Ало, европреЦедателите ! Вижте как се дигат доходи в „изпреварената“ от вас Румъния

Баш ЕвропреЦедателят ББ, известен пазач и масажист на ушите на другаря Му Тодор Живков неведнъж е казвал, че сме изпреварили Румъния, но …

Отдавна от края на 90-те години на ХХ век ние им гледаме изотзадзе стоповете и по икономика и по доходи и по данъчна политика, а относно съдебната им система и борбата с корупцията са на поне светлинна година преди нас, но ние сме европреЦедатели, а те все още не са … Е, прав е ЕвропредЦедателят Борисов изпреварихме ги … Румъния ще е европредседател едва януари-юни 2019 г.

Но дали това е важно ? Важно е съвсем друго – политика, демокрация, доходи, а там Румъния отдавна е пред нас …

Доближаването на Румъния към средните икономически показатели на ЕС спрямо България е далеч по-бързо, икономическият растеж е двоен на нашия за последната и пъти по-голям за предишните години, обемът на чуждестранните инвестиции също. Причината се крие не само в по-ниските данъци, но и в големите инвестиции в инфраструктура и усвояване на еврофондовете.

През 2017 г. в северната ни съседка бяха премахнати над 100 малки държавни такси – мерки, които подобриха бизнес климата.

Минимална заплата в северната ни съседка от 1-и януари 2017 г. достигна 319 евро, а година по-късно тя е 407 евро ?!

Данъчната реформа в северната ни съседка е в ход от 2013 г., когато правителството въвежда преференциална ставка от 9% за хляба и хлебните изделия. Според разчетите тази мярка е довела до по-малко укрити данъци, по-високо потребление и е в подкрепа на хората с ниски доходи. Следващата стъпка е прилагане на редуцираната ставка и върху останалите храни. През юни 2015 г. ДДС върху храните, безалкохолните напитки и кетъринг услугите в Румъния от 24 % става 9 %, което води до значителен спад в цените и по-високо вътрешно потребление.

От 1 август 2016 г. бе редуцирана данъчната ставка за ДДС върху селскостопанските продукти с 11 %, като по този начин облагането на всички аграрни продукти, включително семена, торове и агро услуги бе изравнено с това на храните. Това бе третото по ред понижаване на налога за малко повече от година.

Днес вече 1 януари 2018 г. данъкът върху доходите ще намалее от 16% на 10% за всички облагаеми доходи, с изключение на приходите от дивиденти, при които данъкът върху доходите възлиза на 5%.

Прагът на приходите на едно микропредприятие ще бъде 1 млн. Евро, считано от 1 януари 2018 г. Данъчната ставка за едно микропредприятие с един работещ на пълно работно време възлиза на 1%, докато данъчната ставка за микропредприятията без служители достига 3%.

Румънците, които напускат страната повече от шест месеца, ще бъдат глобени, ако не уведомят данъчната агенция. Те трябва да попълнят и подадат формуляр за пребиваване. Глобата за непредоставяне на този формуляр в срок ще варира между 50-100 RON (11-22 EUR).

Минималната брутна заплата ще се увеличи от 1 450 RON (311 EUR) до 1 900 RON (407 EUR). 

Приносът към задължителната частна пенсионна система ще спадне от 5,1% на 3,75% от брутната работна заплата от 1 януари 2018 г.

Средната брутна работна заплата в Румъния през юли е била 3 ​​329 леи (724 евро), според данни на Националния статистически институт (INS).

Време е при факирите европреЦедатели ДДС върху храна, лекарства, книги, учебници да се свали поне на половина от 20%, за да се нормализира потреблението и да се компенсира огромната бедност сред над 50% от населението …

Хазната се пълни предимно от косвени данъци, което допълнително ограничава потреблението. Ниският плосък данък върху дохода без необлагаем минимум в най-общи линии означава, че повече пари остават в най-богатите хора, които и без това потребяват, колкото желаят и пестят останалото. Ниският корпоративен данък означава, че парите остават в бизнеса, докато бюджетът се пълни от потребителите без оглед на техните възможности.

Според икономистите острото неравенство, породено от несправедливата структура на данъчните приходи, е предпоставка за социална и политическа нестабилност.

За сведение на Баш ЕвропреЦедателят Гърция, която няколко пъти е била европредседател има ДДС върху храните едва 9% данък, а „богата“ България -20% върху всичко ????

Бюджетите на Борисов 3 са нещо, което ясно показва състоянието на нещата по отношение на икономиката и данъчната политика на тези невежи – най-много ощетени са физическите лица, т.е. нас, гражданите. За сравнение от корпоративни данъци приходите са малко под 2 млрд. , а данъците върху доходите на физическите лица са над 3 млрд. Фирмите в България плащат с 1 млрд. по-малко данъци от гражданите?!

Егати излагацията и репресиите върху робите на демократичната европреЦедателска територия ????

Борисов, баш европреЦедателю, само с дране не става …

Да си припомним изказването на Даниел Кадик от фондация „Фридрих Науман“ от май 2017 г.

„Нека бъдем честни: ако през последните години е искал да промени нещо, Борисов можеше да го направи. С него на премиерския пост не можем да очакваме истински напредък …

снимка : Дойче веле

Няма как да кажа какво мисли ЕС. Но мога да кажа какво би трябвало да мисли ЕС и най-вече Европейската народна партия (ЕНП), в която членува партията на Борисов ГЕРБ. ЕНП би трябвало да се запита дали този български кабинет е правителство, с което може да се работи – особено в контекста на предстоящото българско председателство на ЕС, което започва на 1 януари 2018. 

Стабилност по отношение на ценностите, на икономическото развитие, на развитието на обществото – такава няма и няма да има. Впрочем, стабилността може да бъде и нещо много лошо. През последните десет години България стабилно отказваше да проведе рефоми в правосъдието, в борбата срещу организираната престъпност или пък в антикорупционната битка. И ако това е стабилност, пак трябва да кажа: Честито, България…

Индикаторите за развитие съвсем ясно показват, че Румъния е много по-напреднала от България. Това не си го измислям аз, вижда се ясно от докладите на ЕК – например по отношение на борбата срещу корупцията. През последните години Букурещ положи много усилия в тази насока. За разлика от София. Румъния изпреварва България и в икономически план. 

Сравнявайки двете страни, трябва да подчертая, че политиката в Румъния е много по-политическа, там интересите са партийни. А политиката в България сякаш се направлява от различни интереси, от интересите на отделни групи. Тоест, Румъния е партийна демокрация. А България върви по-скоро в посока „превзета държава“ (от англ. captured state) – нещо, което беше установено и от българския Институт за пазарна икономика.

Борисов е част от всичко това. Хората, които вкара в кабинета, са негови доверени лица. А и в новото правителство отново имаме тясна връзка между Борисов и Пеевски. Нека бъдем честни: ако през последните години е имал интерес да промени нещо, да подобри нещо, Борисов можеше да го направи. Защото през повечето време от 2007 насам, когато България стана член на ЕС, именно той беше правителствен ръководител.

Борисов не успя да реализира съществени реформи. Точно обратното дори: при последното си управление той саботира съдебната реформа. Така че с Борисов на премиерския пост не можем да очакваме истински реформи. По-скоро можем да очакваме циментиране на статуквото, но не и истински напредък“ –dw.com

Ако има изтрезнели и събудени граждани в БГ територията на завладяната държава то те трябва да излязат по площадите през тези шест месеца и да си защитят правата и да отстояват европейската демокрация, така както правят „изпреварените“ ни съседи от Румъния, а не само да мрънкаме, да мълчим и да пишем в социалните мрежи.

Европа трябва да научи от нас, гражданите какво е истинското положение и кои се правят на БУДИстки и корпулентни европреЦедатели закачени на канапчетата на техните ДС и мутрински кукловоди.

Това е нашият шанс Европа да ни чуе и ако желае да помогне … Шансът на 2018 -та !

колаж: Авантаж

Свободен автор – Философът