Радев: Минималната работна заплата няма да бъде замразявана

Нов механизъм за определяне на минималната работна заплата за 2027 г. ще бъде разглеждан през август на среща на тристранните партньори, заедно с обсъждането на държавния бюджет за следващата година. Това съобщи министър-председателят Румен Радев пред журналисти в Министерския съвет. Радев заяви, че минималната работна заплата няма да бъде замразявана през тази година.

Подозрения, че правителството смята да замрази минималната заплата, се появиха от писмо с указания на вицепремиера Гълъб Донев, разпратено до министрите за подготовката на бюджет 2026. В писмото пише, че за периода 2026 – 2028 г., минималната работна заплата ще бъде 620,20 евро. Преди Радев да внесе яснота, Гълъб Донев не потвърди, но и не отрече новината, като каза само че това са нормални писма, а указанията в тях трябва да се изпълняват.

Минималната заплата в момента се увеличава всяка година според формула, записана в Кодекса на труда. Според текста, размерът й за следващата година се определя до 1 септември на текущата година като 50% от средната заплата за 12-те месеца, за които има последно данни. Отдавна е известно, че тази формула поражда големи изкривявания, а правителството на Радев пое ангажимент да премахне автоматизмите.

 

Ново за осигуровките

От 1 август се предвижда поетапно държавните служители по Закона за държавния служител и заетите по Закона за съдебната власт да започнат да плащат лични осигурителни вноски, като съотношението между осигурителя и осигурения ще бъде първо 80:20. От 1 януари 2027 г. ще започне плавно увеличение на личния дял, до достигане на съотношенията за всички останали, пише в указанията, без да се посочват тези стъпки. Прави обаче впечатление, че въвеждането на лични вноски не важи за МВР и МО, които са в отделен фонд на държавното обществено осигуряване и бюджетът ги осигурява с доста по-високи осигуровки.

 

Относно компенсирането на заплатите, в писмото е посочено, че за 2026 и 2027 г. за тези категории лица се предвижда компенсиране на възнагражденията, с оглед запазване на достигнатия нетен доход. Предстои да се види как точно ще стане това, както и да се изясни друг любопитен детайл от тази формулировка – ще има ли компенсиране и през 2028 г. „Работим по вариант, с който да постигнем равнопоставеност, без да отнемаме права и без да намаляваме доходи. Това е социална справедливост в действие“, коментира по темата вицепремиерът Гълъб Донев.

 

Затягане на коланите

Известното намаляване с 10% на разходите за заплати и възнаграждения на персонала също остава като ангажимент, но има някои допълнителни детайли. То трябва да се случи от 1 септември за четирите последни месеца на годината и да се прилага целогодишно за периода 2027 – 2028 г. Намалението ще важи за персонала по трудови и служебни правоотношения с изключение на делегираните от държавата дейности, МО, сектор „Сигурност” и лечебни заведения. Това трябва да стане през преструктуриране, защото достигнатите размери на индивидуалните основни възнаграждения се запазват.