Българите са най-добрите туристи, защо бягат в Гърция?

Безплатните чадъри на комшиите, задръстванията по пътищата към морето у нас и скъпотията са едни от причините сънародниците ни да предпочитат морето в Гърция

Снимки с празни плажове по българското Черноморие и опашки на границата към Гърция белязаха старта на летния сезон тази година. Според туристическото министерство намаляването броя на почиващите по родните плажове през лято 2019 е между 5 и 8%, а България все по-трудно се конкурира с цените на плажните услуги при съседите, каза водещият на „На твоя страна“ по Нова телевизия Георги Георгиев.
Услугите на плажа в „Аспровалта“ струват, колкото дневната консумация – т.е. могат да бъдат на цената на едно кафе, например. За сравнение два чадъра и шезлонг в меката на нощния живот по Черноморието – Слънчев бряг, излизат 30 лева.
След като Турция, Египет и Тунис се върнаха мощно на пазара, отлив на почиващите усетиха първо хотелиерите у нас. Битката между курортите по Черноморието и тези край гръцките плажове това лято е за всеки един турист.
Потвърждават го и първите данни от началото на лятото: ако до края на юни заетостта на хотелите у нас е едва 30%, година по-рано тя е била 37. Въпреки опитите на хотелиерите да спасят сезона с отстъпки до 30%, голяма част от базата остава незапълнена. А повечето туристи тръгват към гръцките плажове.
На някои от гръцките острови, сянката струва между 5 и 7 евро. По-скъпо е единствено на парти-дестинацията „Парадайс бийч“ на остров Миконос – близо 40 лв. за два шезлонга и чадър. У нас една от най-скъпите плажни услуги по Черноморието, за която ни сигнализирахте, бяха на първа линия на „Каваци-юг“ – 70 лв. – за чадър, 4 шезлонга и 4 шалтета.
Сметката за собственик на всеки бар или хотел, за да ползва плажа пред тях, излиза средно между 8000 и 10 000 лева. За сравнение за плажа в Балчик концесионерът годишно плаща на държавата 57 000 лв. без ДДС, за да стопанисва площ от 16 хил. квадрата. Най-скъпа е концесионната такса за плажовете „Слънчев бряг – Централен” и „Златни пясъци” – съответно 1,39 млн. и 1,92 млн. лв. за година. Там обаче и плажната ивица е в пъти по-широка.
От началото на сезона в помощ на хотелиерите и ресторантьорите в Гърция дойде и двойното намаление на ДДС. За храните, туристическите услуги и ресторантите той вече е 13, вместо досегашните 24%. У нас единствено настаняването в хотелите се облага с по-нисък данък – от 9 на сто, а за всичко останало е 20%.
Старото правило в туризма, че доброто обслужване продава, в Гърция важи с пълна сила.
Някои от предимствата са и чисто географски. У нас плажната ивица е 354 км, а в Гърция – заедно с островите – 14 800 км. Затова и плажовете, които на юг отговарят на всички екоизисквания са с пъти повече – 430. По Черноморието със екосертификата „Син флаг” могат да се похвалят едва 14 плажа и едно яхтено пристанище.
Пред камерата на Нова телевизия гръцки хотелиер и сервитьори споделиха, че българите са най-добрите туристи. Бизнесменът сподели, че около 40% от гостите в хотела му са българи. За съжаление у нас малко хотелиери могат да се похвалят с това! Повечето от гостите са или социалнослаби дъртаци от Запада или стиснати руснаци, които обикалят магазините, за да намерят по-евтина храна, или авантюристи от Острова, идещи заради евтиния алкохол и леките жени.