отново потвърди, че има няколко места от Мопанг откъдето изтича мазут.

След като видях една друга мултиспектрална сателитна снимка от предишния ден – 11 август – всичко ми се изясни и разбрах какво е станало, когато Azra S е влязъл в замърсяването. Корабът е пресякъл замърсяването точно в най-интензивната му част и после е продължил по курса си, като е оставил следи от мазута, който е разнесъл след себе си. Тоест той не е изхвърлял абсолютно нищо в морето. Отдъхнах си, защото сега всичко беше ясно – целият теч идваше от Мопанг.

тракеторията на AZRA S нанесена върху замърсяването

Реших да взема максимално много сателитни данни и да оценя какви са размерите на теча и други подробности. Тук постепенно картината се изясни и почти онемях като видях резултатите…

Като база избрах една чудесна мултиспектрална снимка от Sentinel 2, направена на 11 август в 11:08 часа.

На нея се виждаше чудесно теча от Мопанг и как той се разпростира в посока запад според морските течения в момента. На снимката ясно си личеше как големи количества мазут са достигнали до залива Вромос.

За илюстрация публикувам тук 8-ми банд в SWIR от същата снимка, където се вижда ясно теча от Мопанг, цветът близо до Мопанг е различен, защото температурата е около 7-8 градуса на мястото където излиза… след това постепенно от слънцето той се загрява и замърсяването става по-топло от околната вода – така и се разграничава, че е замърсител… Обърнете внимание на западните части на заливите Вромос и Росенец – там водата е спокойна без вълни и с по-висока температура.

Площта на замърсяването за този ден 11 август в този момент е:

–    с голяма интензивност – 1.385 квадратни километра
–    с малка интензивност – 4.678 квадратни километра

Следващият – нормален – въпрос, който изникна беше за началото на теча… Кога е започнал? По наблюденията на Мишо – от Мопанг редовно е имало слаби течове… но какво показаха сателитните снимки. Разгледах за последния месец като период от време. И тук дойде основното разкритие, за което става дума в този материал…

Първото появяване на теча засякох на една снимка от 1 август (което съвпада с навлизането на северен фронт, след близо 2 седмици ветрове от запад). Вероятно тогава са настъпили структурни промени в корпуса на кораба…

Течът устойчиво продължаваше във времето като на снимката от 7 август беше с дължина от 5.5 километра! и ширина 80 метра:

Снимката от 11 август вече разгледахме, но на снимката от 12 август сутринта заради теченията – течът беше на друго място – сутрешния термален западен вятър и след това север…

Снимката от 12 август вечерта вече разгледахме:

На снимката от 13 август се виждаше, че теча отново е с голяма интензивност и размер и очевидно мерките които обявяваха, че предприемат са абсолютно неефективни…

И след всичко това вероятно ще попитате: – И какво от това???

Нали виждате как по медиите и в момента се изреждат министри, кметове, МОСВ, РИОСВ и не знам си кой още, които уверяват че всичко е под контрол, че мазутът не е вреден и че ситуацията е овладяна. Коя ситуация е овладяна???

Онази в която едни доброволци в лицето на експерти водолази подават сигнал и след това отстраняват временно теча с чопове, които сами си купуват от магазина… – единствения работещ начин за момента, измислен от самите тях, пред лицето на цялата държава и нейната абсолютно неспособна и безотговорна администрация? Един огромен теч, едно огромно замърсяване – продължавало повече от 2 седмици в една от най-охраняваните зони – в непосредствена близост до пристанище Бургас и терминала в Росенец, незабелязан от никой и активно неглижиран от всички тези институции? По приблизителни изчисления и данни на Мишо Заимов за две седмици в морето са се изляли повече от 70 тона мазут!!!

Онова което е показано по-горе, е от публични сателитни данни. Имате ли представа, до какви данни за наблюдение има достъп българската държавна администрация? Имате ли представа колко служби „наблюдават“ морето и за колко техника и оборудване става въпрос???

Очевидно е, че НЕ СЪЩЕСТВУВА НИКАКЪВ КОНТРОЛ. Очевидно е че тези институции начело с МОСВ, Министерство на Транспорта, Морска Администрация, и т.н. – са за закриване, а министрите им за незабавна оставка. ЗА ПРЕСТЪПНО НЕХАЙСТВО И БЕЗОТГОВОРНОСТ.

Сега това замърсяване е от мазут. На няколко километра от най-охраняваните терминали в България. А какво се случва на десетки километри навътре или на стотици в Изключителната Икономическа Зона на България? (за там прочетете предишните материали по темата)

Сега, зимата, предстои Shell  да дупчат за нефт и газ в блока Силистар на има-няма 80 км. от Царево. Без екологична оценка. Колко сондажа направиха Total-Repsol-OMV в блока Хан Аспаурх така досега? (2… сега подготвят 3-ти)… Някой нещо разбра ли? Чу ли? Пак е същия онзи „министър“ Нено Димов…

Тези компании няма да могат да се скрият от сателитите – а там дори и в публичните данни вече може да се види достатъчно, от всеки. А именно, че държавата изобщо не я интересува, че утре може нищо да не остане от българското Черноморие.

А онези министри, кметове, и цялата поредица от техни лакеи, които загробват всичко до което се докоснат, ще ги видите отново по медиите да ви уверяват, че всичко е наред на потъналия отдавна кораб, ударил дъното, наречен България.

 

Атанас Русев
15.08.2018 г.

„Да запазим Корал“