Ще привлече ли корумпирана България завод за електромобили у нас

Може ли България да привлече завод за електрически автомобили или на гигафабрика на Tesla? Не се знае, но при всички случаи трябва да опитаме, защото това ще има изключително позитивен ефект за страната, за икономиката и за самочувствието ни, анализира Начо Стригулев в сп. „Мениджър“.

В момента компанията на Илон Мъск активно търси място за своята първа европейска „гигафабрика” (Gigafactory). Капацитетът на сегашната инсталация на компанията в Тилбург (Холандия) е крайно недостатъчен, особено ако имаме предвид милионите BEV( Battery Electric Vehicle – електрическа кола с батерии), които ще бъдат продадени на европейския пазар през следващите години. Ето някои от най-важните позитивни ефекти за България, ако успее да привлече завод на Tesla:

1. Първата, пряка полза при евентуален успех ще бъде увеличаването на имиджа на страната като място за създаване на високи технологии. За България ще се заговори като държава с високотехнологична икономика. Новината „Tesla открива завод в България“ със сигурност ще бъде отразена от  медиите по цял свят. Това е емблематична инвестиция, която буквално ще постави страната на картата по качествено нов начин и ще помогне за привличането на други стратегически хайтех компании.

2. Построяването на завод на Tesla ще има огромен ефект върху икономиката  на национално и регионално ниво с моментален видим ефект в БВП, данъчните постъпления и благосъстоянието на хората в района, където ще е заводът. Тъй като България е малка страна, една мащабна инвестиция в „гигафабрика“ тук може буквално да преобрази националната икономиката за няколко години. Основните ефекти ще дойдат не директно от инвестицията, а от нейния кумулативен ефект – ползвани ресурси от завода, изникване на голям брой обслужващи местни бизнеси около него и т.н. Много положително ще се отразят вложенията в инфраструктура, които държавата и местните власти неминуемо ще направят в опит да привлекат емблематичната инвестиция. Районът в България, в който бъде направен заводът, за 2-3 години ще премине над средното ниво за ЕС по БВП на глава от населението.

3. Освен конкретното производство, при наличието на завод на Tesla, България ще стане част от една от големите индустрии на 21. век – производството на електрически автомобили и всичко свързано с тях, включително части, зарядни устройства и инфраструктура, услуги, ремонт и т.н.

По-конкретно:

– Първо, ще се появи възможност български компании, включително от местната електротехническа индустрия, да станат доставчици на Tesla.

– Второ, ще се стимулират местните производства свързани с електромобилите, например български компании, които ще изграждат зарядна инфраструктура за електромобили в други страни.

– Трето, наличието на завод на Tesla само по себе си създава условия за инвестиции в разработка на автомобилен софтуер и електроника. България е силна в тези области, т.е. предпоставките са налице.

4. Образованието свързано с електромобилите ще придобие ново качество. В България вече има инициатива за въвеждане на специалност „Електрически превозни средства“ в професионалните гимназии. Завод на Tesla ще създаде огромен интерес сред младото поколение, ще е мощен стимул да се учи и развива в тази област. Имайки предвид и доброто ниво на висшето техническо образование в България, страната ни може да стане регионален център за обучение на кадри за производството и обслужването на електрически автомобили – от автомеханици до инженери.

5. Заводът на Tesla ще даде нови аргументи на правителството да въведе значителни данъчни облекчения за покупка на електрически коли – така ще се стимулира намиращо се в България производство. Ползата от такъв ход ще е голяма, за чистотата на въздуха в българските градове, за икономиката, за пътната безопасност.

6. Знаковата инвестиция в комбинация със стимули от държавата, ще увеличи значително продажбите на електрически коли в България, включително поради имиджови причини – да си купиш Tesla и да „избереш българското“ ще е едно и също и ще е повод за гордост. Напълно възможно е при такова развитие България да стане поне регионален лидер по „електрическа мобилност“ в Източна Европа. Има предпоставки за това – въпреки все още малкия брой на електромобилите в страната (около 600) зарядната инфраструктура в България е обективно по-добра от тази във всички съседни страни.

7. В момента в цял свят,  компаниите занимаващи се с производство и разпространение на електричество анализират ефекта, който ще имат автомобилите върху техния бизнес. Изводите са много позитивни, защото това означава нов огромен пазар и бизнес. Конкретно в България електромобилите могат да решат един от фундаменталните проблеми на българската енергетика – наличието на много неизползвани мощности и голямото чудене дали са необходими нови. Плюс конкретните нови милиарди, които ще влязат в сектора.

8. Може би, преди всичко, заводът на Tesla ще даде на българската нация мощен импулс от самочувствие, от какъвто имаме жизнена потребност.