Азбучна тайна е, че в България бизнесът се движи с обществени поръчки от общините и държавата, а те включват и комисионни … Част от местните феодали се раждат точно чрез тях …
И кой мислите, че получава комисионните в една голяма община -възложител на обществени поръчки ?!
Дори в ЗОП има предвидени комисионни, а какво да кажем за нещата под масата и за това , че често спечелилите обществени поръчки са едни и същи и то при най-значимите ?!
Съгласно чл.15, ал. 2, т.6 от ЗОП, при договор за финансова услуга стойността на обществената поръчка се изчислява като към цената на услугата се включват и таксите, комисионните или лихвите. Според разпоредбите на чл.5, ал.1, т.1 и б. “б” от категория №6 на Приложение №2 към него и част 4 от Класификатора на обществените поръчки (КОП) кредитът е определен като услуга за предоставяне на кредит с код 66130000-0. В тази връзка, в стойността на услугата се включва стойността на самата услуга, т.е. размерът на таксите, комисионните или лихвите, но не и размерът на самия кредит.
Да погледнем в сайта на АОП за община Бургас в раздела със сключени договори за обществени поръчки, където точно община Бургас е възложител …
От общо 333 страници обществени поръчки, мандатите на кмета Димитър Николов от 2007 до ден днешен 7 август 2018 г. са 329 страници или пони по 6 обществени поръчки на стойност от няколко хиляди лева до над 130 млн. лева за някоя от тях …
Или при около 1 974 обществени поръчки за огромно количество пари, вероятно поне над милиард лева ???!
Колко ли е размерът на комисионните лапнати вероятно от елита на общинското ръководство от да кажем суми над 1 млрд. лева ?!
И може ли след вероятна подобна захранка нашите местни политици да са „бедни“, защото такива ни ги представят техните декларации ?!
Да, прости сме щом вярваме и се разбираме с едни други прости, които ни правят на прости при доказани факти за подавляваща корупция в България ?!!
Дори при обикновените брокери на недвижими имоти комисионните се движат от 1.5% до 6 %, а колко ли са при обществените поръчки ????
Под „обект на обществена поръчка“ в ЗОП се разбира предметът на сделка, която се сключва при условията и по реда на закона. Обектите включват доставки на стоки, предоставяне на услуги, строителство (аргумент от чл. 3 ЗОП).
Съгласно чл. 3, ал. 1 ЗОП обществени поръчки се възлагат за:
Доставките на стоки, осъществявани чрез покупка, лизинг, наемане с или без право на закупуване, или покупка на изплащане, както и всички необходими предварителни дейности по употребата на стоката като инсталиране, тестване на машини и съоръжения и други. В този кръг не се включват придобиването или наемането на земя, съществуващи сгради или други недвижими имоти, както и учредяването на ограничени вещни права, с изключение на свързаните с тези сделки финансови услуги (чл. 4, т. 1 ЗОП).
Предоставянето на услуги. Не са обект на обществени поръчки: придобиването, създаването, продуцирането и копродуцирането на програми от радио- и телевизионни оператори и предоставянето на програмно време; финансовите услуги във връзка с емитирането и прехвърлянето на ценни книжа или други финансови инструменти; услугите, предоставяни от Българската народна банка; услугите, предоставяни във връзка с управлението на държавния дълг; при изкупуване и окачествяване на продукция, одобрение на складове за съхранение и провеждане на търгове за продажба при намеса на пазарите на земеделска продукция по Закона за подпомагане на земеделските производители; научните изследвания и експерименталните разработки, когато възложителят изцяло заплаща услугата, но ползите от тях не остават изключително за възложителя при извършване на неговата дейност; изборът на арбитражен съд и помирителните услуги; трудовите договори (чл. 4, т. 2-6 ЗОП).
Строителството
Съгласно чл. 14, ал. 1 ЗОП условията и редът на ЗОП се прилагат задължително при възлагане на обществени поръчки, които имат следните стойности без ДДС:
– за строителство – над 1 800 000 лева, а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната – над 5 000 000 лева;
– за доставки – над 150 000 лева, а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната – над 250 000 лева;
– за услуги – над 90 000 лева, а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната – над 250 000 лева;
– за конкурс за проект – над 30 000 лева.
При възлагане на обществена поръчка, която включва едновременно доставка на стоки и предоставяне на услуги и стойността на услугите е по-голяма от стойността на стоките, се прилага стойността за услуги. Когато обект на обществена поръчка е предоставяне на услуги, но включва и строителство, което произтича от основния обект на поръчката, тя се възлага като обществена поръчка за услуги. Когато възложители по чл. 7, т. 1-4 ЗОП финансират с повече от 50 на сто договор за строителство, лицата, които получават финансирането и възлагат договора, са длъжни да спазват ЗОП, ако общата стойност на договора без ДДС е над праговете, определени за услуги и за строителство. Същото правило се прилага и при договор за услуги, който е свързан с договор за строителство, финансиран по този ред. В тези случаи възложителите са длъжни да упражняват контрол върху лицата, получили финансирането, за спазване на закона (чл. 14, ал. 2-6 ЗОП).
Условията и редът за възлагане на обществени поръчки под праговете по чл. 14, ал. 1 ЗОП се уреждат с Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (чл. 14, ал. 7 ЗОП).
Порочните корупционни практики на представителната власт (народни представители, премиер, министър, председатели на държавни агенции, кметове и др.) при управлението и разпореждането с публична собственост и разходването на публични средства (от републиканския бюджет или евросредства), т.е пари на народа, платени от всички нас с данъци и такси са тегоба върху данъкоплатците и обогатяване на посочените по-горе …
Само при обществените поръчки годишно около 30 % от публичния ресурс се усвоява незаконно чрез комисионни и некачествено изпълнение на възлаганите дейности (строително – монтажни, доставки на стоки и услуги, изработване на проекти). При годишно средно около 7 – 8 млрд. лева, изразходвани през обществени поръчки по данни на Агенцията за обществени поръчки, над 2 млрд. лева от тях отиват неправомерно в джоба на политици, олигарси и местни феодали. Това влече след себе си редица негативни последици.
И след като България за поредна година остава най-корумпираната страна в Европейския съюз, въпреки че резултатът й минимално се подобрява и в световната класация се изкачва от 75-о до 71-о място сред общо 180 страни. Това показват последните данни в Индекса за възприятие на корупцията през 2017 г. на „Прозрачност без граници“, то можем ли да вярваме на едни листове хартия и нещо като стъкмистика ?!!
Да видим онова, което е черно на бяло …
И изненада … 32 624 лева влогове на името на съпругата на кмета Димитър Николов за 2017 г. и НИЩО НА ИМЕТО НА ДИМИТЪР НИКОЛОВ, който миличкият ще се окаже по-беден и от Бойко Борисов ?! Дали да не пратим DMS с текст БЕДЕН на един телефон в общината ?! Не може така … И горкият от трудови доходи едва едни 22 814 лв. за година или по 1901 лев на месец ?!
Ти да видиш ?! Тато едно време нямаше НИЩО само няколко чифта кърпени чорапи и сега ситуацията е почти същата ?!
Бива, бива, ама толкова балъци да сме не бива … Въй, въй, въй …