Няма спасение от корупцията, ако България не стане президентска република

Записите в Банкя по аферата „Янева гейт“ показаха колко е зависима съдебната власт от Бойко, коментира Румяна Ченалова
В България няма осъдени политици, защото съдебната власт е зависима от изпълнителната. Принципа за разделение на властите е отдавна погребан. България е като една махала от изчезващ етнос в периферията на ЕС. Това сподели във Фейсбук бившата съдийка Румяна Ченалова. Според нея изходът е в смяната на формата на държавно управление – време е България да стане президентска република.
„Случващото се у нас ясно показва как законотворчеството може да се превърне в дейност против интересите на суверена, извършвана в нарушение на основни принципи на правовата държава и най – вече в интерес на определени групи от хора. Това е така защото принципа за разделение на властите / чл.8 от Конституцията/ е отдавна погребан. Мажоритарно представената в парламента партия ГЕРБ контролира чрез мнозинството приемането и изменението на законите – т.е. осъществява законодателната власт според интересите си“, коментира Ченалова във Фейсбук.
„Партията съставя правителството , което осъществява изпълнителната власт на базата на приетите или изменени закони. Половината от членовете на Висшия съдебен съвет / кадровият орган на съдебната власт/, който назначава, повишава, понижава и премества съдии, прокурори и следователи се номинират от народните представители, като броят им е пропорционален на представените в парламента партии. Инспекторатът към ВСС, който прави предложения за налагане на дисциплинарни наказания на съдии, прокурори, следователи и административни ръководители на органите на съдебната власт се избира в пълния си състав от народните представители“, обяснява бившата съдийка.
„Председателите на двете върховни съдилища – ВКС и ВАС се избират от ВСС по предложение на не по-малко от трима от членовете на съдийската колегия на Висшия съдебен съвет, министърът на правосъдието, както и пленумът на Върховния касационен съд и пленумът на Върховния административен съд. Предложения за кандидатури за главен прокурор могат да правят не по-малко от трима от членовете на прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет, както и министърът на правосъдието, като последният е част от изпълнителната власт“, добавя Ченалова.
„Всяка от колегиите е формирана от членове, пряко избрани от магистратите и ½ – посочени от народните представители. На практика назначаването, кариерното развитие, наказването, уволнението на магистратите е поставено в зависимост от волята и решенията на членове на ВСС, предложени от парламента, което е недвусмислена намеса и нарушаване на принципа за разделение на властите“, изтъкна бившата съдийка.
„Записите на разговорите в къщата на премиера в Банкя и по т.н. афера „ Янева гейт“ / потънали дълбоко в архивите на прокуратурата/ ясно демонстрираха съществуващите зависимости – Борисов си избра Главния прокурор, пак той заедно с Главния прокурор кадрува в съдебната система, изпращат SMS-и помежду си със съдържание меко казано укоримо, създават лобита във ВСС за „ спасяване“ на удобните послушковци и отстраняване на различните“, коментира Ченалова.
Това сливане на трите власти и преминаването им в ръцете на една партия и още по – лошо- в ръцете на политическата олигархия направи възможна следващата стъпка по бетониране на властта им – създаване на закони, чрез които вече на „ законово основание“ да отстранят от пътя си неудобните, добавя тя.
„Създаде се фигурата на вечния обвиняем – разследване без срокове, без възможност да се обжалва един от най – важните процесуални актове – постановлението за привличане в качеството на обвиняем, с което всеки от нас в продължение на 5-10г. може да се окаже без работа, със съсипано бъдеще и здраве. Какво от това че Европейският съд по правата на човека ежегодно в поредица от решения констатира нарушаване на правата на българските граждани по наказателни производства“, пише Ченалова във Фейсбук.
„Нещо повече – едно дело, гледано от съд може да бъде възобновено само при наличие на точно определени в закона основания, докато постановлението за прекратяване на делото от прокурор, може да бъде отменено „ поради незаконосъобразност“ от по – горния прокурор / ако не е обжалвано пред съд/. С последното изменение на НПК Специализирания съд се превърна в извънреден съд, който да гледа делата срещу министри, депутати, директори на агенции, магистрати, нотариуси и т.н., което освен че няма законова опора, но и е вид дискриминация“, коментира бившата съдийка.
„Или – законодателната власт служи на изпълнителната, създавайки законова уредба, чрез която се държат на прицел непослушните представители на всяка от трите власти. Целият властови ресурс е съсредоточен в ръцете на управляващата партия ГЕРБ.За управляващите е важен резултата от парламентарните избори, за да се задвижи описаният механизъм и така до края на света. Ето защо контрола върху изборите е толкова значим. Той се осъществява чрез раздуваната администрация / колкото повече толкова повече избиратели/, семействата им, чрез наведеният бизнес , с купуване на гласове и не на последно място чрез местната власт, формирана при същите по съдържанието си избори“, добавя Ченалова.
„Голяма част от българите не гласуват, което също е в полза на управляващите.
Европейските институции мълчат или формално представят контролните си доклади и становища. България е като една махала от изчезващ етнос в периферията на ЕС , която е от значение само доколкото управляващите я услужливо и предсказуемо участвуват в общото семейство на съюза“, коментира бившата съдийка.
„Изходът е президентска република. Само така би се осигурило реалното разделение на властите. Парламента и Президента се избират пряко от народа. Президентът /пряко избиран от народа/ формира правителството – изпълнителната власт, а не както досега – мажоритарно представената партия в парламента. Разбира се възможно е една и съща партия да е мнозинство в парламента и да формира правителство /когато Президентът е член на тази партия/. За да се осуети следващата от това опасност е нужна основна реформа на съдебната власт – ВСС и Инспектората да се избират в пълния си състав от магистрати, вкл. председателите на върховните съдилища“, изтъкна Ченалова.
„Прокуратурата следва да стане част от изпълнителната власт под контрола на министъра на правосъдието – все пак е страна в наказателното производство, точно толкова колкото и защитата. Необходимо е да се помисли за намаляване на мандата им, който сега е необосновано дълъг, както и за създаване на законови условия и форми за контрол. Трябва незабавно да се създаде самостоятелно функциониращ антикорупционен орган с разследващи и обвинителни функции с оглед на което да се направят промени в закона за корупцията“, предлага бившата съдийка.
„Част от тези промени обаче могат да се осъществят само с промяна на Конституцията, за което се иска свикване на ВНС. Конституцията дава възможност на Президента да сезира с такова искане народното събрание. Може би е добре да се помисли за подготвянето на петиция на граждани до Президента с конкретни предложения“, уточнява тя.
„Знам, че повечето от вас ще се съгласят с констатациите, но и че повечето от вас в разочарованието и огорчението си не виждат смисъл и възможност за промяна.
Може би няма да се случи. Но пък е сигурно че ако бездействаме нещата ще останат непроменени и дори по -зле…защото ще позволим с мълчанието си. Аз имам надежда – обрулена, многократно опровергавана, тъжна …но надежда“, споделя Румяна Ченалова.
„Ако я пусна да си тръгне, какво ще ми остане? А на вас?“, пита тя.