„ПОРОЧНАТА ПРАКТИКА Е ДИКТУВАНА ОТ ТОГАВАШНОТО ПОЛИТРЪКОВОДСТВО“

Скандалите и рокадите в пътния сектор през погледа на министъра на регионалното развитие

Написано от Николай Марченко, Биволъ

„Порочната практика е диктувана от тогавашното политръководство“

ИНТЕРВЮ – ГРОЗДАН КАРАДЖОВ ЗА „АВТОМАГИСТРАЛИ“

На 16 януари 2021 г. “Биволъ” съобщи, че назначената от служебния министър Виолета Комитова за изпълнителен директор на “Автомагистрали” ЕАД (АМ ЕАД) Десислава Христова е подписвала инхаусите за АМ “Хемус” през 2019 г. На 17 януари е освободена. Уволнен е и вторият изпълнителен директор инж. Иван Станчев, срещу чието освобождаване са се изказали трима членове на УС. Според данните на “Биволъ” новоназначените в УС на АМ ЕАД са участвали в скандалната схема за “укрепване на свлачища” като бивши директори на средно ниво. Според документи, с които “Биволъ” разполага, новият изпълнителен директор инж. Евгени Генчев е бил в комисиите по избор на подизпълнители при предишното управление, когато изпълнителен директор бе Стоян Беличев, а ресорен зам.-министър на регионалното развитие – Николай Нанков (ГЕРБ). Същевременно новият шеф на УС на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) и ексдепутат от “Има такъв народ” (ИТН) е бил финансов директор във фирма, взимала поръчки за свлачища. 

Замесени в инхаусите са преназначени начело на „Автомагистрали“ и АПИ е материалът на “Биволъ” по темата. Вицепремиерът и министър на регионалното развитие (от квотата на ИТН) Гроздан Караджов коментира случващото се в блиц-интервю за медията ни.


Гроздан Караджов по време на комисия в Народното събрание 
(снимка: Светломир Стоянов за "Биволъ")
  • След като “Биволъ” и в. “Сега” описаха ролята на г-жа Десислава Христова в първите инхаус договори от 2018 г., направило ли е АМ ЕАД вътрешна проверка, и подало ли е сигнали по случая в ГДБОП, ГДНП, ДАНС и Прокуратурата на Република България?

 Към настоящия момент такава проверка не е извършвана и не са подавани сигнали по случая в ГДБОП, ГДНП, ДАНС и Прокуратурата на Република България.

Договорите по инхаус се проверяват от компетентните органи.

  • Каква е ролята на новоназначените в УС на АМ ЕАД господа Евгени Генчев и Цветан Петков в подготовката и подписването на скандалните инхаус договори за АМ “Хемус” и укрепване на свлачищата?

Новоназначените членове на Съвета на директорите на „Автомагистрали“ ЕАД Евгени Генчев и Цветан Петков

не са подписвали ин-хаус договорите за АМ „Хемус“ и за укрепване на свлачищата.

Тяхното участие в подготовката на тези договори е на техническо ниво в съответствие със задълженията им съответно като директор дирекция „Техническа“ и като ръководител отдел „Инфраструктурно строителство“ и по разпореждане на тогавашния състав на Съвета на директорите.

  • От УС и компетентните дирекции проверени ли са съответните лица Генчев и Петков за връзките им с бившите им ръководители от ерата на ГЕРБ – господата Николай Нанков и Стоян Беличев?

Съветът на директорите на „Автомагистрали“ ЕАД

няма възможности, механизми и компетентност

да извършва подобни проверки.

  • Имало ли е място многократното привикване на господата Генчев и Петков в ГДНП и НСлС за даване на показания в качеството им на подписвали инхаус договори наред с г-жа Десислава Христова и г-н Стоян Беличев?

Евгени Генчев и Цветан Петков са

давали показания общо по 2 пъти

в качеството им на свидетели пред ГДНП и ГДБОП.

  • Какви проверки, обиски, разпити и др. следствено-процесуални действия се водят в момента в “Автомагистрали” ЕАД, АПИ и МРРБ, как съдействат от екипа Ви за разследване на мащабните престъпления от времето на ГЕРБ?

До момента няма извършено нито едно от цитираните от Вас следствено-процесуални действия в „Автомагистрали“ ЕАД. При поискване на информация и документи дружеството е предоставяло такива на ГДНП, НСлС и ГДБОП.


Гроздан Караджов със заместниците си в Народното събрание
(Снимка: Светломир Стоянов за "Биволъ")
  • На какъв етап е договорът с фирмата “ДЛВ”, спомената от г-жа Десислава Христова и в. “Сега” покрай скандалните разлики в договори за укрепване на свлачището по републикански път “Кула-Грамада-Срацирово”?

Фирма ДЛВ има сключен договор с „Автомагистрали“ ЕАД за укрепване на свлачище по републикански път „Кула-Грамада-Срацирово“.

Съгласно договора това укрепване е на етап проектиране,

което се съгласува с Агенция „Пътна инфраструктура“.

  • Бил ли е новият директор на АПИ г-н Тодор Василев депутат в ИТН, свързан ли е с фирмата “ДЛВ”, спомената от г-жа Десислава Христова и в. “Сега” покрай скандалните разлики в договори за укрепване на свлачището по републикански път “Кула-Грамада-Срацирово”?

 Г-н Тодор Василев, председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, е народен представител в 45-то Народно събрание.

Избран е за народен представител от „Има такъв народ“, 13-ти избирателен район Пазарджик.

Информацията е публична и е налична на интернет страниците както на Народното събрание – https://www.parliament.bg/bg/MP/3177, така и на Централната избирателна комисия – https://www.cik.bg/bg/decisions/2438/2021-04-09.

Г-н Тодор Василев не е служител на „ДЛВ“ от март 2021 г. Като служител в дружеството е заемал длъжност на трудов договор – финансов мениджър.

  • Проверена ли е фирмата „Джамбо 33”, получила средства по редица от проектите за укрепване на свлачищата, за връзки с ДПС и продължава ли да бъде контрагент на АМ ЕАД?

„Автомагистрали“ ЕАД няма възможности, механизми и компетентност да извършва подобни проверки за връзка на конкретна фирма с трети лица или политически партии. Към настоящия момент

„Джъмбо 33“ продължава да е в договорни отношения

с „Автомагистрали“ ЕАД, които датират от 2020 г.

  • Назначаването на лицата, свързани с порочните практики в “Автомагистрали” ЕАД как съответства на  мисията на този кабинет за промяната и на ролята на ИТН за “борба с наследието на ГЕРБ / ДПС”?

Вярвам, че под порочни практики имате предвид сключените незаконни договори за „ин-хаус“ от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“ и „Автомагистрали“ ЕАД.

Дълбокото ми убеждение е, че тази порочна практика е продиктувана от тогавашното политическо ръководство

на МРРБ, преведена е в действие от тогавашното ръководство на АПИ, а за изпълнител на схемата е определено дружеството „Автомагистрали“ ЕАД.

По мое дълбоко убеждение СД на „Автомагистрали“ ЕАД е съучаствал в порочната схема в пълно съзнание.

Дотук не откривам ясни доказателства назначените в ръководството от мен директори в дружеството да са участвали

във взимането на горните порочни политически решения, а по-скоро за отношенията на власт и подчинени в йерархичната зависимост между изпълнителен директор и служители.


Гроздан Караджов със заместниците си в Народното събрание 
(снимка: Светломир Стоянов за "Биволъ") 

В същото време Ви уверявам, че внимателно изследвам възможността новоназначените от мен членове на СД и изпълнителен директор

да са били повече от просто изпълнители на волята

на ръководството на „Автомагистрали“ ЕАД, АПИ и на МРРБ. Ако това се потвърди, моите действия няма да закъснеят!