Катастрофата с Кирил Петков

Прояснява се вече случката с катастрофата на кола на Националната служба на охрана  на входа на Аксаково, с която Кирил Петков бил в Североизточна България по партийна работа. Става ясно, че автомобилът на НСО се е движил с далеч по-висока скорост от разрешената за този участък на пътя – 90 км в час. Плюс това непосредствено преди разклона е и табелата с надпис „Аксаково”, което означава,че колата на НСО е трябвало да навлезе в него с разрешената за населено място скорост от 50 км в час.

Дали Петков е ръчкал водача да кара по-бързо, че закъснявал за друга предизборна партийна среща, или самият водач се е опиянявал от мощността на автомобила и от установилото се в тая служба усещане за недосегаемост, това може по някое време да се разкрие. Факт е обаче, че в резултат на всичко това загина човек.

Нека видим обаче конкретната ситуация.

Жители на Аксаково в хор заявяват, че това е много опасно кръстовище. По две причини. Първо, преди него идващите от Добрич имат десен завой и нямат далечна видимост към кръстовището. Второ – и най-важното – преди изхода от Аксаково от страната на пътя има буйна, висока и гъста растителност. Която Областното пътно управление във Варна не е премахнало, за да има видимост и за излизащите от Аксаково, и за движещите се от Добрич към Варна. И по тази проста причина излизащите от Аксаково винаги минават от тях на риск, след което се кръстят.

Със сигурност аудито на загиналия човек е спряло на знака „Стоп”. При оглед от страна на шофьора на аудито пак са сигурност още не се е бил показал автомобилът на НСО иззад завоя. След което човекът тръгва спокойно да си прави маневрата.

Само че не съобщават една важна подробност – накъде и било тръгнало аудито – дали наляво към Добрич или към автомивка „Трафик”, която е насреща, или завива надясно към Варна.

Да видим вариантите. Ако аудито е завивало наляво, съответно има конфликтна точка с автомобила на НСО. При спазването на допустимата максимална скорост там водачът от НСО е можел да спре или с лека маневра да мине отдясно на аудито, тъй като на това кръстовище ширината на пътя е повече от 30 метра. Можел е обаче, при положение, че се е движел със задължителната максимална за този участък на пътя скорост от 90 километра в час!

Вариант втори – ако аудито е завивало надясно към Варна, пак има възможност катастрофата да бъде избегната. При условие, разбира се, че няма насрещно движение. Но дори и да е имало, ако колата на НСО се е движела с максимално разрешената скорост, пак е нямало да стане пътнотранспортното произшествие с убит човек.

На снимките обаче се вижда, че  аудито е ударено в лявата му страна, във вратата на шофьора. Което значи, че вторият вариант отпада, тъй като в противен случай ударът е щял да бъде отзад.

Остава първият вариант. Шофьорът на аудито оглежда кръстовището, в полезрението му не се забелязва колата на НСО и предприема маневра за завиване наляво. Следва катастрофата поради превишената скорост на колата на НСО. И резултатът от нея.

И аз, и много още водачи сме имали срещи с коли на НСО. Те ВИНАГИ се движат с превишена скорост и по правило – по средата на пътното платно, като с чисто мутренски прийоми натикват онези, които надминават в хендека Това е факт, който всеки, който се е срещал с тях по пътя, може да потвърди. Да не говорим за насрещно движещите се, които спешно намаляват скоростта си на движение и се бутат крайно в дясно, за да мине важната кола на НСО с важния Човек в нея – този с главно „Ч”.

И тук възниква простият въпрос за човека. В медиите изтече оскъдната информация, че шофьорът на НСО бил избрал да се блъсне в аудито, за да предпази Човека, когото вози, вместо със съвсем малък риск да направи обхождаща маневра и да няма фатални последици. В този аспект би било добре нещата да се изяснят и някоя висша държавна институция да се произнесе ясно кой е човек и кой е по-човек, та да си знаем и да не се отдаваме на сантименталности.

Случаят има обаче продължение. Началникът на ОПУ във Варна бил уволнен. Само не си мислете, че причината е, че не е разпоредил да се премахне гъстата растителност на изхода на Аксаково, с което да се обезопаси кръстовището. Не, уволняват го, защото бил допуснал участъкът, където  станала катастрофата, да бъде преасфалтиран. Което станало неделя, 19 май, два дни след катастрофата. А причината е, че прокуратурата се е присетила цели три дни след фаталния инцидент (на 17 май 2024 г., 17:30 ч.) да извършва оглед на мястото. За което силно им попречил новоположения асфалт там…

По тоя повод е ясно, че на кривия на прокуратурата все нещо й пречи, само дето не им идва на акъла да погледнат първо себе си.

Огнян Марков