Декларации за инвестиционен климат за 2020 г.: България

България се разглежда от много инвеститори като привлекателна инвестиционна дестинация, с държавни стимули за нови инвестиции. Страната продължава да предлага част от най-евтината работна ръка в ЕС и ниски и фиксирани корпоративни данъци и данъци върху доходите. Въпреки това, постоянното покачване на заплатите, значително изпреварващо темпа на растеж на производителността на труда, може постепенно да наруши това конкурентно предимство.

Пандемията COVID-19 изпрати ударни вълни през българската икономика, което доведе до мащабни съкращения и ревизия на БВП за 2020 г. от растеж от около три процента до свиване от три процента; някои прогнози предвиждат още по-дълбоко свиване. Към края на април 2020 г. агресивните фискални мерки на правителството в подкрепа на икономиката достигнаха 3,9% от прогнозния БВП за 2020 г. Това ще доведе до прогнозен фискален дефицит от 2,9 процента от БВП за годината.

Пандемията засегна сериозно широк кръг от сектори. Българският автомобилен сектор, който е специализиран главно в производството на резервни части, пострада поради прекъсването на световните вериги за доставки. Също силно засегнати от кризата бяха секторите на туризма, транспорта и логистиката и авиацията. За разлика от това, IT секторът изглежда се развива сравнително добре.

Към края на април 2020 г. правителството реши да кандидатства за членство в предшественика на еврозоната ERM II. Въпреки че дори и в най-добрия сценарий пълното приемане на еврото остава след години, успешното приемане на еврото би премахнало напълно валутния риск и би помогнало за намаляване на транзакционните разходи с някои от ключовите търговски партньори на България.

Чуждестранните инвеститори остават загрижени за върховенството на закона в България. Корупцията е ендемична, особено по отношение на големи инфраструктурни проекти и в енергийния сектор. Инвеститорите цитират други проблеми, възпрепятстващи инвестициите, като непредсказуемост поради чести регулаторни и законодателни промени и бавна съдебна система. От началото на 2020 г. има въпроси относно ангажимента на правителството да спазва договорите си, включително с американски инвеститори. Ключов фактор, който трябва да се наблюдава, ще бъде честността на тези преговори. Друга американска компания се сблъсква с продължителни регулаторни пречки в опитите си да навлезе на енергийния пазар.

1. Откритост и ограничения върху чуждестранните инвестиции

Политики към преки чуждестранни инвестиции  

Няма законови ограничения за чуждестранна собственост или контрол върху фирми. С някои изключения на чуждестранните субекти се предоставя същото третиране като на националните фирми и техните инвестиции не се проверяват или ограничават по друг начин. Има силен ръст в разработването на софтуер, аутсорсинг на бизнес процеси и изграждане на услуги за техническа поддръжка. ИТ и бек офис аутсорсинг секторите привлякоха редица американски и европейски компании в България, а много от тях създадоха глобални и регионални центрове за услуги в страната. Американските и чуждестранните инвеститори също бяха привлечени от автомобилния сектор през последните години.

Докато България обикновено предоставя национално отношение на чуждестранни инвеститори, някои американски инвеститори са срещали значителни проблеми. Двама големи американски инвеститори в България трябваше да започнат преговори за прекратяване на дългосрочните си държавни договори. В друг случай американска компания се сблъсква с бюрократични препятствия в усилията си да се конкурира в енергийния сектор с руски държавен монопол, но сега изглежда напредва. По-често обаче инвеститорите цитират общи проблеми с корупцията, върховенството на закона, често променящото се законодателство и слабото прилагане на закона. Индексът за възприемане на корупцията на Transparency International (TI) за 2018 г. класира България като най-слабо представящия се член на ЕС на 74-то място от 180 анкетирани държави, с три места повече от миналогодишното 77-о място и с 43 точки по 100-бална скала,

Агенцията за инвестиции в България (IBA), държавният орган за привличане на инвестиции, предоставя информация, административни услуги и оценки на стимули за потенциални чуждестранни инвеститори. Уебсайтът му  http://www.investbg.government.bg/  съдържа обща информация за чуждестранните инвеститори.

Ограничения на чуждестранния контрол и правото на частна собственост и установяване  

Като цяло не съществуват ограничения за чуждестранни и местни частни субекти да създават и притежават бизнес в България. Законът за офшорните компании изброява 28 дейности (включително държавни поръчки, експлоатация на природни ресурси, управление на национални паркове, банкиране, застраховане), забранени за бизнес от компании, регистрирани в офшорни юрисдикции с повече от десет процента чуждестранно участие. Законът обаче позволява на тези компании да правят бизнес, ако физическите собственици на компанията майка са български граждани и са известни на обществеността, ако акциите на компанията майка се търгуват публично или ако компанията майка е регистрирана в юрисдикция, с която България се радва на двустранен данъчен договор (включително САЩ). България няма конкретен закон или установен механизъм за проверка на отделни чуждестранни инвестиции. Една потенциална чуждестранна инвестиция може да бъде разгледана въз основа на потенциалния риск за националната сигурност или чрез Закона за мерките срещу изпирането на пари. Към април 2020 г. България не е предприела конкретни действия за прилагане на директивата на ЕС от април 2019 г. за скрининг на инвестициите.

Други прегледи на инвестиционната политика  

Няма скорошни прегледи на инвестиционната политика на България от многостранни икономически организации. През 2019 г. ОИСР публикува рецензии за българския сектор на здравеопазването и държавните предприятия. Като част от българския План за действие за по-задълбочено сътрудничество, ОИСР се очаква да проведе икономическо проучване на България, преглед на публичното управление и преглед на инвестиционната политика.

Улесняване на бизнеса  

България обикновено подкрепя създаването и развитието на малкия и средния бизнес във връзка с финансираните от ЕС програми за иновации и конкурентоспособност и със специален акцент върху насърчаването на износа. Държавната Българска банка за развитие се ангажира да подкрепя малкия и средния бизнес в България, но неотдавнашните й резултати от кредитиране, насочени към големи предприятия, поставиха това под въпрос. Обикновено се очаква нов бизнес да регистрира сметка в държавната агенция за социално осигуряване, а в някои случаи и в местната община. Електронната регистрация на фирма е достъпна на:  https://public.brra.bg/Internal/Registration.ra?0 .

България е спаднала с две места до 61-во място (от 190 изследвани икономики по света) в индекса на Doing Business за 2020 г. на Световната банка, като е постигнала най-нисък резултат в категорията „Стартиране на нов бизнес“, на 113-о място, и в категорията „Получаване на електричество“ на 151-во място. Сравнително големият брой административни процедури, заедно със свързаните закъснения, допринесоха за ниския резултат и в двете категории.

Външни инвестиции  

Няма държавна агенция, която насърчава насърчаването на външни инвестиции, и няма ограничения за местния бизнес да инвестира в чужбина.

3. Правен режим

Прозрачност на регулаторната система  

Като цяло регулаторната среда в България се характеризира със сложност, липса на прозрачност и произволно или слабо прилагане. Тези фактори създават стимули за публична корупция. Българското законодателство изброява 38 операции, които подлежат на лицензиране. Правилата за възлагане на обществени поръчки понякога са пригодени да отговарят на определени местни бизнес интереси. Законът изисква всички разпоредби да бъдат обосновани с определена необходимост (по отношение на националната сигурност, опазване на околната среда или лични и материални права на гражданите) и забранява ограничения, които са случайни само за посочените цели на регламента. Законът също така изисква регулиращият орган или членът на парламента, спонсориращ законопроекта, съдържащ регламента, да извърши анализ на разходите и ползите на всеки предложен регламент. Това изискване обаче често се пренебрегва, когато Парламентът преглежда законопроекти. С малки изключения, всички законопроекти са достъпни за обществено обсъждане както на уебсайта на централното правителство, така и на уебсайта на съответната агенция, а на заинтересованите страни се дава 30 дни да представят своите становища. Правителството поддържа уеб платформа на адрес www.strategy.bg , на който публикува законопроекти. Освен това GOB публикува цялото си решение на pris.government.bg.

След избухването на COVID-19 правителството взе свързаните с него решения, мерки и данни на разположение на coronavirus.bg. Освен това законът премахва бюрократичната дискреция при отпускане на искания за рутинни икономически дейности и предвижда мълчаливо съгласие, когато правителството не отговори на искане в определеното време. Местните компании, в които чуждестранните партньори имат контролни интереси, могат да бъдат помолени да предоставят допълнителна информация или да изпълнят допълнителни задължителни изисквания, за да се занимават с определени лицензирани дейности, включително производство и износ на оръжия и боеприпаси, банкиране и застраховане, както и проучване, разработване, и експлоатация на природни ресурси. Българското правителство разрешава износа на стоки с двойна употреба и забранява износа на всички стоки по международните търговски санкционни списъци. Бюджетът на българското правителство се оценява като прозрачен и в съответствие с международните стандарти и принципи. Данните за държавния дълг са публично достъпни, но данните за дълга, натрупани от държавни компании, не са.

Международни регулаторни съображения  

България е член на СТО. Съгласно разпоредбите на член 207 от Договора за функционирането на Европейския съюз (Договорът от Лисабон), общите търговски политики на ЕС са изключително компетенцията на ЕС и Европейската комисия, която координира с 27-те държави-членки.

Правна система и съдебна независимост  

Конституцията от 1991 г. служи като основа на правната система и създава независима съдебна власт, състояща се от съдии, прокурори и следователи. Съдебната власт продължава да бъде една от институциите с най-малко доверие в страната, с широко разпространени твърдения за непукизъм, корупция и неправомерно политическо и бизнес влияние. Въпреки някои скорошни подобрения, най-натоварените съдилища в София продължават да страдат от сериозни изоставания, ограничени ресурси и неефективни процедури, които пречат на бързото и справедливо правораздаване и съдебни процеси, често отнема години.

Съдилищата са три. 113 регионални съдилища в България упражняват юрисдикция по граждански и наказателни дела. Над тях 29 окръжни съдилища (включително Софийски градски съд и Специализиран съд за организирана престъпност и корупция на високо ниво) служат като апелативни съдилища за решения на регионални съдилища и имат юрисдикция на първоинстанционно ниво по тежки наказателни дела и в граждански дела, в които исковете надвишават 25 000 лева, с изключение на издръжка, трудови спорове и несъответствия във финансовия одит, или в имуществени дела, когато стойността на имота надхвърля 50 000 лева. Шест апелативни съдилища преразглеждат първоинстанционните решения на окръжните съдилища. Върховният касационен съд е краен съд за наказателни и граждански жалби. Съществува отделна система от 28 специализирани административни съдилища, които се произнасят относно законосъобразността на решенията на местните и националните правителства, като Върховният административен съд служи като съд на последната инстанция. Конституционният съд, който е отделен от останалата част от съдебната власт, издава окончателни решения относно съответствието на законите с Конституцията.

България разполага с адекватни средства за прилагане на собствеността и договорните права съгласно местното законодателство. На практика обаче държавното управление на инвестиционни спорове е бавно и често се налага намеса на най-високо ниво. Инвеститорите понякога възприемат, че съдебната практика е непоследователна и че националното законодателство се използва за възпиране на конкуренцията от чуждестранните инвеститори.

Закони и наредби за преките чуждестранни инвестиции  

Законът за насърчаване на инвестициите от 2004 г. предвижда равно третиране на чуждестранните и местните инвеститори. Законът насърчава инвестициите в производството и високите технологии, както и в образованието и развитието на човешките ресурси. Той създава инвестиционни стимули, като помага на инвеститорите да закупят земя, предоставя държавно финансиране за основна инфраструктура и обучава нов персонал и улеснява данъчните стимули и възможности за публично-частни партньорства (ПЧП) с централните и местните правителства. Понастоящем най-често срещаната форма на ПЧП е концесиите, които включват отдаване под наем на държавно имущество за частно ползване за срок до 35 години.

Чуждестранните инвеститори трябва да се съобразяват с Търговския кодекс от 1991 г., който регулира търговското и предприятието, и Закона за задълженията и договорите от 1951 г., който регулира гражданските сделки.

Закони за конкуренцията и антитръста  

Комисията за защита на конкуренцията („Комисията“) наблюдава пазарната конкуренция и прилага Закона за защита на конкуренцията („Законът за конкуренцията“). Законът за конкуренцията, приет през 2008 г., има за цел да приложи правилата на ЕС, които насърчават конкуренцията. Законът забранява монополите, ограничителните търговски практики, злоупотребата с пазарна власт и някои форми на нелоялна конкуренция. Монополите могат да бъдат законно установени само в изброените категории стратегически индустрии. На практика Законът за конкуренцията се прилага непоследователно и Комисията за конкуренция се възприема като обект на влияние и като превишила своя мандат.

Отчуждаване и обезщетение  

Правата на частна недвижима собственост са законово защитени от българската конституция. Само в случаите, когато обществената нужда не може да бъде задоволена по друг начин, Министерският съвет или областният управител могат да отчуждават земя, при условие че собственикът е обезщетен по справедлива пазарна стойност. Действията за отчуждаване от Министерския съвет или от регионалните власти могат да бъдат обжалвани пред местен административен съд. В Двустранния договор за инвестиции (BIT) със САЩ България се ангажира с международен арбитраж в случай на отчуждаване и други инвестиционни спорове.

Както беше отбелязано по-горе, двама големи инвеститори от САЩ бяха принудени да участват в спор във връзка със заплахите на правителството да прекрати дългосрочните си договори.

9. Корупция

Подкупът е престъпно деяние по българското законодателство както за дарителя, така и за получателя. Лицата, които посредничат и улесняват подкуп, също са подведени под отговорност. С постепенното въвеждане на технологиите в публичната администрация бе постигнат известен напредък в справянето с дребната корупция. Въпреки това широко разпространената корупция на по-високо ниво, особено при обществените поръчки и използването на средства от ЕС, продължава да бъде един от най-трудните проблеми в инвестиционния климат в България. Каналите за трафик на хора, наркотици и контрабанда допринасят за корупцията в България. България има закони, подзаконови актове и специализирани институции наказания за борба с корупцията, но капацитетът й за разследване на правоприлагащите органи остава ограничен и властите често избират лесни за доказване дела на ниско ниво. Като резултат, България все още не е осъдила висш корумпиран служител. Има няколко случая от висок обществен интерес, като например предполагаемо изтегляне на милиони от държавната каса или фондове на ЕС, и по-специално такива, които включват публични търгове за големи енергийни и инфраструктурни проекти. Високопрофилните съдебни преследвания, които се провеждат, често се възприемат като избирателни или политически мотивирани и обикновено завършват с оправдателни присъди след продължителен съдебен процес. България се нарежда на 77-мо място от 180 държави в индекса за възприемане на корупцията на Transparency International за 2019 г., най-предизвикателната среда сред членовете на ЕС. и по-специално тези, които включват обществени поръчки за големи енергийни и инфраструктурни проекти. Високопрофилните съдебни преследвания, които се провеждат, често се възприемат като избирателни или политически мотивирани и обикновено завършват с оправдателни присъди след продължителен съдебен процес. България се нарежда на 77-мо място от 180 държави в индекса за възприемане на корупцията на Transparency International за 2019 г., най-предизвикателната среда сред членовете на ЕС. и по-специално тези, които включват обществени поръчки за големи енергийни и инфраструктурни проекти. Високопрофилните съдебни преследвания, които се провеждат, често се възприемат като избирателни или политически мотивирани и обикновено завършват с оправдателни присъди след продължителен съдебен процес. България се нарежда на 77-мо място от 180 държави в индекса за възприемане на корупцията на Transparency International за 2019 г., най-предизвикателната среда сред членовете на ЕС.

В началото на 2018 г. правителството създаде нова Комисия за борба с корупцията като Център за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност стана основната агенция, включваща преди това независими органи за борба с корупцията.

България е ратифицирала Конвенцията за борба с подкупите и е член на работната група на ОИСР за подкупите. България също така е ратифицирала Конвенцията на Съвета на Европа за пране, издирване, изземване и конфискация на доходи от престъпления (1994) и Гражданска конвенция за корупция (1999). България е подписала и ратифицирала Конвенцията на ООН срещу корупцията (2003 г.); Допълнителният протокол към Наказателноправната конвенция на Съвета на Европа за корупцията; и Конвенцията на ООН срещу транснационалната организирана престъпност. През 2018 г. българският парламент прие Закона за борба с изпирането на пари, който транспонира Директивата на ЕС от 2015 г. за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма.

(Със съкращения )

https://www.state.gov/reports/2020-investment-climate-statements/bulgaria/?fbclid=IwAR1nPLviKtnfUVAarH9vAdsK5ohNSlKaUkkuwKsIHYqQNlFtfZywfTEXMX0