На 17 май 2024 г., петък, от 19 часа, на сцената на бургаската опера под палката на именития диригент Иван Кожухаров сопраното Мария Цветкова-Маджарова, тенорът Даниел Дамянов, баритоните Марян Йованоски и Валери Турманов, както и тенорът Яни Николов, заедно с артистите от хоровия състав и музикантите от оркестъра на Държавна опера – Бургас, ще представят операта „Палячи“ от Руджеро Леонкавало. Режисурата на сложния драматичен спектакъл, характерен с дълбок психологизъм при изграждането на образите – с вплетени фаталистични елементи, е проф. Павел Герджиков, който от година вече не е сред нас, но неговият дух и послания продължават своя сценичен живот.
Цялостната мрачна атмосфера и внушения, наситени с трагизъм и обреченост, в изпълнение на първокласните солисти и хор, се допълват от интерпретацията на красивите музикални теми на Леонкавало в изпълнение на оркестъра на бургаската опера. Диригент на артистичния състав на хора към бургаската опера е Александър Чепанов. Художник на постановката – Иван Попов, асистент-режисьор – Лина Пеева, концертмайстор – Христо Белчев.
На сцената на операта в петък музиката на Леонкавало ще докаже за пореден път, че е истински шедьовър. Изключително красивите арии и музикалните мотиви на бележития композитор винаги са посрещани от публиката с емоционалния резонанс на интелигентна съпричастност с посланията на изкуството. Синхронът между музика, сюжет, драматургия, сценично присъствие, емоционална наситеност на образите, взаимодействието между героите – белязано с трагиката на изменчивите чувства, водещи до драматични сблъсъци и разлом на отношенията, са налице в „Палячи“.
Операта „Палячи“ (премиера на 21 май 1892 г.) е класическа веристка* опера, в която е показан животът на простия народ, и тя става едно от най-популярните произведения не само в Италия, но и зад граница. Характерният за веристите стремеж да се покаже правдата на живота, е довело до своеобразно вмъкване на жива, действителна сцена в спектакъла на комедиантите. Операта се състои от пролог и две действия.
* Отличителният белег на веризма в операта е използването за сюжети на случки (преди всичко действителни) от живота на обикновените хора, стремежът за пресъздаване на действителността. Първото такова произведение е „Селска чест“ на Маскани.